بدون شــک برخورد پلیس راهنمایی و رانندگــی با رانندگان متخلف، یکی از عوامل مؤثر بر ایمنی ترافیک و کاهش ســوانح رانندگی است.

مهدی کاهانی مقدم/

 بدون شــک برخورد پلیس راهنمایی و رانندگــی با رانندگان متخلف، یکی از عوامل مؤثر بر ایمنی ترافیک و کاهش ســوانح رانندگی است.

هرگاه پلیس برروی کاهش تخلفی خاص تمرکز داشــته، شاهد به حداقل رسیدن آن تخلف بوده ایم که نشانگر تأثیر بدون شــک و عامل بازدارنده بودن این برخوردها است و حتی در مواردی همچون الزام رانندگان به اســتفاده از کمربند و موتورســواران به کلاه ایمنی، تمرکز و عزم جزم پلیس، منجر به نهادینه شدن فرهنگ رعایت مقررات خاص در رانندگی شده است.

در این میان اما نوعی بی توجهی به برخی تخلفات را شاهد هستیم که به خصوص باتوجه به مزاحمت و خطرساز بودن آنها برای دیگران، ضروری اســت در مرکز توجه پلیس راهنمایی و رانندگی قرار بگیرد تا شــاید فرهنگ سازی در این زمینه‌ها را نیز شاهد باشیم.

 ازجمله این تخلفات که متأسفانه در بیشتر مراکز معاینه فنی هم نسبت به آن بی توجهی نسبی صورت می‌گیرد، می‌توان به نقص سیستم روشنایی خودروها و وسایل نقلیه به اشکال گوناگون مثل خرابی و تنظیم نبودن چراغ ها، لامپ‌های بسیار پرنور و نصب لامپ‌های ســفید در چراغ خطر و راهنما، اشاره کرد که بیشتر ایمنی دیگران را تهدید می‌کنــد و جا دارد پلیس راهنمایی و رانندگی آستین همت بالا زده و درکنار جریمه کردن متخلفان دم دستی و خودروهایی که در محله‌ای ممنوعه توقف کرده‌اند، برخورد قاطع با این متخلفان را نیز در دستورکار قرار دهد.

 تخلف‌های دیگری که به نظر می‌رسد کمتر مورد توجه پلیس قــرار دارد، حرکات نمایشــی، ایجاد خطــر و مزاحمت برخی رانندگان پرخطر در خیابان‌های شهر، استفاده غیرمجاز از نورباالا و نیز تصاحب لاینهای ســرعت توسط وسایل نقلیه سنگین، مینی‌بوس و اتوبوس ها است که امید است هرچه زودتر طرح‌های مؤثر و مستمر پلیس راهور در این زمینه‌ها به اجرا گذاشته شود.

 تخلف دیگری نیز که این روزها پس از بازگشایی مدارس بیشتر شــاهدش هســتیم، توقف دوبله و ســوبله خودروها در مقابل آموزشگاه‌های مختلف و مدارس شهر است که همه روزه به هنگام تعطیلی این مراکز، ترافیک‌های سنگینی را درنقاط مختلف شهر موجب می‌شوند که به عنوان نمونه می‌توان به توقف تعداد زیادی خودرو در مقابل آموزشگاهی واقع درحدفاصل تقاطع بولوار فرامرز عباسی و میدان استقلال اشاره کرد که با وجود ترافیک سنگین ناشی از آن، اثری از مأموران پلیس راهنمایی و رانندگی درمحل دیده نمی‌شود.

این اتفاق در تمام طول سال، به تناوب در مقابل برخی رستوران‌ها و فروشگاه‌های شهر نیز با توقف مورب خودروها روی می‌دهد و شهروندان علاوه بر دقایق طولانی اتلاف وقت در ترافیک حاصله، تبعات آلودگی هوای ناشی از آن را نیز متحمل شده و می‌شوند.

البته جای خوشنودی دارد که پلیس در برخورد با برخی تخلفات حضوری مستمر و برخوردی قاطعانه دارد، اما انتظار می‌رود این حضور و برخورد برای دیگر تخلفات خطرآفرین و دردسرساز نیز مستمر و قاطعانه باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.