وزیر بهداشت و درمان گفت: در ارائه خدمت به مردم نباید چالش سیاست زدگی را به همراه داشت و من تنها وزیری هستم که ۹۰ درصد معاونین وزیر قبلی را حفظ کرده ام.

در ارائه خدمت به مردم نباید سیاست زدگی عمل کرد

به گزارش قدس آنلاین، سعید نمکی پیش از ظهر امروز در مراسم تکریم و معارفه رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد که در تالار ابن سینا برگزار شد، گفت:از کودکی آموختم اصلا حسرت منصب را نخورم، اما به دو قشر حسرت خوردم، یکی روستاییان که در طبیعت هستند و دومی ساکنین مشهد، همواره این دو حسرت را در کودکی به همراه داشته ام.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه از زحمات دارابی صمیمانه تشکر می کنم و برای بحرینی آروزی توفیق دارم، اظهار کرد: مدیران قبلی همچون کتاب و گنجینه ای ارزشمند هستند و امیدوارم بحرینی اوراق زرین دیگری را نیز به این کتاب ارزشمند اضافه کند.

وی خاطرنشان کرد: من تنها وزیری هستم که ۹۰ درصد معاونین قبلی وزیر را نگه داشتم، در ارتباط با رییس های دانشگاه نیز همینطور مگر جاهایی که با تغییر می شود اصطلاحاتی انجام داد.

نمکی با اشاره به طرح تحول سلامت، یادآور شد: طرح تحول نظام سلامت را بازسازی و بازنگری کردیم که این طرح توانست در استقرار پزشکان در نقاط کم‌برخوردار در حوزه زیرساخت های نظام سلامت و در رسیدگی به بیماری های ناعلاج گام های بلندی بردارد و سعی کردیم این موارد را با یک بازنگری اقتصادی در اختیار مردم قرار دهیم.

وزیربهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به گام دوم طرح تحول نظام سلامت افزود: گام دوم را با تقدم پیشگیری بر درمان و تقدم درمان سرپایی و بستری ادامه می دهیم، برای ساختارمند کردن نظام ارائه خدمت در بعد اقتصاد، تکالیف به جا مانده در برنامه‌های پنجم و ششم که پرونده الکترونیک سلامت و نظام ارجاع پزشکی خانواده بود، انجام دادیم.

وی ادامه داد: اولین گامی که برای این ریل‌گذاری برداشتیم تدوین و استقرار پرونده الکترونیک سلامت برای طیف عبور پزشکی خانواده و سیستم ارجاع بود که به همت تمامی دانشگاه‌ها مخصوصا دانشگاه علوم پزشکی مشهد اجرا شد و در پایان بهار به دستور رئیس‌جمهور استقرارش اعلام شد.

نمکی خاطرنشان کرد: کاهش هزینه های نظام سلامت و رعایت سقف بیمه ها از مزایای طرح تحول نظام سلامت است.

وزیربهداشت درمان و آموزش پزشکی یادآور شد: بسیج ملی فشار خون با توجه به اینکه ۱۰۰ هزار مرگ در سال به دلیل فشار خون و عوارض ناشی از آن است، به عنوان یک طرح ملی در خراسان رضوی شروع شد و ما توانستیم ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار انسانی را که از بیماری خود خبر نداشتند، شناسایی کنیم و ۱۰ میلیون دیگر را که در مرز این بیماری ها بودند، نیز پیدا کردیم و این ۱۳ میلیون بخش چشم‌گیری از سکته های قبلی و مغزی که قرار بود در آینده اتفاق بیفتد، کاهش داد.

وی با بیان اینکه در بهداشت دهان و دندان یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانش آموز را در پایه ششم بررسی کردیم، اظهار کرد: با اجرای این طرح مانع پوسیدگی دندان دانش آموزان سراسر کشور شدیم.

نمکی اضافه کرد: ۴۰۰ خانه بهداشت عشایری را که مشکل شدیدی به دسترسی به خانه های بهداشت داشتند، فراهم کرده ایم و امکانات و پزشکان را خانه های عشایری اعزام می کنیم.

