۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۶
کد خبر: 675635

معاون هماهنگی امور اقتصادی وزیر کشور گفت: در حال حاضر ۸۰ هزار طرح نیمه تمام در کشور داریم که ۵۰۰ هزار میلیارد تومان برای تکمیل آنها تسهیلات نیازداریم.

وجود ۸۰ هزار طرح نیمه تمام در کشور

به گزارش قدس آنلاین، بابک دین‌پرست در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان خراسان رضوی که در شهرک صنعتی مشهد برگزار شد، بررسی طرح‌های نیمه تمام، تعیین تکلیف بدهی‌های معوق و رفع موانع صادرات را مهم‌ترین نکات مورد توجه در ستاد تسهیل برشمرد و گفت: سال گذشته استانداران عنوان می‌کردند که برخی مصوبات در سطح استان‌ها اجرایی نمی‌شوند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی وزیر کشور تاکید کرد: واقعیت این است که یک مدیر با دید بسته قابلیت این را دارد که کار یک استان را بخواباند.

وی با بیان اینکه برای افزایش ضمانت اجرای برخی از مصوبات باید کاری کرد، ادامه داد: منابع مالی بانک‌ها می‌تواند مشکلات را برطرف کند، اما نباید این نکته را از نظر دور داشت که واحدها می‌بایست تسهیلات را بازگردانند تا بانک‌ها نیز در ارائه تسهیلات با مشکل مواجه نشوند.

دین‌پرست به‌هماهنگی بالا بین سه قوا برای رفع موانع تولید اشاره و خاطرنشان کرد: تاکنون هیچ‌گاه این میزان هماهنگی در سطح قوا برای رفع مشکلات اقتصادی نبود، خوشبختانه رئیس قوه قضائیه اعلام کرده هیچ واحد تولیدی نباید به‌دلیل مسائل قضایی تعطیل شود که نشانه مثبتی است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی وزیر کشور تاکید کرد: البته هیچ واحد تولیدی را نباید به‌دلیل دل برخی از انسان‌ها و یا تحت شرایط سیاسی و یا فشار برخی مورد حمایت قرار نگیرد، در اصل حمایت ما باید منجر به‌حفظ استقلال و رشد شود.

وی اضافه کرد: کلینیک کسب‌وکار باید معقولانه رفتار کند، چنانچه واحدی نبینید نجات پیدا کند و دچار مرگ مغزی شده، باید اجزایش در اختیار دیگران قرار گیرد، نباید واحد تولیدی که توان ادامه حیات ندارد را تنها به‌وسیله دستگاه زنده نگاه داشت.

دین‌پرست تاکید کرد: حمایت کردن از واحد تولیدی که محصولش توان رقابت ندارد، خیانت است، چرا که علاوه بر بانک‌ها برای مدیرعامل واحد هم ایجاد مشکلات فراوان می‌کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی وزیر کشور عنوان کرد: البته کمک به‌واحد تولیدی که پس از احیا برپا می‌شود، ایرادی ندارد.

وی با اشاره به‌این موضوع که نرخ بیکاری در تابستان سال ۹۷، ۱۲.۲ درصد بود، خاطرنشان کرد: این رقم با ۱.۸ درصد کاهش به ۱۰.۴ در سال جاری رسید.

دین‌پرست افزود: در سال جاری هفت استان کشور با افزایش نرخ بیکاری، ۲۳ استان با کاهش نرخ همراه بود و یک استان تغییری نداشت و در این میان خراسان رضوی با کاهش نرخ بیکاری و افزایش مشارکت روند مثبتی را در پیش گرفته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی وزیر کشور به‌گلایه‌های بخش خصوصی به‌دولت اشاره کرد و گفت: تصویب بیش از حد قانون و ایجاد سردرگمی یکی از مهم‌ترین این گلایه‌هاست.

وی بیان کرد: باید موج آهنگ تصویب قوانین را پایین بیاوریم و جلوی تصویب قوانین دست و پا گیر را بگیریم.

