انتشارات به‌نشر به عنوان بزرگترین ناشر شرق کشور با تمرکز بر تولید آثار با موضوع معارف اسلامی و ارزش‌های نظام ولایی آثار متنوعی را برای مخاطبان کودک، نوجوان و بزرگسال به چاپ رسانده است.

بیش از ۵۰ عنوان کتاب در سال با محوریت رضوی منتشر می‌شود

گردش آثار تولیدی به‌نشر با محوریت امام رضا(ع) در حوزه‌های رمان رضوی، آثار داستانی، شعر رضوی، مجموعه دلنوشته‌ها و نثرهای ادبی رضوی، آثار پژوهشی رضوی، آثار با موضوع آموزه‌های رضوی، آثار مرتبط با زیارت، آداب و رسوم و... به قلم نویسندگان تراز انقلاب اسلامی منجر به انتشار کتاب‌ها و مجموعه‌های متنوع در قالب‌های ادبی مختلف شده است و سالانه بیش از 50 اثر با موضوع خاص رضوی توسط به‌نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) منتشر می‌شود.

در همین راستا مدیرعامل به‌نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) همزمان با فرارسیدن سالروز شهادت امام علی بن موسی الرضا(ع) به مهم ترین عناوین آثار تولیدی این انتشارات با محوریت امام رضا(ع) پرداخت و ویژه برنامه های این انتشارات را تشریح کرد.

مجموعه رمان‌های رضوی برای مخاطب نوجوان

رضا سعیدی؛ مدیرعامل به‌نشر با اشاره به مجموعه رمان‌های رضوی منتشر شده به‌نشر برای مخاطب نوجوان اظهار کرد: «اعترافات غلامان» نوشته حمیدرضا شاه آبادی، «ماه غریب من» به قلم مجید ملامحمدی، «راز آن بوی شگفت» و «بیدارم کن» تالیف فریبا کلهر از جمله رمان‌های نوشته شده در این حوزه برای نوجوانان است که اغلب روایتگر زندگی هشتمین امام شیعیان می‌باشد.

مجموعه آثار داستانی با موضوع امام رضا(ع) برای مخاطب نوجوان

وی گفت: «صبح روز عید» به قلم حمیدرضا شاه آبادی از نگاه برده‌ای که خود یکی از سپاهیان خلیفه است و هیچ شناختی از امام ندارد نقل می‌شود، «نشانه‌ها» نوشته ابراهیم حسن بیگیروایتگر قصه‌هایی از زندگی امام رضا(ع)، «ستاره من» مجموعه 40 داستان بازنویسی شده از زندگی ثامن‌الحجج(ع) به قلم ناصر نادری از جمله تولیدات داستانی به نشر با موضوع رضوی برای نوجوانان است.

مجموعه آثار داستانی رضوی برای مخاطب کودک

سعیدی تصریح کرد: «بیدارشو بابا» به قلم مرضیه جوکار، مجموعه دو جلدی«رضا جان خوش آمدی» و «مرغابی‌های مهمان»، مجموعه داستان‌های جذاب از زندگی امام رضا(ع) نوشته مجید ملامحمدی، یک جلد از مجموعه «با علی یا علی» مجموعه داستان‌های اخلاقی از امام رضا (ع)، یک جلد از مجموعه «قصه‌های شیرین از زندگی معصومین» با نام مار و گنجشک تالیف مسلم ناصری برای مخاطبان کودک از دیگر عناوین تولیدی می‌باشد.

مجموعه شعرهای رضوی برای مخاطب خردسال و کودک

مدیرعامل به‌نشر خاطرنشان کرد: «حرم پر از آیینه بود» مجموعه اشعار شیرین و خواندنی با محوریت زائر و زیارت امام رضا (ع) سروده منیژه هاشمی برای مخاطب خردسال، «فرشته‌های مجروح» سروده سید احمد میرزاده روایتگر ماجرای ظهر عاشورایی که حرم امام رضا (ع) غرق خون شد، «کبوترها و آهوها» به کوشش سید احمد میرزاده، «مجموعه قصه‌های منظوم از زندگی امام رضا(ع)» سروده رحیم عباسی،«یاس نجمه» اثر حمید هنرجو، «کبوترها و آهوها؛ با کبوترهای گنبد»، «یک خانه خیلی قشنگ» سروده زهرا داوری و «فانوس لالایی» مجموعه اشعار عبدالجبار کاکایی از جمله کتاب‌های شعر درباره امام رضا(ع) برای کودکان و خردسالان است.

