البرز – رییس کل دادگستری استان البرز ضمن تبریک اول آبان و روز کارشناس گفت: کارشناسان دادگستری بازوان قضات در صدور احکام هستند.

کارشناسان دادگستری بازوی قضات در صدور احکام هستند

به گزارش قدس آنلاین، حسین فاضلی هریکوندی در همایش تقدیر از مقام کارشناس که عصر روز سه شنبه برگزار شد اظهار کرد: کارشناس قضایی می تواند نقش قاضی را ایفا کند چرا که قاضی برای صدور حکم به نظر کارشناس ترتیب اثر می دهد و این موضوع بار مسئولیت کارشناس را سنگین تر می کند.

وی با اشاره به نقش کارشناس در روند دادرسی گفت: روند دادرسی از سه قسمت تشخیص موضوع، تطبیق موضوع با قانون و صدور حکم تشکیل می شود که تشخیص موضوع بدون حضور کارشناس برای قاضی دشوار است.

رییس کل دادگستری استان البرز تصریح کرد: قاضی جهت تشخیص واقع که همان شرح موضوع است به کمک کارشناس نیاز دارد تا بتواند حکمی عادلانه صادر کند چرا که قاضی متخصص علم حقوق است و برای تشخیص موضوع به کارشناس نیاز دارد.

فاضلی به نقش خطیر کارشناس اشاره کرد و گفت: قاضی بر اساس نظر کارشناس حکم را صادر می کند و از همین رو اگر کارشناسی بخوبی انجام نشده باشد حکمی غلط و خلاف واقع صادر می شود که باز هم این بحث نشان دهنده اهمیت فعالیت کارشناسان است.

وی وکیل و کارشناس را دو بال فرشته حق دانست و عنوان کرد: حقیقت با حضور وکیل مدافع و کارشناس تداعی می شود اما کارشناس قرابت بیشتری به دستگاه قضایی دارد چرا که نظر و تشخیص او ارتباط مستقیمی با صدور حکم قاضی دارد.

نیازمند جلسات هم اندیشی با قضات هستیم

رئیس کانون کارشناسان رسمی دادگستری البرز گفت: تاکنون به اهمیت مسئولین دستگاه قضایی جلسات هم اندیشی خوبی با قضات برگزار شده که خواهان استمرار این قبیل جلسات هستیم.

محمدرضا کدیورزاده که در بخش دیگری از همایش بزرگداشت مقام کارشناس دادگستری به سخنرانی پرداخت اظهار کرد: استمرار جلسات هم اندیشی میان کارشناسان و قضات موجب رفع مشکلات و قرابت بیشتر ص این دو مقام قضایی می شود که این موضوع در نهایت به صدور حکم عادلانه کمک می کند.

وی ضمن درخواست از رییس کل دادگستری استان البرز گفت: درخواست اصلاح فرم ابلاغ های الکترونیکی را دارم تا امکان دسترسی به سایت دادگستری برای کارشناسان جهت دسترسی به پرونده ها میسر گردد این در حالی است که این عمل سرعت فرایند دادرسی را افزوده و از اطاله آن جلوگیری می کند.

رئیس کانون کارشناسان رسمی دادگستری در پایان گفت: یک قطعه زمین با تعامل دادستان محترم، اداره راه و شهرسازی و سازمان زندان ها به کانون کارشناسان رسمی دادگستری واگذار شد که به منظور افزایش تعداد کارشناسان و پیگیری بهتر امور ساختمانی رسمی در آن احداث می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.