دین‌پرست متذکر شد: چرا بخش خصوصی باید جلوی میز ادارات دولتی ما برای صدور مجوز معطل بمانند، این قوانین دست و پاگیر ایجاد رانت می‌کند، استان‌ها می‌توانند دو تا سه قانون مزاحم را احصا و برای برطرف کردن، آن را به‌ما اعلام کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی وزیر کشور کمک فرمانداران به‌کارگروه رفع موانع تولید را عاملی در مسیر پیشبرد اهداف ستاد خواند و اضافه کرد: پایان سال ۹۶، آمار واحدهای تملکی توسط بانک‌ها ۲ هزار و ۲۲ مورد بود که با دستور رئیس جمهور این عدد در پایان سال ۹۷ به ۸۰۹ مورد رسید.

وی با اشاره به‌اینکه در حال حاضر ۸۰ هزار طرح نیمه تمام در کشور داریم که ۵۰۰ هزار میلیارد تومان برای تکمیل آن تسهیلات نیاز داریم، اظهار کرد: به‌سه علت نبود انگیزه برای متقاضی، عدم واگذاری واحد توسط مالکین و مقاومت دستگاه‌ها نظارتی برخی از واحدها واگذار نمی‌شوند.

ایجاد ۵۰ هزار شغل خالص در استان

در ادامه معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه در خراسان رضوی مشکلات جدی در حوزه مؤسسات مالی و اعتباری داشتیم، گفت: نرخ بیکاری استان به ۹ درصد رسید و ۲ درصد نسبت به‌سال گذشته کاهش یافت.

علی رسولیان ضمن بیان اینکه نرخ مشارکت هم نسبت به‌تابستان سال گذشته افزایش یافته است، تصریح کرد: تعداد افزاد فعال در استان به‌دو میلیون و ۶۵ هزار و ۴۴۷ نفر رسیده و از ابتدای سال جاری بیش از ۵۰ هزار شغل خالص در استان ایجاد شده است.

وی ادامه داد: با تلاش واحدهای تولیدی و دستگاه‌ها، برق صنعتی ۹ درصد و گاز ۸ درصد رشد داشته که نشان از رشد تولید در استان است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی یادآور شد: در استان بیش از ۳۰ میلیون زائر و حدود ۶ میلیون جمعیت وجود دارد و فاصله ما با دریا به‌نسبت دیگر استان‌ها بیشتر است، اما متوسط قیمت کالا، خدمات و مواد غذایی از متوسط کشور پایین‌تر است به‌گونه‌ای که قیمت گوشت ۲۰ درصد پایین‌تر میانگین دیگر استان‌ها است.

سرمایه در گردش و مالیات مهم‌ترین مشکل واحدهای تولیدی

در ادامه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه در استان ۵ هزار و ۷۳۰ واحد صنعتی معتبر وجود دارد، گفت: در ۶ ماهه ابتدای سال جاری ۱۹۵ واحد پروانه اخذ کردند و ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شده است.

محمدرضا مس‌فروش با بیان اینکه ۹۳۵.۴ میلیارد تومان از این سرمایه‌گذاری مربوط به‌سال جاری است، اضافه کرد: همچنین مجوزهای تأسیس از خراسان رضوی از میانگین ملی ۱.۵ درصد بیشتر و حدود ۱۹.۵ درصد است.

وی با بیان اینکه ۹۹۶ مجوز طی ۶ ماه اول سال جاری داده شده، در خصوص بررسی مشکلات واحدها در ستاد تسهیل، افزود: ذیل ستاد تسهیل پنج کارگروه وجود دارد که مشکلات احدها ابتدا در آن مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت حل نشدن به‌ستادی با حضور استاندار ارجاع می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی به‌وضعیت ممتاز استان در ستاد تسهیل اشاره و تصریح کرد: تامین اجتماعی، مالیات و تامین سرمایه در گردش مهم‌ترین مشکلات واحدهای تولیدی است.