وزیربهداشت درمان و آموزش پزشکی ابزار کرد: طرح بزرگی که بر روی آن کار می کنیم این است که هر خانه یک پایگاه سلامت شود، برای جامعه محور کردن نظام ارائه خدمت، خانواده ها باید برای نهادینه کردن سلامت در درون خانواده تلاش کنند و این امر با تربیت ۲۰ میلیون نیرو در داخل خانواده ها محقق می‌شود.

وی با بیان اینکه جمعیت دغدغه اصلی مقام معظم رهبری است، عنوان کرد: به شدت این طرح را دنبال می کنیم که دانشگاه ها در جریان هستند و پوشش بیمه سلامت از دستاوردهای دولت تدبیر و امید است که از این هفته به آن می‌پردازیم.

بیانیه گام دوم باید به طور جدی  مورد توجه قرار گیرد

نمکی تصریح کرد: افرادی که بین۴۰ تا ۵۰ درصد سقف حقوق و دستمزد را دریافت می کند ۵۰ درصد بیمه را تنها دولت پرداخت می‌کند و بقیه را باید خودشان پرداخت کنند.

وزیربهداشت درمان و آموزش پزشکی پرداختن به منشور کامل و جامع  بیانیه گام دوم انقلاب را امری ضروری است و ادامه داد: این بیانیه قوی‌ترین و پرمحتواترین سند بالادستی بعد از انقلاب اسلامی است‌ که باید به آن رجوع کنیم و لازم است به طور جدی مورد توجه قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه در ارائه خدمت به مردم نباید چالش سیاست زدگی را به همراه داشته باشیم، یادآور شد: دانشگاه باید پویا و فعال باشد و سیاست را بفهمد، اما سیاست‌زدگی آفتی بزرگ است که ما را از ارائه خدمت باز می‌دارد.

حق نداریم مردم را از زیرساخت ها محروم کنیم

نمکی بیان کرد: بنده وزیر بهداشت تمامی مردم با هر حزب، نژاد و گرایش سیاسی هستم و ما حق نداریم مردم را از زیر ساخت ها محروم کنیم.

وزیربهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: دانشگاه ها نیازمند تربیت نیروی حکیم است و به جای طبیب باید حکیم تربیت کنیم زیرا به انسان های چند وجهی نیازمندیم و باید از تربیت افراد تک بعدی خودداری کنیم.

وی خطاب به بحرینی گفت: باید تلاش کنید تا جو دانشگاه را از دل‌مردگی و یأس خارج کنید و با مهربانی و عشق، احترام دانشجویان و کارکنان را نگه دارید و هر زمان که مهربانی کافی نبود باید مقدارش را بیشتر کنید.

نمکی ادامه داد: در بحث معیشت بدهی ما به شما ناشی از بدهی دیگران به ما است که مقداری از مطالبات خود را از تامین اجتماعی دریافت کرده ایم و تا دوشنبه‌ هفته جاری ۵۰ میلیارد تومان را به دانشگاه می دهیم.

وزیربهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه حذف خدمات بروکراسی به نفع مردم است، خاطرنشان کرد: در مشهد ما پذیرای زائرین هستیم و  حذف این بروکراسی ها و اعمال روال مدیریتی درست باعث می شود شرمنده زائران نباشیم.

وی افزود: جمعیت خراسان با جمعیت ورودی و خروجی تنظیم شود و در نقشه راه برای ما مشخص کنید که پیک جمعیت شما در چه زمانی و کجاهاست که خدمات لازم را ارائه بدهیم و در بودجه سال ۹۹ تعبیه ببینیم.

نمکی با اشاره به اینکه جمعیت افغانستانی ها را نیز باید در نظر بگیریم، گفت: باید به تمامی عزیزان خدمت بدهیم و نباید بیماری هایی که از مرز به سوغاتی می آید را فراموش کرده و این جمعیت را از یاد ببریم.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه حاشیه شهر را باید جدی بگیریم، افزود: متاسفانه جمعیت یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفره مورد توجه قرار نگرفته است و با کمک سردار نظری منطقه شهید برونسی را نام گذاری کردیم و باید توجه داشت بیماری های حاشیه شهر به تمام نقاط شهر نفوذ و سرایت می‌کند.

وی تصریح کرد: انشالله با تنظیم نقشه راه سلامت بتوانیم در بحث دانشکده پرستاری و موارد دیگر به شما کمک کنیم و آرزوی توفیق برای بحرینی و دارابی دارم.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.