معاون امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: اصلاح 8 فرایند در استان باعث کاهش 50 درصدی زمان اخذ مجوزهای کسب‌وکار شده است.

کاهش 50 درصدی زمان اخذ مجوزهای کسب‌وکار در خراسان رضوی
به گزارش قدس آنلاین، علی رسولیان در جلسه کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان خراسان رضوی در خصوص شرایط اشتغال و بیکاری استان گفت: نرخ بیکاری در استان خراسان رضوی در تابستان سال 98 نسبت به تابستان سال 97 دو درصد کاهش داشته است و همچنین نرخ مشارکت نیز نسبت به تابستان گذشته یک درصد افزایش یافته است. خالص اشتغال استان به دو میلیون و 65 هزار و 447 نفر رسید و این نشان می دهد که از ابتدای سال جاری 50 هزار و 777 نفر اشتغال ایجاد شده است.

رسولیان خاطر نشان کرد: در حوزه تولید با تلاش واحدهای تولیدی، همکاران و دستگاه‌های اجرایی به خصوص در حوزه صنعت و معدن، رشد خوبی را داشتیم. بنابر گزارشی که ما داشتیم برق صنعتی استان 9 درصد و گاز 8 درصد رشد داشته است که این آمار دقیقی است که نشان دهنده رشد خوب تولید در استان خراسان رضوی است.

وی با اشاره به اینکه 20 عنوان برنامه اقتصادی که وزیرکشور ابلاغ کردند به عنوان محور اقتصادی استان قرار گرفته است، بیان کرد: اصلاح فرایندها را در استان انجام دادیم. اصلاح 8 فرایند در استان باعث کاهش 50 درصدی زمان اخذ مجوز شده است. امیدواریم که در 30 فرایندی که شناسایی شده است به زودی کار اصلاح را تمام کنیم.

رسولیان بیان کرد: در حوزه بازار خراسان رضوی بالغ بر 32، 33 میلیون زائر و گردشگر و حدود 6.5 میلیون نفر جمعیت دارد و فاصله ما با دریا که مواد اولیه و نهاده‌های دامی از آن‌جا می‌آید نسبت به استان‌های دیگر بیشتر است با این وجود متوسط قیمت کالا و خدمات به خصوص در مواد غذایی و نیازهای ضروری مردم در استان از متوسط کشور پائین‌تر است، در گوشت بالغ بر 20 درصد نسبت به متوسط کشور قیمت پائین‌تری داریم و تلاش می‌کنیم که رضایت نسبی را در استان ایجاد کنیم و توسعه اقتصادی را در استان داشته باشیم.

در ادامه این جلسه محمدرضا مس‌فروش رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: در حال حاضر 5730 واحد صنعتی معتبر داریم که منظور از معتبر بودن این است که لزوما با 100 درصد ظرفیت کار نمی‌کنند و به دلیلی شرایط دشواری که در حوزه‌های مختلف مانند تامین مواد اولیه وجود دارد، تعدادی از واحد ها زیر ظرفیت کار می‌کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی بیان کرد: در 6 ماه اول امسال 195 واحد پروانه بهره‌برداری گرفته‌اند.

مس‌فروش تصریح کرد: جوازهای تاسیس و طرح‌های توسعه‌ای در استان از میانگین ملی 1.5 درصد تحقق بیشتری دارند و نُرم تحقق جوازهای تاسیس در استان 19.5 درصد است. 2825 جواز تاسیس معتبر داریم و در شش ماهه اول امسال 996 فقره جواز تاسیس داشتیم. سرمایه‌گذاری که برای این جوازهای تاسیس که قرار است شکل بگیرد که قطعا 100 درصد اتفاق نمی‌افتد، 30 هزار میلیارد تومان است و حدود 4200 میلیارد تومان عملکرد شش ماهه امسال تلقی می‌شود .

وی خاطر نشان کرد: 1072 پروانه معتبر بهره‌برداری معدنی و حدود 2.9 میلیارد تن ذخایر مواد معدنی داریم. به بخش معدن بسیار دل بسته‌ایم و انتظار داریم که به زودی شاهد تحولات جدی در بخش معدن به ویژه در بخش صنایع فلزی باشیم. استخراج اسمی این معادن حدودا 36.4 میلیون تن است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی گفت: در جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان از واحدهای مشکل‌دار دعوت می‌کنیم و مشکلات در این جلسه مطرح می‌شود، به تبادل نظر گذاشته می‌شود و نهایتا تصمیم گرفته و مصوب می‌شود.

مس‌فروش ادامه داد: ذیل ستاد تسهیل استان پنج گروه کاری تشکیل شده، از جمله گروه‌های کاری زیر بنایی، طرح ها و سرمایه گذاری با مسئولیت رئیس خانه صمت استان، تامین مالی بانکی و تسهیلات با مسئولیت انجمن مدیران،  مالیات، گمرک و تامین اجتماعی با مسئولیت اتاق بازرگانی، انرژی شهرک های صنعتی و محیط زیست با مسئولیت کانون انجمن های کارفرمایی و معادن نیز با مسئولیت سازمان نظام مهندسی است.

وی اضافه کرد: مشکلات ابتدا در این گروه‌های کاری اعاده می‌شود اگر مشکلات در آن جا حل شد مصوبه ستاد تسهیل تلقی می‌گردد و در جلسه ستاد تسهیل بعدی مطرح می‌شود و آن جا رسما تصویب می‌شود. اگر در این گروه‌های کاری به هر دلیلی حل نشد به ستاد تسهیل می‌آید و مطلب در آن جا مطلب مطرح و تصمیم‌گیری و سپس مصوب می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی بیان کرد: تعداد جلسات برگزار شده ستاد تسهیل در 6 ماهه اول امسال 57 مورد است. 1607 مورد پرونده و مجموعا 1856 مورد مصوبه داشتیم. دلیل زیاد بودن تعداد مصوبات از تعداد پرونده ها به خاطر این است که در یک پرونده ممکن است بیش از یک درخواست وجود داشته باشد. از این مصوبات 244 مورد اجرا نشده است و باقی آن ها اجرا شده، بیشترین آن ها در حوزه تامین اجتماعی بوده و پس از آن در حوزه هایی همچون مالیات و استخدامی بوده است.

ایسنا
انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.