بندرعباس- از دوشنبه هفته گذشته که بستک در استان هرمزگان به لرزش درآمد تاکنون بیش از ۳۰ پس‌لرزه در روستای رودبار در بستک رخ‌داده است که این موضوع موجب نگرانی اهالی این منطقه شده است.

«بستک» آرام نمی‌گیرد/زمین‌لرزه خواب را از چشمان مردم ربود

قدس آنلاین-گروه استان ها:  روز دوشنبه هفته گذشته زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۶ ریشتر به مرکزیت «کوخرد» در شهرستان«بستک»رخ داد که این زمین‌لرزه علاوه بر اکثر مناطق شهرستان بستک، در قشم، کیش، درگهان و روستاهای اطراف بندرعباس و همچنین در «رویدر» و «بندرخمیر» نیز احساس شد.

مردم بستک که پیش از این شاهد وقوع زمین‌لرزه و حتی از دست دادن هم‌وطنان خود بودند لذا با ادامه یافتن زمین‌لرزه‌ها در طی چند روز گذشته خواب از چشمان آن‌ها رخت بسته و شب‌ها را در حیاط منزل و فضاهای باز به صبح می‌رسانند.

ایجاد کمپ‌های موقت

در همین رابطه فرماندار شهرستان بستک بابیان اینکه خوشبختانه زمین‌لرزه اخیر بستک خسارت قابل‌توجهی به مناطق مختلف این شهرستان وارد نکرد اظهار کرد: برخی منازل بافت فرسوده ترک‌خوردگی‌های جزئی داشتند اما خوشبختانه این زمین‌لرزه هیچ‌گونه خسارت جانی و مالی در پی نداشت.

سید شمس‌الدین حسینی قتالی افزود: البته به‌منظور بررسی دقیق‌تر تیم‌های ارزیاب بنیاد مسکن برای بررسی‌های بیشتر به رودبار و کنچی اعزام‌شده‌اند.

وی ادامه داد: ازآنجاکه در طی روزهای گذشته شاهد پس‌لرزه‌های بسیاری در منطقه رودبار و در بخش مرکزی بودیم لذا این موضوع موجب وحشت مردم شده  و از همین رو بنا بر درخواست اهالی، سه کمپ موقت در این روستا ایجادشده است.

وی ابراز کرد: در همین راستا امدادگران هلال‌احمر به‌منظور نصب تعداد ۶۰ چادر و اسکان موقت اهالی منطقه روستای رودبار به منطقه اعزام شدند.

هرمزگان بر روی گسل

در هرمزگان به علت دارا بودن خاک نرم و گنبدهای نمکی شمار زلزله‌ها در غرب هرمزگان زیاد، ولی شدت آن کم است، اما در شرق استان زلزله‌ها کمتر، ولی پرخطر است.

گسل زاگرس و گسل مکران از مهم‌ترین گسل‌های استان هرمزگان است و گفته می‌شود بیش از ۳۰گسل فرعی، غرب تا شرق هرمزگان را در برگرفته است.

بنا بر گفته کارشناسان تقاطع دو گسل مکران و زاگرس موجب لرزه‌خیزی هرمزگان شده است و بزرگ‌ترین زمین‌لرزه در هرمزگان زلزله ۷ریشتری در «خورگو» بندرعباس در سال۱۳۵۵ موجب جان باختن تعداد ۱۲۸نفر از هم‌وطنان شد.

استاد زلزله‌شناسی دانشگاه هرمزگان در این رابطه می گوید: زمین‌لرزه با عمق کم، انرژی بیشتری آزاد می‌کند و تخریبش بیشتر است.

غلام‌زاده می‌افزاید: زلزله انسان را نمی‌کشد این ساختمان‌ها و تأسیسات هستند که کشنده‌اند.

وی اظهار می کند: تقریباً زلزله‌ها همه بافت استان را در برگرفته است و از شرق و غرب و از شمال تا جنوب امتداد دارد اما آنچه که نگران کننده است خانه‌های فرسوده و قدیمی است که روی این گسل‌ها بناشده  زیرا وسعت زیاد بافت فرسوده خسارت زلزله‌های احتمالی را نیز بیشتر می‌کند.

گفتنی است بر اساس آمارها دو هزار و ۳۹۰هکتار بافت فرسوده در استان هرمزگان وجود دارد و تعداد  ۳۵۰هزار نفر از جمعیت بیش از یک میلیون و ۷۰۰هزار نفری هرمزگان نیز در بافت فرسوده ساکن هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.