رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی ویژه برنامه های فرهنگی این مجموعه برای دهه آخر صفر را تشریح کرد.

تشریح برنامه‌های فرهنگی آستان قدس رضوی در دهه آخر صفر

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین حجت گنابادی نژاد  گفت: طرح جهاد خدمت و قرارگاه فرهنگی زائرین پیاده از برنامه های سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی در دهه پایانی ماه صفر است.

وی در خصوص برنامه‌های ستاد جهاد خدمت گفت: یکی از اقدامات اصلی ستاد خدمت رسانی به زائران ساماندهی خادمیاران افتخاری و یکپارچه سازی خدمات ارائه شده به زائران پیاده در دهه پایانی ماه صفر است.
رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته بیش از ۱۸ هزار فرصت خدمت آماده شده و تا امروز نیز بالغ بر ۱۰ هزار خادمیار از میان ثبت نام کنندگان در سامانه ستاد در قالب شش رسته مختلف خدمتی شامل اقامت و اسکان، اطعام، حمل ونقل، خدمات پزشکی و امدادرسانی، خدمات فرهنگی و انتظامات و استقبال ساماندهی شده اند.
وی با بیان اینکه فرایند ثبت نام و ساماندهی خادمیاران طی روزهای آینده نیز ادامه دارد، افزود: علاقه مندان می‌توانند برای خدمت به زائران حضرت رضا(ع) در دهه آخر صفر با ارسال عدد ۸ به سامانه ۱۰۰۰۸۸۸۰۸۰ آمادگی خود را اعلام کنند.

پویش‌های مردمی برای مشارکت پویای شهروندان شهر بهشت در ستاد جهاد خدمت
گنابادی نژاد تصریح کرد: امسال شعاری محوری ما در این ایام، «همه خادم‌الرضاییم» است و بر این اساس آستان قدس رضوی با راه‌اندازی چند پویش مردمی سعی در افزایش مشارکت‌های مردمی و هدفمندی برنامه‌های فرهنگی دارد. پویش مردمی «یک نذری ساده» یکی از این برنامه‌هاست که نذورات مردمی را جمع آوری و پس از بسته‌بندی و تجمیع در اختیار مراکز اسکان، موکب ها و همچنین زائران پیاده قرار می‌دهد. در این طرح ۵۰هزار بسته توسط خادمیاران رضوی آماده و توزیع خواهد شد. پویش مردمی «منزل من هم زائرسراست» نیز با نگاهی به فرهنگ میزبانی از زوار حضرت رضا(ع) و براساس سنتی قدیمی در دستور کار قرارگرفته و براساس آن مجاوران آقا علی بن موسی الرضا(ع) منزل خود را در اختیار زائران قرارمی‌دهند.
وی افزود: «پویش زیارت نیابتی» یکی دیگر از برنامه‌های این ایام است که در آن ۲۰۰ هزار زائر و مجاور به نیابت از ۲۰۰ هزار شهید از شهدای دوران دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم به زیارت حضرت رضا(ع) مشرف می‌شوند.
رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی بیان کرد: «پویش شکرانه همجواری» نیز از دیگر طرح‌های مردمی دهه آخر صفر است که در این طرح کسبه شهر مشهد از اربعین تا شهادت امام هشتم(ع) بر اساس توان و اقتضائات خود، اقدام به ارائه تخفیف در محصولات و خدمات‌شان می‌نمایند.
وی ادامه داد: در پویش «سوغات رضوی» خادمیاران نوجوان رضوی با ساخت ۱۰هزار هدیه کوچک شامل جانماز نمدی، تسبیح و ... و توزیع آن میان زائران، سعی خواهند کرد خاطره ای خوش برای میهمانان کوچک امام به ارمغان بیاورند.
گنابادی نژاد عنوان کرد: یکی دیگر از طرح های تدارک دیده شده در این ایام، برنامه «روایت فتح» است که در آن ۵۰ نفر از راویان دفاع مقدس با حضور در موکب ها و مراکز اسکان زائران به روایتگری خواهند پرداخت. در طرح دیگری با عنوان «روایت خوانی» نیز که در مساجد مشهد برگزار می شود، ۵۰۰ خادم مبلغ احادیث و روایاتی را از عیون اخبار الرضا(ع) برای زائران و مجاوران نقل خواهند کرد.
وی بیان کرد: یکی از دغدغه های زائران فرزندان و نونهالان است که با ایجاد «حسینیه کودک» در ایستگاه ها و مراکز اسکان و ارائه برنامه های فرهنگی و آموزشی برای این آینده‌سازان میهن‌مان، ضمن برداشتن باری از دوش خانواده ها، معارف اهل بیت به زائران کودک آموزش داده می شود.
حجت الاسلام گنابادی نژاد گفت: معرفی کتب رضوی و توزیع۲۰ عنوان کتاب امام رضایی بین زائران، راهنمای زائر، پویش «من هم پاکبانم» با حضور ۱۲۰۰خادمیار، برای نظافت سطح شهر توسط جوانان رضوی و سازماندهی و حمایت از موکب‌ها و ایستگاه‌های استقبال از زائر از جمله دیگر اقدامات این ستاد در ایام پایانی صفر است.

