رئیس اتاق ایران خطاب به وزیر اقتصاد گفت : یکی از مطالبات ما این است که چرا در بودجه‌ریزی نگاهی به ظرفیت‌ها و موقعیت‌های استان‌ها نمی‌شودبه طوری که استان خراسان رضوی در این باره مورد ظلم شدید قرار گرفته است.

در بودجه‌ریزی به خراسان‌رضوی ظلم شده است

به گزارش قدس آنلاین، غلام‌حسین شافعی در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی در محل سالن اجتماعات استانداری اظهار کرد: سهم مالیات استان‌ها یکی از بحث‌های کهنه‌ای است که چندین بار مطرح شده اما تاکنون بازخوردی نداشته است.

خراسان مورد ظلم شدید قرار گرفته است

وی افزود: این موضوع بسیار ناعادلانه است که ۲۵ سال پیش برای استان‌ها سهمی از مالیات مشخص شده و از آن زمان تاکنون بعد از تحولات زیادی که در استان ایجاد شده، هیچ‌گونه تغییراتی در درصدهای مالیاتی ایجاد نشده است، همچنین استان خراسان رضوی  یکی از استان‌هایی است که مورد ظلم شدید قرار گرفته است.

رئیس اتاق ایران بیان کرد: نگاه ویژه‌ای به استان خراسان رضوی وجود ندارد،‌ در سال‌های گذشته موسسات مالی و اعتباری زیادی در استان وجود داشته و پروژه‌های بزرگی همچون پدیده نیز مشغول به کار بودند که اکنون نیستند اما سهم مالیاتی آن همچنان باقی مانده است، این فشار ناعادلانه بر دوش فعالان اقتصادی استان است و تاکنون هیچ بررسی در این مورد انجام نشده و خواهشمندم آقای پارسا که به دنبال عدالت مالیاتی هستند، این موضوع را بررسی کنند.

شافعی خطاب به وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: در زمینه منابع بانکی نیز شما به این موضوع واقف هستید که مسائل بانکی در کشور ما با دیگر کشورها تفاوت دارد، در کشورهای دیگر بار اصلی واحد های بزرگ از محل بازار سرمایه تامین می‌شود و حتی در کشورهای توسعه‌یافته واحدهای بزرگ سرمایه‌گذاری‌های بزرگی برای واحدهای کوچک انجام می‌دهند اما این موضوع در کشور ما روند معکوسی دارد. همچنین تسهیلات پرداختی با سپرده‌ها در استان همخوانی ندارد و حتی آقای همتی نیز اعلام کرده‌اند که بسیاری از واحدهای بزرگ از تهران وام دریافت می‌کنند.

وی اضافه کرد: اصل اقتصاد استان برپایه واحدهای خصوصی است و این نکته باید بررسی شود که چرا منابع از استان خارج و در جای دیگر صرف می‌شود و خواهشمندم دستور لازم برای پیگیری این موضوع اعلام شود.

رئیس اتاق ایران تصریح کرد: یکی از موضوعات دیگر این است که بسیاری از واحدها مالیات خود را در تهران پرداخت می‌کنند، چرا باید زحمات بر روی دوش استان‌ها باشد اما مالیات در تهران پرداخت شود؟

شافعی عنوان کرد: یکی از دردهای قدیمی ما که از زمان طاغوت تاکنون وجود داشته این است که اگر یک فرد برای توسعه کشور در روستا یا شهرها وجود داشته باشد، آن محل توسعه می‌یابد و در صورت عدم وجود او آن منطقه در فقر باقی خواهد ماند و علت این امر این است که اصولی متناسب با موقعیت‌های کشور وجود نداشته است.

وی خطاب به وزیر اقتصاد ادامه داد: شما به عنوان یک اقتصاددان قبول دارید که اگر برنامه توسعه از روستا آغاز نشود، موفقیتی حاصل نخواهد شد. در حال حاضر استاندار خراسان رضوی برنامه‌ای تازه مطرح کرده‌اند که اگر برنامه‌ریزان به آن توجه کنند و آن را نهادینه کنند، آینده خوبی در اقتصاد کشور رقم خواهد خورد و پیشنهاد می‌کنیم که این الگو در اقتصاد کلان مورد توجه قرار گیرد.

بخش خصوصی آماده سرمایه‌گذاری در مدرن‌سازی گمرکات است

رئیس اتاق ایران مطرح کرد: یکی از موضوعات دیگر این است که بخش خصوصی بارها پیشنهاد داده که آمادگی رسیدگی به گمرکات مهم مرزی را دارد و آماده سرمایه‌گذاری برای توسعه و مدرن‌سازی تجهیزات در گمرک را دارد و آقای معمارنژاد بارها این موضوعات را پیگیری کرده‌اند اما تاکنون به سرانجام نرسیده است.

شافعی گفت: در خراسان با مسئله اوراسیا مواجه هستیم و اگر برنامه‌ریزی صحیحی برای توسعه انجام نشود در کشور دچار مشکل خواهیم شد، یکی از مطالبات ما این است که چرا در بودجه‌ریزی نگاهی به ظرفیت‌ها و موقعیت‌های استان‌ها نمی‌شود؟

تمرکز قدرت در مرکز باید شکسته شود

وی افزود: هر زمان از مسائل کلان صحبت می‌کنیم و اصلاح ساختار را مطرح کرده‌ایم، در جواب به ما گفتند که الان وضعیت کشور بحرانی است و موقیعت مناسب برای اصلاح ساختار نیست، همچنین در زمینه بودجه نیز نگرانی‌های زیادی وجود دارد، زیرا یک نگاه متمرکز در بودجه‌گذاری وجود دارد و تا زمانی که نسخه بودجه در یک منطقه نوشته شود و به سایر نقاط ارسال شود، نمی‌توان کار توسعه را پیش برد، خواهشمندیم تمرکز قدرت در مرکز را بشکنید.

رئیس اتاق ایران بیان کرد: اگر نگاه کشور به استانداران تغییر پیدا کند و از نگاه هزینه‌ای به درآمدی تبدیل شود، می‌توانیم بسیاری از مشکلات موجود در بودجه را حل کنیم.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.