عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: شناخت امام رضا(ع) می‌تواند زیارت را دلنشین‌تر کند و تأثیرات بهتری را برای فرد به دنبال خواهد داشت.

شناخت امام رضا(ع) زیارت را دلنشین‌تر می‌کند

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام محمدرضا جواهری، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: فلسفه زیارت، تحول سازنده و مثبتی در مسیر کمال، رستگاری و سعادت است، بر این اساس زائر عارف که با آداب خاصی به زیارت امام رضا(ع) مشرف می‌شود، قطعاً این تحول در زندگی او ایجاد خواهد شد و تاثیراتی را نیز برای او به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: همه زائران امام رضا(ع) باید توجه داشته باشند که از زیارت امام رئوف خود بهره لازم را در راستای خودسازی، تهذیب و تذکیه نفس ببرند، چرا که زیارت به انسان نیرو و قدرتی می‌دهد تا بتواند بر هوای نفس خود مسلط شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، افزود: در واقع زیارت انسان را در مسیر اجرای امر الهی توانمند می‌کند، به زائران امیدواری می‌دهد، برکات فراوانی را برای او هم در دنیا و هم در آخرت دارد و اگر زائران امام رضا(ع) به آثار فراوان زیارت توجه داشته باشند، ارزش و اهمیت این موضوع را بیشتر درک می‌کنند و در جهت رسیدن به امام رضا(ع) آمادگی بیشتری پیدا خواهند کرد.

جواهری بیان کرد: زمانی که زائر عارف توجه داشته باشد که در آن زیارت، به پیشگاه چه انسانی می‌رود، قطعاً از آن زیارتی که انجام می‌دهد، بهره کافی را خواهد برد، از طرفی نیز شناخت امام رضا(ع) برای رسیدن به زیارت با معرفت نیز می‌تواند موثر داشته باشد و در این صورت می‌تواند زیارت او را نیز دلنشین‌تر کند.

وی بیان کرد: دلیل اهمیت زیاد زیارت ایشان را می‌توان اینگونه بیان کرد که امام رضا(ع) از جانب خداوند برگزیده شدند، معصوم هستند و در کارنامه زندگی ایشان نیز هیچ خطایی وجود ندارد، همچنین ایشان دارای علم لدنی و انتسابی هستند ودانشمندترین انسان در زمان خود بودند، البته که این علم ایشان از طریق رفتن به مدرسه و یا... نبود، بلکه علمی از جانب خداوند بوده که این علم گسترده را به ایشان عطا کرده است.

زیارت؛ دانشگاه معنوی

وی گفت: با توجه به اینکه امام رضا(ع) بهترین بنده خدا و از طرفی نیز دارای نقش و قلب مطمئنه نیز بودند و زائران امام رضا(ع) نیز هنگامیکه به زیارت ایشان می‌روند، در پرتو زیارت ایشان به آرامش بی‌نظیر و نشاط عبادی و معنوی دست پیدا می‌کنند.

جواهری با بیان اینکه زیارت تعظیم شعائر الهی و به نوعی بزرگداشت بندگان خدا است، عنوان کرد: در واقع زیارت یک دانشگاه معنوی است که در آن افراد در پناه خداوند متعال و امام رئوف خود قرار می‌گیرند.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: ما معتقدیم که امام زنده هستند، صدای ما را می‌شنوند و سلام ما را جواب می‌دهند که این نشانه را در دعای اذن دخول حرم می‌توان متوجه شد. بنابراین می‌توان گفت که از طریق این دعا یک ارتباط صمیمی میان زائر و امام رضا(ع) برقرار می‌شود و در پرتو این ارتباط اساسی و بنیادی نیز یک احساس آرامش و نشاط خاصی در وجود زائر شکل می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه زیارت امام رضا(ع) بارها از سوی اهل‌بیت(ع) تاکید شده است، اظهار کرد: تعداد روایاتی که در خصوص زیارت امام حسین(ع) ذکر شده است به مراتب بیشتر از هر زیارت دیگری است و پس از این زیارت نیز ۲۳ روایت در خصوص زیارت امام رضا(ع) از طریق معصومین(ع) وجود دارد.

جواهری افزود: در این احادیث نیز به اجر و پاداش فراوان و آداب این زیارت اشاره شده است و من نیز در کتابی که در خصوص زیارت امام رضا(ع) نوشته‌ام نیز هم به آداب و هم به اجر و پاداش زیارت پرداخته‌ام.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی گفت: در واقع زیارت آدابی دارد و یکی از این آداب آمدن در کنار قبر امام رضا(ع) است و هرچه انسان کوشش کند که در کنار بارگاه ملکوتی انن امام رئوف حاضر شود و ایشان را از نزدیک زیارت کند اجر و پاداش بیشتری را به دست خواهد آورد البته که زیارت از راه دور هم می‌تواند آثار و برکات خود را به همراه داشته باشد اما باز هم نمی‌تواند آن پاداشی که از نزدیک می‌توان به دست آورد برای فرد داشته باشد.

وی  افزود: همواره استفاده‌ها و برکاتی که برای زائران به همراه دارد با یکدیگر متفاوت است و این بستگی به آگاهی، شناخت و معرفت زائران دارد که با شناخت کامل امام رضا(ع) و آمادگی کامل برای قرار دادن ایشان به عنوان الگوی خود به زیارت بیاند و گام‌های بلندی در راستای تحول در اخلاق و رفتار خود در مسیر هماهنگ شدن با امام رضا(ع) بردارند.

جواهری بیان کرد: در واقع زیارت فرصتی می‌شود برای اینکه زائر خود را به جهت رفتار و گفتار شبیه به امام رضا(ع) کند و بر این اساس می‌تواند بهترین زیارت داشته باشد.

امام رضا(ع)؛ واجب العطاعه

جواهری اظهار کرد: در واقع باید هر آنچه که از امام رضا(ع) از جمله سیره و رفتار ایشان در احادیث، روایات و کتاب‌های معتبر تاریخی برای ما آمده است را مورد توجه قرار داد، باور اینکه امام رضا(ع) اسوه حسنه و الگوی جامع جهانی و جاویدان هستند، مجموعه این امور کمک می‌کند که زائر بهترین زیارت را داشته باشد و بتواند از زیارت خود بیشترین استفاده را داشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، بیان کرد: حضور امام رضا(ع) در ایران منشأ برکات زیادی و زمینه‌ساز توسعه و گسترش نهضت اسلامی مردم ایران شده است و ایرانیان را در راستای تحقق تمدن اسلامی کمک کرد و اکنون حرم امام رضا(ع) یکی از بزرگترین نیایشگاه‌های الهی بر روی کره زمین است و این بارگاه ملکوتی را نمی‌توان با هیچ مکان مذهبی دیگری در جهان مقایسه کرد.

منبع: ایکنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.