مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: این استان مقام اول کشور در حوزه ثبت موقوفه های جدید را دارد.

 خراسان رضوی پیشتاز ثبت وقف جدید در کشور / برپایی ۶۴ایستگاه خدمت رسانی به زائران پیاده امام رضا (ع)

حجت الاسلام و المسلمین محمد احمدزاده در نشست خبری به مناسبت دهه وقف گفت: همه باید در ترویج و تعالی فرهنگ وقف در جامعه به عنوان یک صدقه جاری تلاش کنند و رسالت رسانه ها در این باره برجسته می باشد.

وی بابیان اینکه  سه موضوع وقف، فعالیت های علمی ماندگار و فرزند صالح به عنوان تامین کننده توشه ابدی برای انسان در سرای آخرت مطرح است،  تصریح کرد: دهه وقف فرصتی برای تجلیل و گرامی داشت سنت نیکوی پیامبر (ص) در ایجاد و پایه گذاری وقف در اسلام  است که این حضرت برای  رونق گرفتن این موضوع ابتدا در این زمینه اقدام و وقف های متعددی را انجام دادند و سپس نسبت به انجام ان سفارش کردند.

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی تصریح کرد: در دهه وقف که از ۴آبان ماه آغاز می شود و تا ۱۳ ماه جاری ادامه دارد هر روز با یک عنوان نامگذاری شده است و برنامه هایی مرتبط با این نامگذاری ها نیز اجرا خواهد شد، همچنین  ۴۵نشست با موضوعات مختلف علمی، حوزوی و صنفی با حضور فعالان هر عرصه پیش بینی شده است و ۴۹ایستگاه همه واقف باشیم با هدف معرفی راهکارهای وقف در سطح استان و با حضور روحانی های آگاه در زمینه وقف و مشاوران وقف  برگزار خواهد شد .

حجت الاسلام احمدزاده  با بیان اینکه خراسان رضوی مقام اول کشور در حوزه ثبت موقوفه های جدید را دارد، افزود: همچنین همایش یاوران وقف با هدف تکریم از اصحاب وقف و کسانی که در زمینه رشد این سنت حسنه تلاش داشتند در دو سطح شهرستانی و استانی برگزار خواهد شد که در همایش استانی از ۴۰نفر از جمله خبرنگاران و رسانه های فعال در زمینه فرهنگ سازی وقف تجلیل خواهد شد.

وی بیان داشت: در دهه وقف دفاتر مشاوره وقف به صورت رایگان در تمامی مراکز شهرستان های استان راه اندازی خواهد شد و در دفتر اداره کل اوقاف و امور خیریه استان نیز دفتر دائمی مشاوره وقف از سال ۱۳۹۰برای اولین بار در کشور راه اندازی شده است .

حجت الاسلام احمدزاده افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۲۱وقف جدید در خراسان رضوی به ثبت رسیده است و موقوفات مذهبی، مساجد و نیات اجتماعی بیشترین سهم را در این موقوفات دارا هستند  و در حال حاضر مجموع موقوفات استان ۲۵۵۲۴مورد می باشد و هرسال به طور میانگین حدود ۲۷۰وقف جدید در استان به ثبت می رسد .

وی بابیان اینکه ۱۳۰هزار نفر در استان مستاجر اداره اوقاف هستند،  ادامه داد:برگزاری  ۱۱نمایشگاه وقف در شهرستان های استان و یک نمایشگاه نیز در شهر مقدس مشهد ، کلنگ زنی و افتتاح ۱۵پروژه عمرانی در حوزه وقف ، بهره برداری از  ۱۰نیروگاه خورشیدی با ظرفیتی نزدیک به ۱۰۰۰کیلو وات ، افتتاح  واحد پرورش دام سبک موقوفه عبدالله رضوی، دیدار با مسئولان استانی و گزارش درباره فعالیت های حوزه وقف در گذشته و حال و  نواخته شدن زنگ وقف در مدارس  از جمله برنامه های دیگر دهه وقف در استان می باشد.

حجت الاسلام احمدزاده ادامه داد: از آنجا که دهه وقف همزمان با دهه آخر صفر و حضور زائران پیاده امام رضا(ع) از نقاط مختلف استان و کشور می باشد برنامه هایی در این زمینه نیز در نظرگرفته شده است که از آن جمله می توان به ایجاد ۶۴ایستگاه خدمت رسانی به زائران پیاده در محورهای منتهی به شهر مقدس مشهد در بقاع متبرکه و مساجد بین راهی اشاره کرد . همچنین برگزاری مراسم رحلت پیامبر (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) در بیش از ۸۰بقعه متبرکه در استان ، اجتماع لبیک یا رسول الله در بیش از ۳۶ بقعه متبرکه ، زیارت از راه دور پیامبر(ص) در ۴۲بقعه متبرکه  ،  مراسم شهادت امام رضا(ع) در  بیش از ۹۶بقعه متبرکه  و برپایی ۱۴خیمه معرفت در بقاع متبرکه استان اشاره کرد. همچنین۱۰۰هزار بطری اب در بین زائران پیاده امام رضا توزیع خواهد شد  و اعزام ۱۰۰روحانی برای تبلیغ در دهه آخر صفر در سطح استان و برگزاری ۸محفل انس با قرآن کریم از جمله برنامه های دیگر در دهه اخر صفر می باشد.

وی با بیان اینکه غبار روبی و عطر افشانی بقاع متبرکه به مناسبت آغاز ماه ربیع الاول در روز چهارشنبه ۸ابان برگزار خواهد شد، ادامه داد: در حوزه رونق تولید و ایجاد اشتغال نیز فعالیت های خوبی در اداره اوقاف استان انجام شده است و فرصت های سرمایه گذاری و تولید احصا شده اند و در حوزه های مختلف پروژه هایی تعریف شده که برخی از آنها عملیاتی شده اند که از آن جمله تشویق در زمینه الگوی آبیاری ، تثبیت منابع آبی، اجرای سیستم های آبیاری قطره ای و ایجاد چرخه تولید که دارای ارزش افزوده می باشد به طوری که در موقوفه عبدالله رضوی مزرعه های کشت ذرت ، جو ؛ گندم ونهاده های خوراک دام وجود دارد، همچنین واحد های پرورش دام، کارخانه تولید محصولات لبنی از جمله برنامه های دیگر در حوزه رونق تولید می باشد.

حجت الاسلام احمد زاده در پاسخ به قدس آنلاین درباره وقف برای حوزه زیارت و همچنین زائران پیاده امام رضا(ع) نیز گفت: در حوزه زیارت وقف های زیادی وجود دارد که از آن جمله می توان به کاروانسراهایی که در مسیر جاده ها و همچنین  در مورد زیارت اولی ها امام رضا(ع) و عتبات عالیات اشاره کرد. در حوزه زائران پیاده امام رضا(ع) نیز  وقف هایی از جمله تامین لوازم مورد نیاز زائران پیاده امام رضا(ع) وجود دارد که برپایی ایستگاه های خدمت رسانی و تغذیه و اسکان این زائران نیز از محل همین موقوفه ها است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.