فعالیت ۳ هزار مبلغ در قرارگاه فرهنگی زائرین پیاده
رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی در خصوص برنامه های قرارگاه فرهنگی زائران پیاده نیز گفت: فعالیت مبلغان در قرارگاه فرهنگی زائرین پیاده حول ۳ محور اصلی بدرقه زائر در مبدا، همراهی و حضور در مسیر و جاده و حرکت پیاده در کنار زائران و ارائه خدمات فرهنگی در مقصد و مراکز اسکان و اقامت زائران است.
رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی با بیان اینکه ۳ هزار مبلغ خواهر و برادر در این ایام آماده خدمت هستند، افزود: قرارگاه فرهنگی شامل کمیته مبلغان، کمیته هماهنگی خواهران، کمیته نظارت و ارزیابی، کمیته مراسمات و تبلیغات، کمیته مستندسازی و کمیته زائران خاص است.
وی با اشاره به حضور زائران اهل سنت در قالب کاروان های پیاده در سال های اخیر تصریح کرد: امسال حضور خواهران اهل سنت نیز از سال های قبل پر رنگ تر شده و برنامه های ویژه ای نیز برای آنها در نظر گرفته شده است.

برنامه های فرهنگی و هنری در ۷ محور منتهی به مشهد
رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی جغرافیای خدمت مبلغان را ۷ محور منتهی به مشهد اعلام کرد و افزود: عرصه های فعالیت فرهنگی در این ایام علاوه بر مبلغان، اجرای سرودهای امام رضایی در ایستگاه ها و مسیرهای منتهی به مشهد توسط گروه سرود آوای رضوان، برگزاری کرسی های تلاوت، نقالی و پرده خوانی، طرح «گلپوش» با موضوع عفاف و حجاب، برنامه های ویژه کودکان زائر توسط مهدالرضاها در مراکز اسکان با حضور ۲۶ مربی و مشاروه توسط خادمیاران افتخاری رضوی است.
وی افزود: برنامه شعرخوانی با عنوان «رسم دعبل» یکی دیگر از برنامه های هنری است که در این ایام هر شب در رواق دارالهدایه و شبستان گرم اجرا و هر شب ۶ شاعر، سروده های خود را قرائت خواهند کرد.
گنابادی نژاد اجرای نمایش های خیابانی را از دیگر برنامه های سازمان فرهنگی در این ایام عنوان کرد وگفت: ۵۰نمایش خیابانی در حرم مطهر و خیابان های اطراف توسط گروه های هنری از شهرهای مشهد، تهران، ایلام و خرم آباد اجرا می شود.
وی افزود: اجرای سرود توسط ۱۸ گروه شامل ۱۰ گروه شهرستانی و ۸ گروه مشهدی در ۷محور ورودی به مشهد، موکب هنرمندان در ورودی شهر و ۳ نقطه پاتوقی در اطراف حرم از دیگر برنامه های هنری در دهه پایانی صفر است.
رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی بیان کرد: دیدار نویسندگان کتب با محوریت امام رضا(ع) با تولیت آستان قدس رضوی نیز از دیگر برنامه های سازمان فرهنگی در دهه آخر صفر است.
وی تصریح کرد: برنامه «آسمان کتاب» و برپایی نمایشگاه تخصصی کتاب با محوریت امام رضا(ع) نیز از دیگر برنامه های تدارک دیده شده در این ایام است.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.