زائران پیاده به نیابت از شهدا به سمت بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) قدم برمی دارند.

زیارت به نیابت از شهدا

/

زائران پیاده به نیابت از شهدا به سمت بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) قدم برمی دارند.

معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی با اعلام این مطلب در گفت‌وگو با قدس گفت : همزمان با ایام دهه آخر صفر و شهادت اما رضا(ع)، طرح نائب الشهید توسط معاونت فرهنگی و روابط عمومی بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی با همکاری بنیاد شهید  و امور ایثارگران مناطق سه گانه مشهد و شهرستان‌های استان و کاروان های پیاده محبین الرضا اجرا می شود.

جواد حامدزاده افزود : این طرح با هدف ترویج فرهنگ رضوی و ایثار و شهادت انجام و زائران پیاده به نیابت از شهدا به سمت بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) قدم برمی دارند.

وی با بیان اینکه شرکت کنندگان در کاروان پیاده محبین الرضا تصاویر شهدا را نیز با خود حمل خواهند کرد، بیان داشت :  طرح نیابتی شهدا مقدمه ای برای انس بیشتر باشهداست و هدف این طرح  شناخت آرمان مقدس این عزیزان در راستای زنده نگه داشتن یاد وخاطره رشادت های شهیدان است، تا فرهنگ ایثار و شهادت در زندگی روزمره مردم نهادینه شود.

· همراه با شهدا

وی با اشاره به اینکه تصاویر شهدای خراسان رضوی در قالب کارت های گردن آویز چاپ شده است، اظهار داشت :  تصاویر شهدا در ابتدای شروع مراسم پیاده روی در شهرستان های خراسان رضوی توسط بنیاد شهید وامورایثارگران در مراسم بدرقه کاروان پیاده توزیع می شود و زائران پیاده شرکت کننده در این طرح با بجا آوردن نماز، قرائت قرآن، وبه خصوص زیارت هایی به نیابت شهیدان این مسیر را طی می کنند.

· ادامه راه

وی تصریح کرد : استفاده از نمادهایی چون کارت نیابت شهید، دعوت دوستان خود و دیگر زائران پیاده روی امام رضا(ع) از دیگر اهداف این طرح است وامیدواریم پذیرش توفیق نیابت شهید به استمرار نیابت شهید میسرشود تا در بسیاری از امور و انجام خیرات و حسنات درزمینه های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی با روحیه جهادی که این افراد، قبول نیابت زیارت شهدا رادارند، این روحیه  در سایرامور زندگی ودرمراسمات مختلفی نایب الزیاره شهدا همچنان باشند و انس و الفت  را با شهدا ادامه دهند.

معاون فرهنگی بنیاد شهید استان توضیح داد : به عبارتی ما این طرح را یکی از طرح هایی  می دانیم که مقدمه ای برای انس و رفاقت بیشتربا شهدا و نهادینه شدن این فرهنگ شود.

وی با بیان این  نکته که این طرح  مورد استقبال همه گروهای سنی و باهرجنسیت است، اعلام کرد : امیدواریم درسال آینده این طرح را گسترش بدهیم تا همه افرادی که متمایل به این طرح هستند، بتوانند دراین طرح شرکت کنند.

حامد زاده افزود: طبق برنامه ریزی، مراسم استقبال زائران پیاده با همکاری شهرداری مشهد و بنیادهای مناطق سه گانه مشهد در ورودی های مشهدمقدس برگزار می شود.

معاون فرهنگی بنیاد شهید و امورایثارگران خراسان رضوی بیان کرد : در استان خراسان رضوی برای زائران پیاده به صورت متمرکز این طرح از ۲۷ مهرماه از گلزار شهدای شهرستان ها آغاز و با زیارت حرم مطهر علی ابن موسی الرضا (ع) خاتمه پیدا می کند و به هشت نفر از افراد شرکت کننده به قید قرعه هدایای نفیسی اهدا خواهد شد.

جواد حامدزاده خاطرنشان کرد : هلال احمر، اورژانس، آتش نشانی، نیروی های نظامی و انتظامی  و موکب های مختلف آماده ارائه خدمات رسانی به زائران پیاده بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) هستند واین درحالی است که استان خراسان رضوی بیش از ۱۷ هزارشهید، ۴۹ هزار جانباز و ۳ هزار آزاده تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کرده است.

· ۱۰ هزار حضور عاشقانه

وی خاطرنشان کرد : طرح زیارتی نائب الشهید با حضور ۱۰ هزار نفر برگزارمی شود. معاون فرهنگی بنیاد شهید خراسان رضوی گفت:  درسال های گذشته کاروان پیاده خاص خانواده شهدا  و ایثارگران را داشتیم که از تمام استان دراین کاروان حضورداشتند که مسیر پیاده روی این کاروان های پیاده ازملک آباد به سمت حرم مطهر امام رضا(ع) بود و نائب الزیارت شهدا بودند.

وی با اشاره به این نکته که امسال با توجه به خیل عظیم کاروان ها و دلداگان علی ابن موسی الرضا (ع) که از شهرستان های خراسان رضوی عازم می شوند، اظهارداشت: امسال این طرح به صورت عموم اجرا شد تا تمام کسانی که در قالب کاروان های پیاده  وزیارتی به مشهد مشرف می شوند، بتوانند نائب زیاره شهدا باشند.

 وی بیان کرد : طرح اعلام و سپس به شهرستان ها مطرح ونیازسنجی شد تا دریابیم که هر شهرستان چه تعدادی در این طرح مشارکت خواهد داشت و خوشبختانه همه شهرستان های استان از این طرح استقبال کردند.

جواد حامدزاده تصریح کرد : بنیاد شهید با مدیریت کاروان های پیاده هماهنگی لازم راانجام داد و در نهایت، طرح را برنامه ریزی کردیم و امسال به عنوان شروع این طرح خوشبختانه در سطح خوبی قرار دارد  و امیدواریم در سال های آتی با شرایط بهتری آن را ادامه دهیم.

وی ادامه افزود: درحال حاضربرنامه ریزی امسال ازمبدأ تا مقصد است وعلاقه‌مندان به این طرح می توانند، نائب الزیاره شهدا باشند.

· گروه سیار

 مدیر فرهنگی بنیاد شهید استان از حضور یک گروه خاص سیار نیز در محل تردد کاروان ها خبرداد و گفت: این گروه نیز درحرکت هستند تا اگرکسانی که از کاروان ها جا مانده اند یابه صورت شخصی این مسیر را طی می کنند و علاقه مند هستند  که نائب الزیاره شهدا باشند، می توانند آن ها هم ازاین طرح استفاده کنند.

وی درباره چگونگی نائب الزیاره شدن نیز اظهارداشت: بدرقه اولیه از محل شهرستان‌های  اعزامی انجام می شود و به عاشقان این راه طرح توضیح داده می شود و در کارتی عکس شهید به صورت گردن آویز تهیه شده است که آن فرد خودش را با آن شهید وفق می دهد و به نیابت آن شهید آن مسیر را طی می کند  وهمه اذکار، دعا ها، زیارت عاشورا، نمازهایی که در طی این مسیرخوانده می شود و در نهایت به مرقد آقا علی ابن موسی الرضا (ع) می رسند  و با توجه به نیابت از شهید، انشاءالله شفاعت شهید را داشته باشند.

 حامدزاده افزود : در سه وردی مشهد در مسیرهای نیشابور، قوچان و کلات برنامه ریزی های لازم انجام شده است  تا در موکب هایی که درورودی شهر برپا شده است، مراسم استقبال توسط مسئولان  وجمعی از خانواده شهدا انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.