با ورود جانشین دادسرای انقلاب مرکز استان خراسان رضوی به ماجرای مشکوک توقف فعالیت کارخانه با اهمیت تولید ژلاتین حلال در مشهد، سرانجام در اقدامی انقلابی و قاطع راه اقدامات خزنده برخی دست‌های پشت پرده سد و با دستور قضایی تا اطلاع ثانونی به فروش رساندن کارخانه ژلاتین آریا ممنوع شد.

فروش کارخانه ژلاتین حلال آریا ممنوع شد

عقیل رحمانی/

 با ورود جانشین دادسرای انقلاب مرکز استان خراسان رضوی به ماجرای مشکوک توقف فعالیت کارخانه با اهمیت تولید ژلاتین حلال در مشهد، سرانجام در اقدامی انقلابی و قاطع راه اقدامات خزنده برخی دست‌های پشت پرده سد و با دستور قضایی تا اطلاع ثانونی به فروش رساندن کارخانه ژلاتین آریا ممنوع شد.

چند روز پیــش در جریان بازدید رهبر معظم انقلاب از نمایشــگاه دستاوردهای شرکتهای دانش بنیان، ایشــان در پاسخ به انتقاد یکی از مخترعان که از استقبال کم دستگاه‌های دولتی از خرید کالای تولیدی خود گلایه کرد و گفت محصول مشابه خارجی را می‌خرند، ایشان یک جمله کوتاه اما قابــل تأمل فرمودند: «این اشکال وارد است و باید رفع شود».

از این نمونهها در گوشه و کنار استان خراسان رضوی فراوان است که جوانان بااستعداد و متعهد این آب و خاک در پیچ و خم رفتارهای غیرمنطقی برخی مسئولان و افرادی که پشت میزهای مدیریتی نشستهاند تا کمک حال و تسهیل کننده کارها باشند، گرفتار شدهاند. رفتاری که خود مانع رونق گرفتن تولید ملی است.

گاهی توقف تولید یک محصول به بهانههای واهی و بیتوجهی به توان داخلی مستقیماً بازی در زمین دشمن محسوب می‌شود، اگر هم این گونه نشود سود و منفعت این کار به جیب دلالان و کشورهایی که محصول خود را چند برابر قیمت به ما می‌فروشند واریز و بازار داخلی را در دست می‌گیرند. این در حالی است که همه چیز در داخل کشور برای قطع کردن دستان وابسته به خارج از کشور وجود دارد.

ژلاتین حلالی که بر مردم حرام شد!

در نمونه‌ای مشابه سال ۹۱  و حدوداً پس از هفت سال تولید، کارخانه ژلاتین آریا که محصول مهم و استراتژیک ژلاتین حلال را بر پایه دانش بومی تولید می‌کرد و محصول آن به سرعت مورد استقبال گسترده مشتریان داخلی و حتی بسیاری از کشورهای اسلامی قرار گرفته بود، یکباره به بهانه‌های اقتصادی و ... تعطیل و از آن پس کارخانه که دراختیار سازمان همیاری‌های شهرداری‌های استان بود تعطیل و گرد نوعی سوءمدیریت روی کارخانه نشست.

*ورود دادستانی به ماجرای تعطیلی کارخانه

 این ماجرای شبهه‌ناک همچنان ادامه داشت تا اینکه حدود پنج ماه پیش اخبار و اطلاعاتی به دادسرای انقلاب مشهد منعکس که از اقدامات مشکوک و خزنده برخی صاحبان قدرت برای  در اختیار گرفتن کارخانه و حتی فروش دستگاه‌های به روز آن حکایت داشت. به این واسطه بود که قاضی دشتی فدکی، جانشین دادسرای انقلاب مرکز استان به دقت ماجرا را مورد رصد و برای بررسی دقیق‌تر ماجرا، دستوری به سربازان گمنام امام زمان (عج) خراسان رضوی داد و اعلام کرد: در خصوص پروژه استحصال ژلاتین دارویی حلال در کارخانه ژلاتین آریا مربوط به سازمان همیاری‌های شهرداری‌های خراسان رضوی که تحقق عملی پیدا کرده است اما متأسفانه پس از مدتی بنا به دلایل نامعلوم پروژه تعطیل شده است، مقتضی است در راستای تأکیدات مقام عظمای ولایت در خصوص حمایت از تولید ملی و پروژه‌های علمی، تمامی جوانب موضوع و دلایل تعطیلی بررسی و نتیجه ظرف مدت یک ماه اعلام شود.

از سوی دیگر مقام قضایی در دادسرای انقلاب مشهد تیم کارشناسی دیگری در این زمینه تشکیل و ابعاد نهفته این ماجرا و ... را مورد تحقیق ویژه‌ای قرار داد.

این سلسله اقدامات در نهایت  نشان داد محصول تولیدی در واحد مذکور دارای اهمیت بالا و به نوعی کالای راهبردی در کشور محسوب می‌شود که به جز جنبه‌های دارویی و خوراکی در صنعت نظامی کاربرد ویژه‌ای دارد.

