مدیرکل بیمه سلامت استان خراسان رضوی گفت: حدود 2 هزار و 930 نفر بیمار دیالیزی در استان داریم که این تعداد بیمار دیالیزی ایجاد نگرانی می‌کند.

تعداد بیماران دیالیزی در خراسان رضوی نگران‌کننده است/ 55 درصد جمعیت استان تحت پوشش بیمه سلامتند
به گزارش قدس آنلاین ، سید مرتضی وجدان، امروز در نشستی با هدف تعامل سازمانی بین رسانه‌ها و اداره‌کل بیمه سلامت استان خراسان رضوی که در سالن اجتماعات این اداره‌کل برگزار شد، اظهار کرد: ماموریت اصلی این سازمان توسعه بیمه همگانی و پایه‌ای سلامت به منظور حفظ و ارتقای سلامت جامعه است.

وی افزود: در آبان‌ماه سال 1373، قانون بیمه همگانی خدمات درمانی کشور به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و بدین‌وسیله سازمانی به نام بیمه خدمات کشور ایجاد شد. به همین دلیل است که سوم تا نهم آبان ماه را هفته بیمه سلامت نام‌گذاری کردیم. اگرچه در سال‌های بعد و در سال 91 این سازمان تغییر نام پیدا کرد و به نام سازمان بیمه سلامت ایران، از آن نام برده می‌شود. ولی پایه اصلی این سازمان، همان بیمه خدمات درمانی است که بعدها هم با همین عنوان در میان مردم یاد می‌شد. امروزه نام صحیح این سازمان، بیمه سلامت ایران است.

وجدان بیان کرد: این سازمان در سراسر کشور و از طریق ادارات کل به فعالیت‌های خود می‌پردازد. ماموریت اصلی این سازمان توسعه بیمه همگانی و پایه‌ای سلامت به منظور بهره‌مندی عادلانه از خدمات مطلوب و اثربخش برای حفظ و ارتقای سلامت برای همه جامعه است.

مدیرکل بیمه سلامت استان خراسان رضوی، افزود: از جمله مهم‌ترین اهداف سازمان، پوشش همگانی بیمه سلامت برای همه ایرانیان، توسعه دانش، توانمندی بیمه‌شدگان، افزایش منابع مالی پایدار و... است.

وی اظهار کرد: ما یک وظیفه اساسی در بخش توسعه سلامت داریم. واحدهای مختلف در حال ارائه خدمات سلامت در استان هستند که با عنوان سطح یک، دو و سه از آن‌ها نام برده می‌شود. سطح یک در اولین سطح ارائه خدمات است که شامل روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت محسوب می‌شود؛ سطح دوم و سوم خدماتی هستند که در بیمارستان‌های شهرستان‌ها، مراکز درمانی، بیمارستان‌های تخصصی و فوق تخصصی ارائه می‌شوند.

55 درصد جمعیت استان خراسان رضوی تحت پوشش بیمه سلامت هستند

وجدان اظهار کرد: در استان خراسان با جمعیت 6 میلیون و 400هزار نفر، 3 میلیون و551 هزار نفر، یعنی بالغ‌بر 55 درصد، تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند. البته این آمار نوساناتی دارد که ما تا 4 میلیون نفر سابقه ارائه بیمه داشتیم که بعضاً غیرفعال هستند. از این آمار حدوداً 60 هزار نفر در صندوق ایرانیان، 400 هزار نفر در صندوق کارکنان دولت، 180هزار نفر در صندوق سایر اقشار، یک میلیون و 750 هزار نفر در صندوق بیمه روستاییان و شهرهای زیر 20هزار نفر و یک میلیون و 125هزار نفر در صندوق بیمه سلامت همگانی در استان خراسان رضوی تحت پوشش قرار دارند.

7هزار و 69 نفر مبتلا به بیماری‌های خاص

مدیرکل بیمه سلامت استان خراسان رضوی تشریح کرد: ما در این استان 7 هزار و 69 نفر از بیماران خاص را تحت پوشش قرار می‌دهیم که این بیماری‌ها شامل ام اس، دیالیز، هموفیلی، پیوند کلیه و تالاسمی محسوب می‌شوند. این موضوع موجب ناراحتی و نگرانی ماست. این بیماران به داروها و کمک‌های پزشکی گران‌قیمتی نیازمند هستند که شرایطی ویژه را برای حمایت ایجاد می‌کند. باید پشتیبانی‌های بسیار خوبی از این افراد شود. حدود 2 هزار و 930 نفر بیمار دیالیزی در استان داریم که باعث ایجاد نگرانی است.

