خراسان شمالی- معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی از ثبت ۲۰ آیین مرتبط با آداب‌ورسوم مذهبی مردم استان در فهرست میراث معنوی کشور خبر داد.

۲۰ آیین سنتی-مذهبی خراسان شمالی در فهرست میراث معنوی کشور ثبت است
به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی، علی مستوفیان گفت: یکی از ویژگی‌های بارز مردم ایران‌زمین پایبندی و توجه به برگزاری آئین‌ها و آداب‌ورسوم مذهبی هر منطقه بوده که مهم‌ترین این روزها دهه اول ماه محرم به‌ویژه روزهای تاسوعا و عاشورا و نیز روزهای بیستم صفر یا چهلم شهادت امام حسین(ع) است.
مستوفیان افزود: علاوه بر آن روز ۲۸ صفر، سالروز رحلت حضرت پیغمبر و حضرت امام حسن(ع) مراسم عزاداری برگزار می‌شود و به طبع آن اقوام خراسان شمالی نیز همانند سایر اقوام و هم‌وطنان خود در جای‌جای کشور عزیزمان دارای مراسم‌ها و آئین‌های مذهبی هستند.
وی با بیان اینکه تاکنون ۲۰ آیین مرتبط با این موضوعات در خراسان شمالی به ثبت ملی رسیده، تصریح کرد: ازجمله مراسم ماه‌های محرم و صفر دسته‌گردانی، روضه‌خوانی، نخل گردانی و تعزیه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
تاکنون ۶۴۲ میراث خراسان شمالی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که از این تعداد، ۵۰۹ اثر تاریخی، ۴۴ اثر طبیعی، ۷۵ اثر ناملموس و ۱۴ اثر منقول تاریخی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.