فروش کارخانه تا اطلاع ثانونی ممنوع

پس از جمع بندی این اقدامات صورت گرفته خروجی کار روی میز جانشین دادسرای انقلاب مشهد قرار گرفت. از طرفی اخبار و اطلاعاتی به دادسرا منعکس شد که متولیان امر درصدد فراهم کردن مراحل فروش کارخانه ژلاتین حلال آریا هستند. این گونه بود که دستور تکمیلی در این باره صادر و پس از تأیید ماجرا، جانشین دادسرای انقلاب همراه با تیم کارشناسی سربازان گمنام امام زمان(عج) در اقدامی سرزده به محل کارخانه مراجعه کردند.

بازرسی سرزده از محل مشخص کرد که در بحث مزایده کارخانه مذکور شبهه‌های فراوانی وجود دارد، حتی فعالیت و آینده این واحد تولید ژلاتین حلال در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. از همین رو دستور قاطع دیگری در محل صادر و به  متولیان امر اعلام شد که از تاریخ صدور دستور قضایی تا اطلاع ثانوی مراحل اجرایی و برگزاری مزایده کمیسیون معاملات و مصوبات هیئت مدیره مرتبط با شرکت ژلاتین آریا به حالت تعلیق درآمده و از مزایده و فروش کارخانه جلوگیری شود.

 برخورد قضایی در انتظار متخلفان احتمالی

در حالی این اقدام قاطع و انقلابی قضایی در راستای جلوگیری از به بیراهه کشیده شده شدن یک توان داخلی و استمرار فعالیت این واحد راهبردی صورت گرفت که برخی آثار رد پاهای مشکوک دراین پرونده دیده می‌شود که به جای حمایت از تولید داخلی، پشت سر دلالان و سودجویان بازار واردات ژلاتین حرکت می‌کنند.

دراین زمینه هم دستورات قضایی صادر شد تا عوامل پشت پرده ماجرا که با تحرکات خود موجب سنگ‌اندازی در این مسیر و بدون استفاده ماندن این سرمایه ملی شده‌اند، شناسایی و برخورد قانونی با آن‌ها هم صورت گیرد.

 اهمیت محصول از زبان کارشناس پرونده

در همین رابطه یکی از اعضای تیم کارشناسی این پرونده مهم به قدس گفت: ژلاتین دارویی مهم‌ترین ماده اولیه تولید پوکه‌های کپسولی خوراکی است  که با فرایند فیزیکی و شیمیایی بسیار پیچیده از استخوان پوست حیوانات به دست می‌آید. چون کشورهای غربی اغلب با استفاده از استخوان و پوست خوک نسبت به استحصال ژلاتین اقدام می‌کنند و در شریعت اسلام این حیوان نجس و حرام است که یکی از متخصان داخلی توانست فرمول استحصال ژلاتین دارویی حلال را به دست آورد.

 این کارشناس ادامه داد: بنابراین اهمیت پیگیری و سرمایه‌گذاری علمی و زمانی روی این مسئله کاملاً روشن و واضح است. همچنین ابعاد مختلف این مسئله به جز مسائل مذهبی از لحاظ اجتماعی، سیاسی و حتی نظامی نیز حائز اهمیت است.

 در دنیای کنونی کشورهایی که توانایی تولید ژلاتین را دارند و به عنوان تولیدکننده مادر به حساب می‌آیند از عدد انگشتان دست بیشتر نیستند و سایر تولیدکننده‌ها تحت لیسانس این شرکت‌های بزرگ قرار دارند و به هر طریق و شیوه‌ای که میل دارند ژلاتین را بر مصرف‌کنندگان در سرتاسر دنیا تحمیل می‌کنند. این محصول بااهمیت در صنایع نظامی و در سوخت موشک مورد مصرف دارد.

وی تصریح کرد: ژلاتین یکی از پرمصرف‌ترین مواد کلوئیدی و تشکیل دهنده ژل و امولسیون کننده در صنایع نساجی، کبریت سازی، صنایع داروسازی، صنایع غذایی، صنایع آرایشی و بهداشتی، صنایع نظامی، کاغذسازی، کارتن سازی، فتوگرافیک و... است.

مصرف انبوه این محصول خاص در حالی است که تنها تولیدکنندگان آن یعنی آمریکا، فرانسه، انگلستان و ژاپن و چند کشور محدوده صنعتی بوده و ایران به عنوان تنها کشور اسلامی توانسته به فرمول تولید ژلاتین آن هم از نوع حلال آن دست پیدا کند.

از طرفی کارخانه ژلاتین حلال آریا توانست در زمان فعالیت خود به سرعت مورد توجه اکثر دولت‌های اسلامی قرار بگیرد به طوری که دولت‌هایی نظیر مالزی، اندونزی، ترکیه، عراق و چند کشور دیگر به دنبال آن بودند که دانش فنی مربوط به آن‌ها انتقال داده شود.

این کارشناس در پایان عنوان کرد: کارخانه یادشده نیز در نخستین سال‌های تولید خود گرفتاربازی‌های برخی دلالان بازار ژلاتین شد که پی برده بودند با استمرار فعالیت این واحد دیگر از سودهای کلان خبری نیست. در ادامه واحد مذکور به واسطه برخی مشکلات ایجاد شده مدیریتی و افت شدید تولید در نهایت تعطیل شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.