نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی از آغاز عملیات اجرایی فاز دوم فرودگاه منطقه‌ای شهید مدرس مه‌ولات خبرداد.

آغاز عملیات اجرایی فاز دوم فرودگاه منطقه‌ای شهید مدرس مه‌ولات

به گزارش قدس آنلاین، سعید باستانی در هفتمین جلسه شورای اداری تربت حیدریه با بیان اینکه امسال ۹۰ هزار هکتار زمین در خراسان رضوی زیر کشت زعفران قرار دارد، گفت: این سطح سال گذشته ۸۷ هزار هکتار بود که در حوزه انتخابیه تربت حیدریه ۲۳ هزار زیر کشت زعفران است.

نماینده مردم تربت حیدریه درمجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ۱۳۸ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی خراسان رضوی در حوزه کشت و تولید زعفران فعالیت دارند، همچنین ۸۰۰ هزار نفر در این استان به طور مستقیم درگیر امور مربوط به کشت، تولید و برداشت زعفران هستند.

باستانی با بیان اینکه یکی از شاخص‌ترین محصولات تربت حیدریه که در ایران و جهان رتبه نخست را به خود اختصاص داده، زعفران است، افزود: از مجموع ۷۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت زعفران خراسان رضوی، ۸ هزار و ۷۶۵ هکتار آن به تربت حیدریه اختصاص دارد و بر این اساس میانگین تولید ما چهار کیلوگرم در هر هکتار و در مجموع میزان تولید زعفران تربت حیدریه در سال حدود ۳۶ تن است.

وی افزود: هم اکنون به ازای هر هکتار زمین زعفران، ۲۲۰ نفر روز مشغول کار هستند که در کل ۷۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و دو تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم به دست می‌آید.

نماینده مردم تربت حیدریه درمجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه  زعفران یک گیاه کم آب است (با میزان مصرف ۳ هزار مترمکعب آب در هکتار)، افزود: این بدان معنا است که نسبت به غلات، کمتر از نصف آب مصرف می‌کند، پس از هر زاویه که به موضوع نگاه کنیم، می‌بینیم کشت زعفران برای ما یک مزیت مطلق دارد.

باستانی تصریح کرد: سال گذشته ۲۸۱ تن و در ۶ ماهه ابتدای سال جاری ۷۸ تن زعفران صادر شده است، با توجه به اینکه ۱۱۴ هزار هکتار سطح زیر کشت زعفران در کشور است، ۹۰ هزار هکتار در خراسان رضوی کشت می‌شود و ۷۰ تن مصرف داخلی کشور است و میزان زعفران باقی مانده از سال گذشته بین ۱۰ تا ۱۴ تن است.

وی با بیان اینکه در اجرای طرح خرید توافقی هم وزارت جهاد کشاورزی که متولی طرح‌های نظارتی و حمایتی است، هم کشاورزان که حاصل دست‌رنج شان به بهای ناچیزی هدر نشد و هم سازمان مرکزی تعاونی روستایی سود کردند، گفت: اراده ما بر آن است که در سال زراعی جدید نیز این طرح را با جدیت دنبال کنیم و از بانک کشاورزی انتظار می‌رود بهتر و بیش از سایر بانک‌ها پا پیش بگذارد.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی افزود: در چهار سال اخیر اتفاقاتی در حوزه زعفران افتاد که نیازمند بررسی است تا اگر ایرادی دارند، برطرف شوند.

باستانی گفت: حوزه حمل‌ونقل در سه بخش جاده‌ای، ریلی و هوایی است که در حوزه جاده‌ای تمام تلاش را کرده‌ایم که در نقاط کور کار را شروع کنیم و در حوزه ریل و حمل‌ونقل هوایی تربت حیدریه در آینده نیاز جدی دارد.

وی از آغاز عملیات اجرایی فاز دوم فرودگاه منطقه‌ای شهید مدرس مه‌ولات با ۴۵۰ هکتار زمین در منطقه شادمهر خبر داد و گفت: ظرف مدت سه سال آینده فرودگاه شهید مدرس به بهره‌برداری می‌رسد و این فرودگاه به یک میلیون نفر از ۱۲ شهرستان هم جوار خدمات‌ می‌دهد.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در پایان سال جاری در حوزه زیرساخت‌های عمومی شهرستان به حدی می‌رسیم که تا ۴۰ سال آینده نیازی به تخت جدید در بیمارستان‌ها نداریم.

خرید حمایتی زعفران به زودی در تربت حیدریه آغاز می‌شود

فرماندار تربت حیدریه هم در ادامه این جلسه گفت: به دنبال موافقت سازمان برنامه و بودجه کشور و ابلاغ مجوز از سوی وزارت جهاد کشاورزی خرید حمایتی زعفران بزودی در تربت حیدریه آغاز می‌شود.

علی رستمی افزود: به محض تدوین سازوکار و وصول دستورالعمل‌های ابلاغی، در اسرع وقت نحوه خرید حمایتی زعفران از کشاورزان اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی با بیان اینکه ۸۵ درصد زعفران صادر می‌شود، ادامه داد: زعفران را رستاخیز کار انتخاباتی نکنیم و با محصولات استراتژیک بازی نکنیم.

فرماندار تربت حیدریه تاکید کرد: تربت حیدریه ظرفیت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری در حوزه تولید انرژی‌های پاک در تولید برق را دارد و می‌تواند به یک پایگاه اصلی تولید انرژی برق بادی در خراسان رضوی تبدیل شود.

رستمی تصریح کرد: در این راستا با راه‌اندازی نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۴۶ مگاواتی برق راشد و نیز تهیه اطلس بادی منطقه جهت سرمایه‌گذاری و استحصال نیروی برق بادی، تربت حیدریه می‌تواند نقش اثرگذاری را در تولید برق در کشور ایفا کند.

درادامه جلسه، رئیس اداره تبلیغات اسلامی تربت حیدریه هم گفت: در دهه اول محرم سال گذشته ۸۵ مبلغ زن و مرد و در دهه دوم آخر ماه صفر سال گذشته ۸۰ مبلغ به مناطق محروم و روستاهای این شهرستان اعزام شدند.

حجت‌الاسلام محمد علی فاطمیان افزود: امسال هم در دهه اول محرم، ۱۵۰ و در دهه پایانی صفر ۱۳۶ مبلغ اعزام شدند.

وی تعداد ایستگاه‌های صلواتی سال گذشته و سال جاری را به ترتیب  ۵۵ و ۵۷ ایستگاه اعلام کرد و افزود: کاروان پیاده سال گذشته ۶۱ کاروان و امسال ۵۶ کاروان و کاروان‌های خودرویی سال گذشته وامسال ۱۵ کاروان است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی تربت حیدریه تصریح کرد: مواکب بین راهی سال گذشته ۲۴ موکب و امسال ۲۵ موکب است که از این تعداد هفت موکب روزانه و بقیه اسکان شبانه است.

فاطمیان ادامه داد: امسال ۵۱ کاروان پیاده در قالب ۵ هزار و ۳۰۰ نفر که یک هزار و۴۵۰ نفر آن مردان و یک هزار و۸۵۰ نفر آن را زنان تشکیل می‌دهند، عازم مشهد می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: امسال پنج موکب در پلیس راه شهید شیردل کامه، چهارراه خواف، روستای اسدآباد رخ و جنب کارخانه کاشی زرین مستقر هستند که ظرفیت اسکان و پذیرانی روزانه آن‌ها ۵ هزار و ۵۰۰ نفر و شبانه یک هزار و ۹۱۰ نفر است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.