چابهار- باوجوداینکه اقلام متعدد و متنوعی ازجمله پیاز، آهن‌قراضه و سیب‌درختی، مصالح ساختمانی و مشتقات نفتی ازجمله قیر و زغال‌سنگ از این مرز به پاکستان صادر می‌شود و افراد بسیاری را این مراودات به خود مشغول کرده است اما امکانات و زیرساخت‌های لازم در این مرز تعبیه نشده ست.

برای رونق ملی مرز«ریمدان» را دریابید/نقطه اتصال چابهار با گوادر نیازمند تقویت

قدس آنلاین-گروه استان ها: بازارچه ریمدان در فاصله ۵۰ کیلومتری از جاده اصلی چابهار- راسک واقع‌شده و تا چابهار ۱۲۰ کیلومتر و تا گوادر پاکستان ۷۰ کیلومتر فاصله دارد. لذا این مرز برای افزایش مبادلات تجاری ایران و پاکستان، حرف اول را می‌زند.
 فعالیت این بازارچه که در حوزه شهرستان چابهار واقع‌شده است از سال ۱۳۸۴ آغاز شد.

ریمدان نزدیک‌ترین و امن‌ترین مسیر برای حمل‌ونقل کالا از دو بندر «کراچی» به‌عنوان بزرگ‌ترین شهر تجاری پاکستان و هم‌چنین بندر «گوادر» در زمره مدرن‌ترین بندر پاکستان به ایران و کشورهای آسیای میانه‌ است و می‌توان گفت: ریمدان همچنین نقطه اتصال چابهار و گوادر است.

گفتنی است تعداد زیادی از مردم بلوچستان پاکستان سالانه برای سفرهای زیارتی و سیاحتی به ایران سفر می‌کنند که بازهم مرز ریمدان به سبب نزدیکی حرف اول را در تردد جهان ‌گردان و زائران دارد.

نبود زیرساخت

باوجوداینکه اقلام متعدد و متنوعی ازجمله پیاز، آهن‌قراضه و سیب‌درختی، مصالح ساختمانی و مشتقات نفتی ازجمله قیر و زغال‌سنگ از این مرز به پاکستان صادر می‌شود و افراد بسیاری را این مراودات به خود مشغول کرده است اما امکانات و زیرساخت‌های لازم در این مرز تعبیه نشده ست.

بنا بر گفته رحمدل بامری فرماندار چابهار در طول ۱۰ سال گذشته مرز ریمدان کارایی لازم را نداشته است و لذا باید در توسعه زیرساخت‌های آن برای ایجاد اشتغال‌زایی و استفاده از ظرفیت‌های صادراتی شتاب بخشید.

حمزه مبارکی یکی از افراد محلی در خصوص مشکلات موجود در این بازارچه اظهار می‌کند: بسیاری از مردم مرز ریمدان را به‌عنوان یکی از امیدهای اشتغال در حوزه دشتیاری، پلان و چابهار می‌دانستند اما ۱۰ سال از راه‌اندازی این بازارچه می‌گذرد و هنوز شاهد رونق چندانی در آن نیستیم.

وی بابیان اینکه تجار در این مرز حتی با مشکل ارتباطی از قبیل تلفن همراه و اینترنت محروم هستند بیان می‌کند: ۱۰ سال بازارچه راه‌اندازی شده و توقع داریم که افراد سرمایه‌گذار در این نقطه سرمایه‌گذاری کنند درحالی‌که در این نقطه ارتباط آن‌ها قطع است .

وی می‌گوید: محوطه خاکی و جاده‌های منتهی به این بازارچه تمایلی برای حضور تجار و یا سرمایه‌گذاران ایجاد نمی‌کند.

مبارکی بیان می‌کند: برای رونق در این مکان باید امکانات رفاهی، گمرکی و پایانه مسافری برای توریست‌ها، رانندگان و تجار فراهم کرد تا با اشتیاق بیشتری این مرز را برای مراودات و تردد خود انتخاب کنند.

وی بیان اظهار می‌کند: شاید که این مرز برای صادرات و واردات تجار و بازرگانان خیلی به‌صرفه باشد اما برای برخی از اقدامات و حتی مهمور شدن یک نامه مجبور هستند که فاصله ۱۲۰ کیلومتری تا چابهار بپیمایند.    

اشتغال‌زایی درگرو توسعه

معاون سیاسی اجتماعی فرماندار چابهار با اشاره به بین‌المللی بودن این مرز اظهار می‌کند: تکمیل زیرساخت‌های مرز ریمدان می‌تواند این مکان را به محلی برای صادرات انواع کالا نظیر سوخت، گاز و مصالح ساختمانی و مواد غذایی تبدیل کند. 

کوروش محمدی بابیان اینکه ۳۰ هکتار زمین در مرز ریمدان برای ساخت پایانه و استقرار تجهیزات اختصاص پیداکرده که ۱۴ هکتار آن به مشاور تحویل‌شده است می‌افزاید:  متأسفانه برخی ادارات لاک‌پشتی در حال فعالیت هستند و بیشتر آن‌ها برای انجام نشدن کارها در مرز ریمدان گام برمی‌دارند که باید با آن‌ها برخورد شود.

وی با اشاره به اینکه مرز ریمدان فرصت مناسب و ظرفیتی ملی برای ایران اسلامی است و با جابجایی کالا و مسافر نقش بسزایی در اشتغال‌زایی هزاران نفر مرزنشین دارد می‌افزاید: وی بیان کرد: فرصت‌های اشتغال و توسعه مرز ریمدان کمتر از بندر چابهار نیست و به‌زودی شاهد تردد افراد مختلف با گذرنامه خواهیم بود و مشکلات رفت‌وآمد مرزنشینان به‌کلی مرتفع خواهد شد.

معاون سیاسی اجتماعی فرماندار چابهار بیان می‌کند: مرز ریمدان از ظرفیت‌های مهم اقتصادی و تجاری جنوب سیستان و بلوچستان است و خوشبختانه پس از استقرار ادارات مرتبط نظیر جهاد کشاورزی، قرنطینه نباتی و دامی، گمرک، صنعت، معدن و تجارت، استاندارد و دامپزشکی نخستین محموله انبه از این بازارچه وارد کشور شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.