تولیت آستان قدس رضوی گفت: اینکه تصور کنیم دشمن برای ما قدمی بر می‌دارد و به ما کمک خواهد کرد، توهمی است که از دشمن نشناسی و عدم توجه به آموزه‌های اسلامی و نبوی ریشه می‌گیرد.

دوست پنداری دشمنان، نتیجه عدم توجه به آموزه‌های اسلامی/ تحقیر، حربه دشمن برای جلوگیری از پیشرفت و توسعه ملت‌ها

به گزارش آستان نیوز، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی در مراسم خطبه‌خوانی شب شهادت امام علی بن موسی الرضا(ع) که با حضور خادمان و زائران بارگاه منور رضوی در صحن انقلاب اسلامی حرم مطهر برگزار شد، ضمن تسلیت به مناسبت فرا رسیدن سالروز رحلت جانگداز پیامبر گرامی اسلام(ص) و شهادت مظلومانه امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع)، با بیان اینکه بر اساس آموزه‌های اسلامی رمز سعادت انسان «ایمان» و «پایداری در راه حق» است، اظهار کرد: ایمان صرف به تنهایی برای سعادتمندی انسان کفایت نمیکند، در تاریخ اسلام انسان‌های با ایمان بسیاری بودند که در بزنگاه‌ها و تنگناها نتوانستند دوام بیآوردند و بر ایمان خود استوار بمانند، لذا اسلام پس از ایمان شرط مهم دیگر برای سعادت را «استقامت و پایداری در راه حق» می‌داند.

پایداری، شرط سعادت در وادی توحید

وی با تأکید بر اینکه در وادی توحید شرط سعادت، «پایداری و استقامت» است، تصریح کرد: با نگاهی به تاریخ اسلام می‌توان اهمیت استقامت و ثبات رأی را درک کرد، هرکجا اولیای الهی دچار تنهایی و غربت شدند، دلیلش انسان‌های در ظاهر با ایمانی بودند که نتوانستند در راه اسلام ثابت قدم بمانند و ولی خدا را تنها گذاشتند.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: امام حسین(ع) در روایتی می‌فرمایند: «هنگامی که بلا و سختی بر انسان‌ها چیره می‌شود، ثابت قدم‌ها اندک هستند.»

وی در ادامه نسبت به توهم دوست پنداری دشمنان هشدار دارد و گفت: اینکه تصور کنیم دشمن برای ما قدمی بر می‌دارد و به ما کمک خواهد کرد، توهمی است که از دشمن نشناسی و عدم توجه به آموزه‌های اسلامی و نبوی ریشه می‌گیرد.

هدف دشمن، ضربه به باورهای دینی

حجت الاسلام والمسلمین مروی هدف دشمن را گرفتن باور قلبی مؤمنان به دین دانست و ابراز کرد: دشمن می‌خواهد شعارهای آزادی بخش و توحیدگرایانه اسلام را از مسلمانان بگیرد و تا زمانی که مسلمانان در موضع ایمان پایدار باشند، دشمن دست بردار نیست.

وی با بیان اینکه بر اساس آیات و روایات اسلامی یکی از حربه‌های دشمن برای شکستن پایداری مؤمنان، تحقیر است، ابراز کرد: دشمن با سرزنش، تحقیر و کوچک کردن تلاش می‌کند از رشد، پیشرفت و آبادی جوامع جلوگیری کند، حربه دشمن برای تسلط بر ملت‌ها تلقین ناتوانی، ناکارآمدی و یأس نسبت به توانایی‌های داخلی است.

دشمن با تحقیر، روحیه خودباوری جوامع را می‌گیرند

تولیت آستان قدس رضوی افزود: این گونه تلقین می‌کنند که «اگر راه آبادانی، پیشرفت، سعادت، کمال، رشد اقتصادی و تکنولوژی می‌خواهید، باید به سراغ ما بیایید، شما قدرت تأمین سعادت و خوشبختی خود را ندارید، علم، دانش و تکنولوژی و صنعت دست ماست، در برابر ما زانو بزنید تا هر آنچه لازم است به شما بدهیم.» این گونه ملت‌ها را تحقیر و کوچک می‌کنند و روحیه خودباوری را از انسان‌ها می‌گیرند، و انسانی که روحیه خودباوری و اعتماد به نفس نداشته باشد، تسلیم هر مقام و قدرتی می‌شود و راه پیشرفت و تمدن را بر روی خود مسدود می‌کند.

امام رضا(ع) و تبین مبانی دینی در در دوران خفقان

وی در ادامه به شرایط سخت و خفقان آور دوران امام رضا(ع) اشاره و ابراز کرد: امام رضا(ع) در دوران تاریک و خفقان آور حکومت عباسی، در سخت ترین و طاقت فرساترین شرایط بیشترین خدمات را نسبت به اسلام ناب محمدی انجام دادند.

حجت الاسلام والمسلمین مروی افزود: امام هشتم(ع) در زمانی می‌زیستند که معروف بود از شمشیر هارون خون می‌چکد، در دوران مأمون نیز اگر چه احترام ظاهری برای امام قائل بودند، اما آنچنان شرایط سخت و خفقان آوری را برای امام و پیروان ایشان فراهم کرده‌ بودند که نامه‌هایی را که حضرت دریافت یا ارسال می‌کردند پس از مطالعه می‌سوزاندند تا به دست مأموران مأمون نرسد. اما با این حال حضرت امام رضا(ع) در همان دوران خفقان، تاریکی و ظلمت بهترین مبانی دینی شیعه را بیان کردند.

وی با اشاره به حدیث سلسلة الذهب امام رضا(ع) در نیشابور که به نوعی در آن فلسفه سیاسی تشیع تبیین شد، گفت: امام رضا(ع) در این حدیث می‌فرمایند اگر می‌خواهید به حقیقت توحید برسید، راه رسیدن به آن امامت و ولایت است و تنها از این راه است که می‌توان به توحید رسید.

دستآوردهای معنوی محرم و صفر را حفظ کنیم

حجت الاسلام والمسلمین مروی در بخش دیگری از سخنان خود بر اهمیت حفظ معنویت کسب شده در ماههای محرم و صفر تأکید کرد و گفت: به برکت اهل بیت(ع) دستآوردهای معنوی بسیاری را از محرم و صفر کسب کردیم، برای حفظ این حال خوش و حالت معنوی باید تلاش کرد، و ضمن حفظ به آن عمق بخشید و در راه خودسازی و تهذیب نفس کمترین غفلتی را نباید بر خود جایز بدانیم.

مکتب رضوی؛ مکتب اخلاق و تهذیب

وی گفت: آنها که در کربلا آن حماسه بزرگ را آفریدند و عاشورا را رقم زدند، قبلا در مکتب خودسازی خود را تربیت کرده بودند و امروز نیز پیروان امام رضا(ع) اگر می‌خواهند در مکتب اهل بیت(ع) ثابت قدم باشند، باید راه تهذیب و خودسازی را هیچ گاه از یاد نبرند.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: مکتب نبوی، حسینی و رضوی، مکتب اخلاق و تهذیب نفس است، مکتب مبارزه با نفس و سپس مبارزه با دشمنان و شیاطین بیرونی و پایداری و مقاومت در راه حق است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.