نخست وزیران کشورهای مستقل مشترک المنافع در نشست اخیر خود در شهر «مسکو» استراتژی تامین امنیت اطلاعاتی کشورهای عضو این اتحادیه را تصویب کردند.

تصویب استراتژی تامین امنیت اطلاعات در کشورهای همسود

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، نشست شورای نخست وزیران کشورهای همسود به میزبانی روسیه در پایتخت این کشور برگزار شد.

در این نشست نخست وزیران کشورهای همسود در مورد مسائل مهم اقتصادی در چارچوب این اتحادیه تبادل نظر و همچنین تاریخ برگزاری نشست بعدی را هماهنگ کردند.

نخست وزیران کشورهای همسود در این نشست اسنادی از جمله کنسپسیون همکاری کشورهای عضو در حوزه توسعه دیجیتال جامعه و اقدامات اولیه برای اجرای آن را تصویب کردند.

این اسناد با هدف ایجاد یک محیط دیجیتالی در فضای همسود، ایجاد شرایط مطلوب برای ایجاد زیرساخت‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی مدرن و فناوری‌های جدید، افزایش بهره وری در تبادل داده‌ها و اجرای پروژه‌های نوآورانه تهیه شدند.

نخست وزیران همسود در این نشست همچنین استراتژی تامین امنیت اطلاعاتی کشورهای عضو را که مبتنی بر اسناد به تصویب رسیده در زمینه  امنیت ملی و اطلاعاتی کشورهای عضو از جمله حفظ استمرار مفاد اصلی کنسپسیون همکاری کشورهای مذکور در حوزه تامین امنیت اطلاعاتی از 10 اکتبر سال 2018 و همچنین توافقنامه همکاری کشورهای عضو در حوزه تامین امنیت اطلاعاتی از 20 نوامبر سال 2013 میلادی است را تصویب کردند.

توافقنامه همکاری در زمینه ایجاد و استفاده از نمونه‌های استاندارد ترکیب و خاصیت مواد، مجموعه اقدامات مشترک کشورهای عضو در زمینه پیشگیری و کنترل آنفولانزای مرغی و بیماری نیوکاسل تا سال 2025، مسیرهای اصلی فعالیت نهادهای ضد انحصاری کشورهای عضو، برنامه اجرای توسعه ناوبری رادیوی برای سال‌های 2019-2024، اجرای برنامه هدفمند بین دولتی تحت موضوع «احیا اراضی مناطق آسیب دیده از معادن اورانیوم» در سال 2018، تداوم جستجوی نظامیان مفقود شده در دوران جنگ افغانستان، جستجوی محل دفن، شناسایی بقایا و انتقال و دفن آنان در میهن، بازی‌های کشورهای همسود، پروتکل تغییرات در توافقنامه همکاری کشورهای عضو در زمینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر، روانگردان و پیش سازهای آنها از 30 نوامبر سال 2000 از دیگر اسنادی می‌باشند که در این نشست به امضا رسیدند.

نشست بعدی شورای وزیران کشورهای مستقل مشترک المنافع در تاریخ 29 می سال 2020 میلادی در شهر «تاشکند» و تحت ریاست ازبکستان برگزار می‌شود.

اتحادیه کشورهای مستقل مشترک المنافع پس از فروپاشی شوروی سابق شکل گرفت. بیانیه تاسیس این اتحادیه در 21 دسامبر 1991 (20 آذر 1380) در «آلماتی» توسط رهبران آذربایجان، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان و اوکراین امضا شد.

عضویت گرجستان دراین اتحادیه به دنبال تصمیم رسمی روسای جمهور کشورهای عضو در 3 دسامبر 1993 (12 آذر 1382) و به دنبال درخواست «ادوارد شواردنادزه» رئیس جمهور گرجستان در 8 اکتبر 1993 (16 مهر1382) صورت گرفت.

بیش از 70 درصد بودجه جامعه مشترک المنافع توسط روسیه پرداخت می‌شود هزینه می‌شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.