7 هزار و 840 نفر اتباع خارجی تحت پوشش بیمه سلامت هستند

وی تصریح کرد: 7 هزار و 840 نفر اتباع غیرایرانی تحت پوشش بیمه در استان خراسان رضوی داریم که در سه دسته آسیب‌پذیر، غیرآسیب‌پذیر و حاد، برای این افراد دفترچه صادر شده است. ما جزء استان‌های پیشرو در زمینه ارائه بیمه برای اتباع هستیم. این مسئله که ایرانیان و غیرایرانیان را تحت پوشش قرار دادیم، حرکتی بسیار مؤثر و مورد توجهی در سطح کشور است.

وجدان ادامه داد: تعداد موسساتی که طرف قرارداد ما در استان هستند، 4 هزار و 659 موسسه است که شامل 302مرکز بهداشتی در سطح یک، 65بیمارستان، یک هزار و 235 پزشک متخصص و فوق‌تخصص، 750پزشک عمومی، یک هزار و هفت داروخانه و... است که طرف قرارداد اداره‌کل بیمه استان خراسان رضوی و ارائه‌کننده خدمات در سطح استان به مردم و بیماران هستند.

وی اظهار کرد: خدمات ثبت نامی بیمه ما در سطح استان از طریق 57 دفتر پیشخوان و نمایندگی در سطح استان انجام می‌شود که بالغ‌بر 220 نفر در این زمینه اشتغال افراد و دانش‌آموختگان ایجاد کردیم. در دفاتر پیشخوان خدمات بیمه‌گری شامل صدور، تعویض، تمدید و... انجام می‌شود.

87 نمایندگی بیمه در سراسر استان تا پایان سال جاری

مدیرکل بیمه سلامت استان خراسان رضوی تشریح کرد: در سال جاری اقدامی که در هفته بیمه سلامت انجام خواهد شد، افزایش تعداد نمایندگی‌ها در دفاتر پیشخوان است که امیدواریم تا پایان سال جاری این آمار از 57 به 87 برسد. در حال حاضر 17 مجوز توسط ستاد سازمان صادر شده که در هفته بیمه سلامت، هفت دفتر پیشخوان افتتاح خواهد شد و از روزهای آتی به مجموعه افزوده و شروع به کار می‌کنند. 13 مرکز دیگر هم برای اخذ مجوز اقدام کردند که تا پایان سال شروع به فعالیت می‌کنند.

وجدان گفت: در سال جاری در بخش درمان بیش از 1200 میلیارد تومان به اداره‌کل اعتبار اختصاص یافته داریم که باید در مراکز درمانی غیر از دانشگاهی و دولتی توزیع کنیم.

پرداخت مطالبات طرف‌های قرار داد بیمه سلامت تا پایان خرداد

وی گفت: در هفت ماه گذشته ما حدوداً 410 میلیارد تومان از این بودجه را در میان مؤسسات توزیع کردیم. بر این اساس ما مطالبات موسسات دانشگاهی را تا خرداد به صورت قطعی و تا تیرماه به صورت علی‌الحساب 70 درصد پرداخت کردیم. در باب بحث پرداخت مطالبات دانشگاهی، این هزینه‌ها در خردادماه به صورت قطعی و تیرماه به صورت علی‌الحساب پرداخت شده است.

مدیرکل بیمه سلامت استان خراسان رضوی، اظهار کرد: در موسسات غیردولتی و غیردانشگاهی یعنی بخش خصوصی ما تا خردادماه، مطالبات داروخانه‌ها تا مردادماه و مطالبات برخی دیگر از واحدها تا تیرماه به صورت علی‌الحساب پرداخت شده است.

وی بیان کرد: در سطح یک روستایی علی‌الحساب 80 درصد مطالبات پنج ماهه اول سال پرداخت شده و 20 درصد دیگر هم منوط به ارائه پایش عملکرد است که به محض اینکه پایش‌ها انجام شود، پرداخت خواهد شد.

وجدان گفت: از جمله برنامه‌هایی که از ابتدای سال جاری پیگیری می‌کنیم و برخی از آن‌ها عملی شده است عقد قرارداد با کمیته امداد و مددجویان تحت پوشش است که همه افراد مورد پوشش بیمه پایه سلامت قرار گرفتند. این خدمات در قالب صندوق سایر اقشار نظام ارجاع یک، شکل می‌گیرد. به وسیله این قراردادها و دفترچه‌هایی که ما در اختیار عزیزان مددجو قرار دادیم، افراد می‌توانند در سطح بستری از خدمات دانشگاهی استفاده کنند. در این استان تا پایان مهرماه ما برای 38 هزار و320 نفر مددجو دفترچه بیمه صادر کردیم.

 بیماران مجهول‌الهویت تحت پوشش بیمه سلامت

مدیر کل بیمه سلامت استان خراسان رضوی، ادامه داد: طرح دومی که از ابتدای سال جاری برای اولین بار در استان خراسان رضوی کلید خورد مسئله مربوط به بیماران مجهول‌الهویتی که تحت پوشش بهزیستی قرار داشتند. نوزادان یا افرادی که مورد آسیب‌های اجتماعی قرار می‌گیرند و دارای کد ملی نیستند و یا افرادی که بی‌سرپناه هستند و هیچ مشخصه‌ای دال بر اینکه شناسنامه یا کد ملی ندارند، شامل این موضوع می‌شوند.

