رئیس اداره اوقاف و امور خیریه قوچان گفت: بقاع متبرکه این شهرستان هم‌زمان با ایام دهه آخر صفر پذیرای زائران پیاده امام رضا(ع) است که تاکنون ۵ هزار و ۷۰۰ نفر در امامزاده ابراهیم(ع) و امام‌زاده جلیل(ع) قوچان اسکان پیدا کرده‌اند.

اسکان ۵۷۰۰ زائر پیاده امام رضا(ع) در بقاع متبرکه قوچان

به گزارش قدس آنلاین، همه‌ساله در ایام پایانی ماه صفر، خیل مشتاقان امام رضا(ع) عازم مشهدالرضا(ع) می‌شوند و مسیر کوی عاشقی را با پای جان از شهرها و روستاهای مختلف به‌صورت پیاده طی می‌کنند.

قوچان به‌عنوان دروازه ورودی خراسان رضوی از مسیر شمال کشور همه‌ساله در این ایام پذیرای این خیل عظیم زائران پیاده است و مدیران دستگاه‌های اجرایی، خیرین و عموم مردم به‌صورت کامل آماده پذیرایی و میزبانی از این زائران می‌شوند.

توزیع ۴۸۶۰ وعده غذایی میان زائران رضوی

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه قوچان  با اشاره به میزبانی این شهرستان در دهه آخر صفر از زائران پیاده رضوی، گفت: چهار ایستگاه خدمت‌رسانی به زائران در آستان مقدس امام‌زاده سلطان ابراهیم بن موسی‌الکاظم(ع)، مسجد اهل‌البیت در دوراهی دوغایی، مسجد الرحمن، امام‌زاده جلیل(ع) و میقات‌الرضا(ع) برپا شده است.

حجت‌الاسلام سید عبدالحمید رحمانی حسینی بابیان اینکه تاکنون ۴ هزار و ۸۶۰ پرس وعده غذایی شامل صبحانه، ناهار و شام میان زائران پیاده رضوی توزیع‌ شده است، افزود: تاکنون ۸ هزار و ۷۴۴ زائر نیز به این ایستگاه‌ها مراجعه کرده و از خدمات مختلف شامل مشاوره وقف و پاسخگویی به مسائل شرعی، حلقه معرفت، سخنرانی، هدایای فرهنگی و مسائل درمانی استفاده کرده‌اند.

وی تصریح کرد: ۳ هزار و ۴۵۲ نفر از زائران پیاده رضوی که از خدمات بقاع متبرکه قوچان استفاده کرده‌اند خواهران بوده‌اند و تاکنون ۵ هزار و ۷۰۰ نفر در امامزاده ابراهیم(ع) و امام‌زاده جلیل(ع) قوچان اسکان‌ یافته‌اند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه قوچان با تأکید بر این موضوع که نماز جماعت در این ایستگاه‌ها در سه وعده اقامه می‌شود، بیان کرد: از ۲۷ مهرماه تاکنون نیز قریب به ۱۰ هزار مورد توزیع چای، آبجوش، آب‌معدنی، کیک و خرما میان زائران انجام‌ شده است.

پیش‌بینی تردد ۳۵ هزار زائر پیاده رضوی از مسیر قوچان به مشهد

فرماندار قوچان نیز با اشاره به برپایی ۳۰ موکب در محورهای مواصلاتی این شهرستان توسط دستگاه‌های اجرایی و خیران برای خدمت به زائران پیاده رضوی، گفت: حضور کاروان‌های پیاده در قوچان از روز دوشنبه آغازشده و پیش‌بینی‌های لازم در حوزه‌های امنیتی و انتظامی، امدادی و بهداشتی صورت گرفته است.

