پژوهشگر گروه فرهنگ و سیره رضوی آستان قدس رضوی گفت: در طول تاریخ بارها حرم مطهر رضوی تخریب و باز سازی شده است اما اکثریت پادشاهان ایرانی چه شیعه و چه سنی به حرم مطهر رضوی احترام می گذاشتند حتی در زمان مغول ها حرم دارالامان بوده است.

حرم مطهر رضوی دارالامان دوره مغول بود/ روایت غارت حرم توسط ازبکیان

رضا نقدی  درباره واقعه تاریخی دزدیده شدن مقبره امام رضا(ع) توسط عبدالمومن ازبکی گفت: در زمان شاه طهماسب گنبد و حرم مطهر امام رضا (ع) طلاکاری شده بود که توسط ازبک ها دزدیده شد.

پژوهشگر گروه فرهنگ و سیره رضوی آستان قدس رضوی ادامه داد: بعد از به سلطنت رسیدن شاه عباس صفوی وی ازبک ها را از مشهد بیرون کرد و دوباره حرم مطهر را  به همان سبک و سیاق گذشته طلاکاری و این طلاکاری که هم اکنون ما در اطراف ضریح مطهر شاهد آن هستیم، متعلق به همان زمان است.

وی درباره غارت و بازسازی حرم مطهر رضوی در طول تاریخ متذکر شد: در طول تاریخ بارها حرم مطهر رضوی تخریب و باز سازی شده است اما اکثریت پادشاهان ایرانی چه شیعه و چه سنی به حرم مطهر رضوی احترام می گذاشتند حتی در زمان مغول ها حرم دارالامان بوده است، یکی از فرزندان مغول به نام «غازان خان» موقوفاتی به حرم مطهر اهدا کرده است.

نقدی افزود: در زمان مشروطه خواهی که روس ها به حرم حمله کردند گنبد به توپ بسته و حرم تخریب شد اما در زمان ازبک ها حرم مطهر رضوی مورد غارت قرار گرفت، همچنین در دوره قاجار در فتنه سالار، حرم مطهر آسیب های بسیاری دید.

 پژوهشگر گروه فرهنگ و سیره رضوی آستان قدس رضوی با اشاره به اقدامات دیگر شاه عباس برای حرم مطهر رضوی ادامه داد: کتیبه روی گنبد امام رضا(ع) هم در زمان سفر شاه عباس به مشهد توسط علیرضا عباسی نوشته شد، همچنین صحن عتیق (انقلاب کنونی) را گسترش داد که حدودا چهار برابر قبل وسعت پیدا کرد.

وی اشاره کرد: شاه عباس یک ضریح فولادی را در اطراف مضجع مطهر امام رضا(ع) نصب کرد که این ضریح تا دوره پهلوی در حرم مطهر رضوی موجود بود و بعد از آن به موزه آستان قدس منتقل  شد.

نقدی اظهار کرد: در گذشته همواره حرم با مشکل آب روبه رو بوده در زمان شاه عباس کانال آبی را از چشمه گیلاس تا حرم احداث کردند و مردم از آن آب برای آشامیدن و وضو گرفتن استفاده می کردند.

شاه عباس، اولین پادشاهی که با پای پیاده به مشهد آمد

 پژوهشگر گروه فرهنگ و سیره رضوی آستان قدس رضوی با اشاره به سفر تاریخی شاه عباس به مشهد همراه با شیخ بهایی تصریح کرد: شاه عباس صفوی اولین پادشاه ایرانی بود که نذر کرد با پای پیاده از اصفهان به مشهد بیاید که در این سفر شیخ بهایی از علما و معماران به نام مسلمان آن زمان را نیز با خود همراه کرد.

وی ادامه داد: شیخ بهایی به عنوان اولین مدرس آستان قدس رضوی در مشهد ماند و در حرم مطهر رضوی به تدریس علوم اسلامی مشغول شد همچنین رواق شیخ بهایی در آن زمان مَدرَس شیخ بهایی بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.