وی بیان کرد: این بیماران که تا قبل از این متولی خاصی نداشتند و خدمات درمانی آن‌ها بلاتکلیف بود در ابتدای سال جاری تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند. در کل کشور حداقل 5 هزار نفر از این بیماران به مرور شناسایی و تحت پوشش بیمه سلامت قرار خواهند گرفت. تا به امروز 157 بیمار مجهول‌الهویت در استان با هماهنگی بهزیستی تحت پوشش قرار دادیم و برای این افراد دفترچه بیمه سلامت صادر شده است. از نهادهای کمیته امداد و بهزیستی بابت این همکاری خوبی که موجب صدور دفترچه‌های بیمه برای این افراد شد، تشکر می‌کنم.

مدیرکل بیمه سلامت استان خراسان رضوی، تشریح کرد: طرح دیگری که در استان در حال اجراست، بحث نسخه‌نویسی الکترونیکی است. نسخه‌نویسی الکترونیکی یکی از برنامه‌های استراتژیکی است که توسط سازمان بیمه خدمات و سلامت در قالب یک قانون کلی به نام سازمان الکترونیک پیگیری می‌شود. خراسان رضوی هم در تمام پروژه‌های کشوری سهیم است و به صورت آزمایشی در آن اجرا می‌شود. این بحث از شهرستان نیشابور آغاز شد، به هفت شهرستان دیگر راه یافت و درحال حاضر در هشت شهرستان اجرا می‌شود.

وجدان گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا پایان سال 30 درصد از شهرهای کشور تحت پوشش برنامه نسخه‌نویسی الکترونیک قرار می‌گیرند، یعنی 50 درصد موسسات این هشت شهرستان از این طرح استفاده می‌کنند. ما تا پایان سال با این حساب باید 144مطب، 241 داروخانه و مراکز پاراکلینیک را تحت پوشش برنامه نسخه‌نویسی الکترونیکی قرار دهیم. از ابتدای طرح 11هزار و 635 نسخه الکترونیک انتشار یافته که امیدواریم این آمار رو به افزایش باشد.

41 بیمارستان تحت پوشش رسیدگی الکترونیک به اسناد

وی بیان کرد: بحث مهم دیگر پروژه رسیدگی الکترونیک به اسناد بستری است. ابتدا قرار بر این بود تا از هر مرکز دانشگاهی یک بیمارستان تحت پوشش قرار بگیرد، اما با مراوداتی که با دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد به جای اینکه بیمارستان تحت پوشش قرار بگیرد، در سطح استان 41 بیمارستان را تحت پوشش قرار دادیم. از این آمار15 بیمارستان در سطح مشهد و 25تا مربوط به شهرهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مشهد و در مجموع 41 بیمارستان هستند.

وجدان ادامه داد: اسناد شهریورماه که بر این اساس به آن‌ها رسیدگی شده است، طبق آمارها 26 هزار سند در این 41 بیمارستان تجمع پیدا کرده است. به 15هزار سند از این آمار رسیدگی شده و 11هزار آماده صدور صورت حساب است. طبق برنامه ما حداقل تا پایان این ماه فرصت داریم تا به اسناد شهریور رسیدگی کنیم که خوشبختانه در حال حاضر از برنامه جلو هستیم.

سالیانه 800 میلیون تومان صرفه‌جویی در مصرف کاغذ بیمارستان‌ها

مدیرکل بیمه سلامت استان خراسان رضوی، گفت: از مزایای خیلی ساده این طرح حداقل صرفه‌جویی در نیروی انسانی و منابعی مانند کاغذ است. برآورد اولیه‌ای که شده بود سالیانه در خراسان رضوی بیش از800 میلیون تومان بابت کاغذ برای مدارک بیماران بستری هزینه می‌شد. ما با اجرای این طرح می‌توانیم صرفه‌جویی خیلی خوبی در مصرف کاغذ به خصوص با شرایطی که اکنون وجود دارد، انجام دهیم.

وی اظهار کرد: بحث دیگر در ارتباط با نظام ارجاع الکترونیک است که ما در این زمینه هماهنگی بسیار خوبی با دانشگاه‌های علوم پزشکی به خصوص دانشگاه علوم پزشکی مشهد داشته‌ایم. این برنامه خیلی خوبی‌ است که مدنظر وزارت بهداشت و جزء اولویت‌های کاری است که ما با هماهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی در حال اجرای آن هستیم.

