خبرگزاری رویترز در گزارشی سفر از پیش اعلام‌نشده وزیر دفاع آمریکا به عراق و هم‌زمانی آن با خروج نیروهای آمریکایی از شمال شرق سوریه را بررسی کرد.

هدف وزیر دفاع آمریکا از سفر به عراق چیست؟

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا روز چهارشنبه وارد بغداد شد و احتمالا با پرسش‌هایی در این خصوص مواجه خواهد شد که نیروهای آمریکایی که شمال شرق سوریه را ترک می‌کنند تا چه مدت در عراق حضور خواهند داشت.

ارتش عراق روز سه‌شنبه اعلام کرد نیروهای آمریکایی که از سوریه خارج و وارد عراق می‌شوند مجوز حضور در این کشور را ندارند و تنها می‌توانند به طور موقت در این کشور بمانند.

در حالی که مارک اسپر ابتدا در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرده بود نیروهایی که از سوریه خارج می‌شوند برای مبارزه با داعش (!) و دفاع از عراق به غرب این کشور خواهند رفت، روز سه‌شنبه گفت هدف واشنگتن آن است که در نهایت این نیروها را به آمریکا بازگرداند.

پیش‌بینی می‌شود اسپر با همتای عراقی خود و نیز عادل عبدالمهدی، نخست وزیر این کشور دیدار کند و مسئله عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از سوریه و نقشی که عراق در ارتباط با این مسئله ایفا خواهد کرد محور گفت‌وگوهای دو طرف باشد.

یک مقام بلندپایه وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد: اولویت کلیدی ما در ارتباط با عراق تلاش برای تداوم امنیت، ثبات و استقلال این کشور است.

سفر وزیر دفاع آمریکا به عراق به دنبال توافق روز سه شنبه آنکارا و مسکو صورت گرفت که به موجب آن نیروهای سوریه و روسیه در شمال شرق سوریه مستقر خواهند شد تا مبارزان کُرد و تسلیحات آن را از منطقه مرزی با ترکیه خارج کنند.

توافق روسیه و ترکیه در شهر سوچی روسیه موید بازگشت نیروهای بشار اسد، رئیس جمهور سوریه و نیروهای روس به منطقه مرزی خواهد بود که نظامیان آمریکایی با متحدان کُرد خود سال‌ها در این منطقه گشت زنی می‌کردند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اوایل این ماه تصمیم گرفت، یک هزار نظامی آمریکایی مستقر در این منطقه را خارج کند؛ اقدامی که با انتقادهای گسترده‌ای مواجه شد و بسیاری این اقدام را خیانت به متحدان کُردی آمریکا نامیدند. به دنبال این انتقادها، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد دولت ترامپ ادامه حضور تعدادی از نیروها را در شمال شرق سوریه به منظور مقابله با بهره‌برداری داعش و دیگر گروه‌ها از میادین نفتی منطقه با توجه به شرایط به وجود آمده بررسی می‌کند.

منبع:باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.