شرکت شهرک‌ها به‌جای واگذاری زمین، واحدها را واگذار کند

در بخش دیگری از این نشست دبیر شورای هماهنگی امور بانک‌های خراسان رضوی گفت: در پایان سال ۹۷، ۱۶۶ واحد در تملک بانک‌ها بود که طی ۶ ماه اخیر توانستیم ۵۰ واحد به‌سرمایه‌گذار واگذار کنیم.

حسن مونسان به‌رشد ۲۰ درصدی در واگذاری واحدها اشاره و خاطرنشان کرد: برخی واحدها سالیان سال در اختیار بانک‌ها بوده و امروز مستهلک شده‌اند که باید فکری شود.

وی اشتغال ایجاد شده واحدهای واگذاری در زمان واگذاری را ۲۳۷ مورد دانست و عنوان کرد: در حال حاضر ۵۵ واحد تملیکی داریم که نیاز به‌کمک دولت دارد، چرا که در راستای قانون ۳۷ تامین اجتماعی امکان واگذاری آن‌ها را نداریم.

دبیر شورای هماهنگی امور بانک‌های خراسان رضوی تاکید کرد: مشکل ما با تأمین اجتماعی این است که آن‌ها می‌گویند واحدی که بدهی دارد چه در رابطه با ملک و چه کارگران باید ابتدا تمام بدهی خود را به‌بانک‌ها پرداخت کند تا اجازه واگذاری را بدهیم.

مونسان در ادامه پیشنهاد داد: شرکت شهرک‌ها به‌جای واگذاری زمین، سرمایه‌گذاران را معرفی تا واحدهای موجود واگذار شوند، همچنین واگذاری با اجاره به‌شرط تملیک صورت گیرد.

وی بیان کرد: پیشنهاد می‌کنم پیش فاکتور برای دادن تسهیلات حذف شود، چرا که این پیش فاکتورها خود ایجاد رانت می‌کند و چنانچه کارشناس بانک تشخیص داد که این واحد نیازمند تسهیلات است به آن واحد تسهیلات ارائه شود.

دبیر شورای هماهنگی امور بانک‌های خراسان رضوی ابراز کرد: امروز ماشین دست دوم نمی‌توانیم وارد کشور کنیم، چرا که اجازه دادن تسهیلات به‌آن‌ها را نداریم.

تعطیلی ۷۰ کارگر در هفته گذشته

در ادامه این جلسه مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر۷۷ واحد برای احصاء مشکلات تحویل کارشناسی و برای هرکدام نسخه‌ای نوشته شده است.

محمد سنجری با بیان اینکه بیشترین مشکل این واحدها بحث نپرداختن حقوق به‌کارگران بود، گفت: از این تعداد ۳۴ بیش از دو ماه است که حقوق نپرداخته‌اند، البته با وجود داشتن مشکلات همچنان مشغول به‌کار هستند.

وی با تاکید بر اینکه متأسفانه بر مسئله مالیات و تامین اجتماعی واحدهای تولیدی تاکید می‌شود، اما به‌حقوق کارگران خیر، اظهار کرد: در حال حاضر ۸۹۲ هزار نفر در سطح استان بیمه دارند که با کل خانوارها حدود دو میلیون نفر می‌شوند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی افزود: همچنین آمار بیمه بیکاری در ۶ ماهه سال ۹۸، نسبت به‌ابتدای سال گذشته ۹ دهم درصد رشد داشته شد.

سنجری واردات برخی کالاها را عاملی در ایجاد مشکل برای واحدهای تولیدی دانست و اظهار کرد: هفته گذشته قدیمی‌ترین واحد صنعتی استان ۷۰ نیروی خود را تعطیل کرد، چرا که دولت به واردات نخ و پنبه مجوز داده است و این امر نه تنها کارخانه را بلکه کشاورز را نیز با مشکل مواجه کرد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.