دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی گفت: به دلیل ماده ۳۷ قانون تامین اجتماعی امکان خروج ۵۵ واحد تولیدی استان از تملک بانک‌ها و فعالیت مجدد آنها میسر نیست و این قانون نیاز به بازنگری در سطح ملی دارد.

قانون تامین اجتماعی مانع احیای ۵۵ واحد تملیکی خراسان رضوی است

به گزارش قدس آنلاین ، براساس ماده ٣٧ قانون تامین اجتماعی، هنگام نقل و انتقال عین یا منافع موسسات وکارگاه‌های مشمول این قانون اعم از اینکه انتقال به صورت قطعی، شرطی‏، رهنی، صلح حقوق یا اجاره و به صورت رسمی یا غیر رسمی باشد، انتقال گیرنده مکلف است گواهی سازمان تامین اجتماعی مبنی بر نداشتن بدهی معوق بابت حق بیمه و متفرعات آن را از انتقال‌ دهنده مطالبه کند.

حسن مونسان عصر پنجشنبه در نشست کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید خراسان رضوی که با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی وزیر کشور در مشهد برگزار شد افزود: بر اساس این ماده قانونی هیچ راهی برای واگذاری ۵۵ واحد تملیکی استان نیست و باید برای آن چاره‌اندیشی شود.

وی اظهار داشت: تا پایان سال گذشته ۱۶۶ واحد تولیدی و در ۶ ماهه نخست امسال نیز ۵۰ واحد تولیدی در خراسان رضوی از تملک بانک‌ها خارج شد و ۱۳۰ واحد تولیدی دیگر در تملک بانک‌های استان است.

وی گفت: مقایسه آمار ۶ ماه نخست امسال با مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد واگذاری واحدهای تملیکی به سرمایه‌گذاران در استان از نظر تعداد ۲۵ درصد، از نظر ارزش سرمایه‌ گذاری واحدها ۸۹.۲ درصد و از نظر اشتغالزایی واحدها ۱۷۵.۵۸ درصد افزایش داشته است.

کاهش نرخ بیکاری و افزایش نرخ مشارکت اقتصادی در استان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: ۳۰ فرآیند صدور مجوزهای کسب و کار که نیازمند اصلاح بود در استان شناسایی شد که تاکنون هشت فرآیند اصلاح شده است.

علی رسولیان افزود: در پی اصلاح هشت فرآیند یاد شده، مدت صدور مجوزهای کسب و کار ۵۰ درصد کاهش یافت که به زودی فرآیندهای باقی‌ مانده نیز اصلاح می‌شود.

وی اظهار داشت: تابستان امسال نرخ بیکاری در خراسان رضوی به ۹ درصد رسید که نسبت به تابستان سال گذشته ۲ درصد کاهش داشت، همچنین در این مدت نرخ مشارکت اقتصادی نیز یک درصد افزایش یافت.

وی گفت: براساس آخرین آمار، خالص اشتغال استان ۲ میلیون و ۶۵ هزار و ۴۴۷ نفر است و از ابتدای سال جاری تاکنون نیز ۵۰ هزار و ۷۷۷ نفر شغل خالص در استان ایجاد شده است.

رسولیان با اشاره به رشد تولید در خراسان رضوی افزود: امسال مصرف برق صنعتی ۹ درصد و مصرف گاز صنعتی هشت درصد افزایش داشته که نشان دهنده رشد مناسب بخش تولید در این مدت است.

وی اظهار داشت: متوسط قیمت کالاها و خدمات بویژه مواد غذایی در خراسان رضوی با وجود ۳۲ میلیون زائر سالانه و دوری آن از دریا، پایین‌ تر از میانگین کشوری می باشد، بویژه قیمت گوشت قرمز در این استان ۲۰ درصد کمتر از میانگین کشور است.

جذب ۹۳۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صنعتی در سال جاری

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: در ۶ ماه نخست امسال پروانه بهره‌برداری برای ۱۹۵ واحد صنعتی با سرمایه گذاری ۹۳۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان و جواز تاسیس برای ۹۹۶ واحد صنعتی با سرمایه‌گذاری چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در استان صادر شد.

محمدرضا مس فروش افزود: میانگین تحقق جوازهای تاسیس در خراسان رضوی ۱۹.۵ درصد است که رقم بسیار خوبی برای این استان به شمار می‌رود.

وی اظهار داشت: در نیمه نخست امسال کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید خراسان رضوی ۵۷ نشست برگزار کرد که منجر به تشکیل یکهزار و ۶۰۷ پرونده و یکهزار و ۸۵۶ مصوبه شد و از کل مصوبات آن ۲۴۴ مورد اجرا گردید که بیشتر مربوط به حوزه سازمان تامین اجتماعی بود.

احیای ۴۵ واحد صنعتی در خراسان رضوی

معاون صنایع کوچک شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی هم گفت: به دستور استاندار خراسان رضوی از اردیبهشت ماه امسال، مسئولیت مدیریت کلینیک صنعت برای پایش و رفع مشکلات واحدهای صنعتی داخل و خارج از شهرکها و نواحی صنعتی به این شرکت واگذار شد.

مجید علیخواه افزود: در این مدت این کلینیک ۲۴ نشست برگزار کرده که طی آن مشکل ۷۰۲ واحد صنعتی استان بررسی شده که منجر به راه‌اندازی مجدد ۴۵ واحد صنعتی و افزایش اشتغال به تعداد ۴۷۱ نفر شده است.

عقب‌ ماندگی فناوری ۹۰ درصد واحدهای تولیدی استان

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: فناوری ۹۰ درصد واحدهای تولیدی استان براساس فناوری نسل دوم می‌باشد در حالی که فناوری واحدهای تولیدی کشورهای اروپایی نسل چهارم است.

غلامرضا نوفرستی افزود: ماشین‌ آلاتی که از سوی کشورهای اروپایی به ایران فروخته می‌شود، همه از فناوری نسل دوم برخوردار هستند و اگر عقب‌ ماندگی فناوری بخش تولید کشور ادامه یابد، در چند سال آینده قادر به رقابت با کشورهای دیگر نخواهیم بود.

پنج هزار و ۷۳۰ واحد صنعتی با سرمایه‌گذاری ۲۰ هزار میلیارد تومان در خراسان رضوی پروانه بهره‌برداری دارند. همچنین یکهزار و ۷۲ پروانه بهره‌برداری برای معادن استان با ذخیره ۲.۹ میلیارد تن و استخراج اسمی ۳۶.۴ میلیون تن صادر شده است.

ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.