هادی رجایی‌نیا بابیان اینکه تمهیدات لازم برای اسکان زائران در طول مسیر یا مساجد این شهر انجام و بازدیدهای فنی و کارشناسی نیز صورت گرفته، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان ترددهای زائرین پیاده رضوی، بیش از ۳۵ هزار نفر از طریق محورهای مواصلاتی این شهرستان وارد مشهدالرضا(ع) شوند.

وی با یادآوری این مطلب که تسطیح مسیر پیاده‌روی برای زائران در حد مطلوب و مناسبی صورت گرفته است، تأکید کرد: متأسفانه مشاهده می‌شود که برخی زائران پیاده از کنار جاده اصلی تردد می‌کنند که این مسئله خطرساز بوده و باید مسیر پیاده‌روی تعیین‌ شده را انتخاب کنند.

عزیمت ۲۸ کاروان پیاده رضوی از قوچان به مشهد

رئیس اداره تبلیغات اسلامی قوچان هم  با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای زائران پیاده امام رضا(ع) گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌ شده ۲۸ کاروان شامل یک هزار و ۹۳۸ خانم و ۲ هزار و ۳۲ آقا از این شهرستان به‌صورت پیاده عازم مشهد می‌شوند که برخی از کاروان‌ها تاکنون حرکت خود را شروع کرده‌اند.

حجت‌الاسلام هادی ایمانی‌نیا تصریح کرد: برای تمام کاروان‌های ثبت‌شده در این سازمان روحانی در نظر گرفته‌ شده و پیگیری‌های لازم برای اسکان زائران در طول مسیر و مشهد مقدس صورت گرفته است.

وی بابیان اینکه برای زائران پیاده رضوی که از شهرها و روستاهای دیگر وارد این شهرستان می‌شوند هم خدماتی در نظر گرفته‌ شده، افزود: علاوه بر استقرار روحانی در مساجد ویژه این کاروان‌ها، با کمک خیران وعده‌های غذایی میان زائران توزیع می‌شود که تاکنون ۸۰۰ پرس غذا توزیع‌ شده است.

بهره‌مندی ۴۵۰ زائر پیاده امام رضا(ع) از خدمات امدادی هلال‌احمر

سرپرست جمعیت هلال‌احمر قوچان نیز  با اشاره به آغاز طرح خدمت‌رسانی به زائران پیاده امام رضا(ع) از ۲۸ مهرماه، گفت: چهار پایگاه ثابت و موقت در طول محور عبوری زائران برپا شده که روزانه ۳۲ امدادگر آقا و خانم به‌صورت داوطلبانه مشغول به فعالیت هستند.

مسعود برازنده بیان کرد: تاکنون حدود ۳۰ کاروان از مقابل این پایگاه‌های امدادی جمعیت هلال‌احمر عبور کرده‌اند که ۱۶۰ نفر خدماتی نظیر تست سلامت، فشارخون و قند دریافت کرده و ۲۹۰ نفر نیز از خدمات امدادی و پیش بیمارستانی شامل بانداژ، پانسمان، ماساژ درمانی و دریافت داروهای غیرتخصصی استفاده کرده‌اند.

آماده‌باش اورژانس ۱۱۵ برای ارائه خدمات به زائران پیاده رضوی

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی و اورژانس ۱۱۵ قوچان هم با اشاره به آماده‌باش پنج پایگاه فعال شهری و روستایی این شهرستان در ایام پایانی دهه آخر صفر، بیان کرد: اورژانس ۱۱۵ با همکاری سپاه ناحیه قوچان اقدام به برپایی موکب در ابتدای ورودی شهر کرده و اقلام دارویی و درمانی را بنا به شرایط و نیاز در میان زائران توزیع می‌کند.

اسماعیل وحدت تصریح کرد: حدود ۱۵ نفر در این پایگاه‌ها مشغول خدمت‌رسانی بوده و پذیرش بیماران پیاده رضوی در اورژانس بیمارستانی این شهرستان هم که دارای تأییدیه از مسؤول هیأت مذهبی باشد با هزینه کمتری صورت می‌گیرد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.