مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان رضوی به تشریح برنامه‌ها و فعالیت‌های دهه وقف در خراسان رضوی پرداخت.

ثبت 121 وقف جدید از ابتدای سال 98 تاکنون در خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین ، حجت الاسلام و المسلمین محمد احمدزاده که در «نشست خبری با موضوع برنامه‌ها و فعالیت‌های دهه وقف» سخن می‌گفت، اظهار کرد: دهه وقف فرصتی برای تجلیل و گرامیداشت سنت پیامبر گرامی اسلام(ص) در ایجاد و پایه‌گذاری وقف در اسلام است؛ پیامبر گرامی اسلام(ص) و ائمه (ع) ابتدا خودشان به وقف اقدام می‌کردند و بعد از آن هم سفارش می‌کردند.

وی ادامه داد: منشأ وقف آن است که اگر ما حیات ابدی داریم، حتما نیاز به توشه ابدی هم داریم و پیامبر گرامی اسلام(ص) راهکار آن را در سه چیز معرفی کرده‌اند؛ یک گروه کسانی هستند که وقف و صدقه جاریه کنار بگذارند، دوم افرادی که اثری علمی داشته باشند و سوم افرادی که فرزند صالحی را تربیت تا برایشان دعا کند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، با تاکید بر این که دهه وقف، دهه تکریم سنت حسنه و نبی گرامی اسلام(ص) است، تصریح کرد: دهه وقف از چهارم تا سیزدهم آبان ماه هر روز با یک عنوان نام‌گذاری شده است؛ شنبه چهارم آبان وقف، بهره‌وری موقوفات، رونق تولید، یکشنبه پنجم آبان وقف ترویج فرهنگ قرآن و عترت، دوشنبه ششم آبان وقف، خدمات اجتماعی، اجرای امینانه نیات واقفین، سه شنبه هفتم آبان وقف، بقاع متبرکه زمینه‌ساز گام دوم انقلاب، چهارشنبه هشتم آبان وقف، محیط زیست، بهداشت و سلامت، پنج‌شنبه نهم آبان وقف تحکیم بنیان خانواده کاهش آسیب‌های اجتماعی، جمعه دهم آبان وقف، مهدویت، تمدن نوین اسلامی، شنبه یازدهم آبان وقف، توسعه پژوهش و فناوری‌های دانش‌بنیان، یکشنبه دوازدهم آبان وقف موسسات خیریه و توسعه مشارکت‌های اجتماعی و دوشنبه سیزدهم آبان وقف، رسانه، تکریم واقفین خیراندیش نام‌گذاری شده است. متناسب با همین ایام برنامه‌هایی در دهه وقف پیش‌بینی شده است؛ ضمن این که همه عناوینی که ذکر شد، در وقف وجود دارند، منتها در این دهه برجسته‌تر خواهد شد.

احمدزاده در خصوص برنامه‌های پیش‌بینی شده در این دهه خاطرنشان کرد: 45 نشست علمی و صنفی با حضور اصناف مختلف، دانشگاهیان، حوزویان و بازاریان، برپایی  49 ایستگاه‌ «همه واقف باشیم» در سطح استان با هدف معرفی راهکارهای وقف به عموم مردم و برگزاری همایش یاوران وقف به منظور تکریم اصحاب وقف در سطح شهرستانی و استانی از برنامه‌های پیش‌بینی شده در دهه وقف است و در همایش استانی از 40 نفر  گروه‌های مختلف خدام، هیأت امنای اماکن مذهبی، مدیران بقاع متبرکه، متولیان و پژوهشگران، هنرمندان، اصحاب رسانه، مدیران و کارکنان موقوفات و... تجلیل خواهد شد.

وی افزود: برای راهنمایی و ثبت وقف جدید، دفاتر مشاوره‌ای وقف در تمامی شهرستان‌های استان به‌صورت رایگان راه‌اندازی خواهد شد؛ همچنین در اداره کل اوقاف نیز دفتر دائمی مشاوره وقف به‌صورت خدمات رایگان از سال 90 فعال شده و همچنان دایر است.

ثبت 121 وقف جدید از ابتدای سال 98 تاکنون

مدیرکل اوقاف و امورخیریه خراسان رضوی، اضافه کرد:121 مورد وقف جدید از ابتدای سال 98 تاکنون ثبت شده است و در حال حاضر مجموع موقوفات استان 25 هزار و 524 مورد است که ثبت‌ شده و امیدواریم از طریق دستگاه‌هایی که در حوزه اطلاع‌رسانی شهری وظیفه دارند، بتوانیم اطلاع‌رسانی مناسبی را نسبت به آثار وقف در سطح جامعه داشته باشیم.

احمدزاده در ادامه گفت: 11 نمایشگاه دهه وقف در شهرستان‌ها و یک نمایشگاه استانی در مشهد در محل موزه و کتابخانه دائمی وقف برگزار خواهد شد و رسانه‌های برتر در حوزه تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف در همایش استانی یاوران وقف معرفی و تجلیل خواهند شد. همچنین مستندی از موقوفات بقاع متبرکه در رسانه ملی پخش خواهد شد و ان‌شاءالله از ظرفیت تلویزیون‌های شهری استفاده خواهیم کرد.

وی گفت: 15 پروژه عمرانی افتتاح و یا کلنگ‌زنی خواهند شد و حدود 10 نیروگاه خورشیدی با ظرفیت قریب به 1000کیلووات افتتاح خواهد شد. همچنین واحد پرورش دام سبک موقوفه عبدالله رضوی نیز افتتاح خواهد شد.

احمدزاده بیان کرد: دیدار با علما و مسئولان و ارائه گزارش وضعیت موقوفات حال و گذشته نیز انجام خواهد شد، همچنین 13 دوره مسابقات فرهنگی و ورزشی پیش‌بینی شده و زنگ وقف در مدارس نواخته خواهد شد.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه خراسان رضوی، تصریح کرد: با توجه به این که دهه وقف با دهه آخر صفر مصادف است و پنج روز اول این دهه با پنج روز آخر صفر مواجه شده است، برنامه‌هایی در این ایام پیش‌بینی شده است؛ 64 ایستگاه خدمت‌رسانی به زائران پیاده در مسیرهای منتهی به مشهد در بقاع متبرکه در مساجد بین‌راهی پیش‌بینی شده و همچنین پذیرایی در ایستگاه‌های دارای ظرفیت انجام می‌شود.

برگزاری مراسم گرامیداشت پیامبر(ص) و امام حسن مجتبی(ع) در روز رحلت ایشان در بیش از 80 بقعه متبرکه، برپایی اجتماع لبیک یا رسول‌الله در 36 بقعه متبرکه  و برگزاری مراسم شهادت امام رضا(ع) در 96 بقعه متبرکه استان از جمله برنامه‌هاست و قرائت زیارت پیامبراکرم(ص) از راه دور نیز در 43 بقعه متبرکه برگزار خواهد شد.

ایلنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.