بیمه اجباری برای همه افراد کشور باید فراهم شود

مدیرکل بیمه سلامت استان خراسان رضوی، بیان کرد: مسئله‌ای که اخیراً توسط مسئولان بیمه کشور رسانه‌ای شده است، بحث قانون بیمه اجباری همگانی است. این قانون برای همه افراد کشور است که از هیچ بیمه‌ای بهره‌مند نیستند. این آمار حدوداً 10 درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد. طبق قانون 70 برنامه ششم توسعه، باید قانون بیمه اجباری و همگانی برای همه افراد کشور فراهم شود. در این راستا سازمان بیمه سلامت عزم خود را جزم کرده تا بتوانیم از همین ماه این قانون را اجرایی کنیم.

دهک‌بندی برای بیمه همگانی سلامت

وجدان تشریح کرد: برای استفاده از این قانون باید آزمون استطاعت که توسط وزارت رفاه در حال انجام است، فراگیر شود. بر این اساس افراد به گروه‌های ده‌گانه تقسیم می‌شود. برای استفاده از قانون بیمه اجباری همگانی، افراد باید به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند و کسانی که استطاعت مالی دارند با پرداخت حق بیمه در سال جاری، معادل سالیانه 44 هزار و 800 تومان بابت بیمه هر فرد به شرط خانوار پرداخت ‌کنند و خود و خانواده‌شان را بیمه کنند.

مدیرکل بیمه سلامت استان خراسان رضوی، تصریح کرد: افرادی که اذعان می‌کنند توانایی مالی مناسب ندارند، طبق وسع خود در گروه‌هایی به شرح زیر قرار می‌گیرند. دهک‌های یک تا چهار که 0 تا 40 درصد قانون کار را دارند به صورت رایگان و دهک‌های 5 که بین 40 تا 50 درصد قانون کار را دارند با 50 درصد تخفیف می‌توانند از بیمه برخوردار باشند. مابقی افراد که بالای 50 درصد قانون کار را دریافت می‌کنند، باید حق بیمه خود را به صورت کامل پرداخت کنند.

وجدان افزود: هدف از برگزاری این هفته، شناساندن فعالیت‌های اهداف و ماموریت‌های بیمه سلامت به مردم و بیمه‌شدگان است و اینکه ما بتوانیم تعامل خوبی را با دستگاه‌های ذی‌ربط و ارائه‌کنندگان بیمه داشته باشیم.

وی ادامه داد: در ماه‌های مرداد و شهریور سقف‌گذاری بیمه برداشته شده بود و کلیت این برنامه منوط‌به نحوه عملکرد استان‌ها، دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها شد. در آینده بررسی خواهد شد که آیا می‌توان سقف‌گذاری را برای ماه‌های آینده انجام داد. ما خدماتی را کاهش ندادیم و قبوض بیمه را از مراکز درمانی دریافت و پرداخت می‌کنیم.

الکترونیکی‌کردن خدمات پزشکی باید یک مطالبه مردمی باشد

در ادامه این نشست، علی‌رضا رمزی، معاون بیمه سلامت استان خراسان رضوی اظهار کرد: در بحث سلامت ما در حال پوست‌اندازی در راستای اجرای برنامه ششم و در حال الکترونیکی‌کردن برنامه‌ها هستیم. به صورت جامع در بحث ارائه خدمات سلامت و بر اساس برنامه ششم توسعه باید گام برداریم. الکترونیکی‌کردن خدمات پزشکی باید یک مطالبه مردمی باشد. گاهی ممکن است که با هر تغییر جدید که در نگرش و رفتار صورت می‌گیرد، در ابتدای کار ضمن اینکه نتیجه بسیار مطلوب باشد با کمی مخالفت روبه‌رو شویم.

رمزی بیان کرد: رسانه‌ها باید اطلاعات صحیح را به صورت کامل به گیرندگان خدمات و ارائه‌کنندگان خدمات برسانند تا مردم در این راه ما را همراهی کنند. در بحث افراد مجهول‌الهویت به صورت جد این اولین سالی است که در صحبت‌هایی که در اداره‌کل انجام شده برای خراسان سهمی در نظر گرفته شده است. این تعداد در حال استفاده از خدمات بیمارستانی هستند.

وی گفت: ما پیگیر ارائه دفترچه بیمه برای افراد مجهول‌الهویت هستیم، اما تا اطلاع ثانوی مسئله مهم استفاده این افراد از خدمات رسانه‌ای است. زمانی که بستر اطلاعاتی برای صدور دفترچه آماده باشد دفترچه‌های بیمه برای این افراد توزیع خواهند شد. در بحث بستری هم معرفی‌نامه‌ای صادر خواهد شد که این افراد در بیمارستان‌ها بستری شوند. 340 نفر مجهول‌الهویت در استان شناسایی شده‌اند که از این آمار، 140 نفر را تحت پوشش قرار داده‌ایم.

ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.