مجموعه رمان و داستان رضوی برای مخاطب بزرگسال

به گفته سعیدی رمان «موقف» به قلم سعید تشکری عنوان کتابی است که روایتگر سرزمین دعبل خزایی است، هر چند از این سرزمین دور است اما با کلام و خدمتش موقف سرزمین امام هشتم می‌شود. «آبی ها» دیگر رمان رضوی انتشارات به‌نشر نوشته سعید تشکری است، «دعبل و زلفا» به قلم حجت الاسلام مظفر سالاری زندگی دعبل خزایی و عشق میان او و همسر سازش ناپذیرش را روایت می‌کند.

وی گفت:  «در سال های دور» تالیف حسن احمدی روایتگر یک داستان تخیلی برای شرح ماجرای زندگی امام رضا(ع) است، «دل اندروا» نوشته‌ام البنین ماهر روایتگر هشت داستان کوتاه فارسی با مفهوم زیارت حضرت رضا(ع)، « قصه‌های زندگانی 14 معصوم- امام رضا(ع)» به قلم جواد نعیمی، «آواز آسمانی عشق» و «شفایافتگان» نوشته حمیدرضا سهیلی، «رسم حضور» نوشته مسلم گریوانی، «عنایات امام رضا(ع) به روایت عالمان» به نگارش و پژوهش فتح‌الله درخشان، «قصه‌های آمین» داستان‌های رضوی از نویسندگان ایرانی، «به صرف عصرانه» 22 داستان منتشر شده از نویسندگان نوقلم سلسله نشست‌های عصرانه داستان نویسان رضوی به‌نشر از دیگر کتاب‌های داستانی منتشر شده در حوزه رضوی است.

مجموعه‌های شعر و زیارت برای مخاطب بزرگسال

وی خاطرنشان کرد: مجموعه شعری چهار جلدی «در پیشگاه شمس» با موضوع امام رضا(ع)، «غروب منظومه عشق» سوگ سروده‌های ویژه رحلت امام رضا(ع) به کوشش محمد جواد غفورزاده«شفق» و «حریم سبز عشق» مجموعه اشعار در منقبت امام هشتم از جمله مجموعه‌های شعر با موضوع امام رضا(ع) است.

مجموعه دلنوشته‌ها و نثرهای ادبی رضوی

مجموعه هشت جلدی «آهوانه‌ها» به قلم سید محمد سادات اخوی به بیان نثرهای ادبی رضوی، داستانک‌های رضوی، گفتارمتن‌های خودمانی رضوی و درد دل‌هایی ناتمام با امام‌رضا(ع) می‌پردازد. «سلطان طوس» سیاحت نامه ای برای زائران امام رضا(ع) به قلم مرتضی کربلایی لو و «ضمانتنامه آهو» به قلم رضا دبیری‌نژاد هشت روایت از هشت زن با نام مشترک «آهو» است که در مواجه با اعتقادی به نام امام هشتم(ع) روایتی را بیان می‌کنند.

آثار پژوهشی رضوی با محوریت مخاطب بزرگسال

مدیرعامل به‌نشر متذکر شد: «امام رضا(ع) و کرامت انسانی» تالیف محمد حکیمی 38 حکمت رضوی در زمینه کرامت انسانی در کلام امام رضا(ع)، «پاسخ‌های امام رضا (ع) به چهل پرسش قرآنی»، «امام رضا(ع) و زندگی» گزارش و داستان‌هایی از زندگی و شیوه رفتاری امام رضا(ع) به نگارش حجت‌الاسلام مهدی غلامعلی، «سیره علمی و عملی امام رضا(ع)»پدیدآورنده عباسعلی زارعی سبزواری، «در جستجوی خورشید» بازشناسی یاران، راویان و همراهان امام رضا در خراسان نوشته حجت الاسلام مهدی غلامعلی و «نیایش‌های رضوی» 88 مناجات از امام رضا(ع)برگرفته از صحیفه‌الرضا(ع) از جمله آثار پژوهشی رضوی به نشر با محوریت مخاطب بزرگسال است.

موضوع آموزه‌های رضوی برای مخاطب بزرگسال

سعیدی ادامه داد: «حکمت‌های رضوی» ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام رضا (ع) اثر جواد محدثی، «سیره رضوی» نگـاهی به سیره و سنّت حضرت رضا(ع) از زبان ائمه اطهـار(ع) به کوشش جواد محدثی، «امام رضا(ع)، زندگی و اقتصاد» پاره‌ای از تعالیم امام رضا(ع) در مورد مسائل معیشتی و اقتصادی، «نگاهی به زندگی و ولایتعهدی امام رضا(ع)» به قلم محمدعلی امینی، «مهارت‌های ارتباط موثر در سیره امام رضا(ع)» نوشته علی جانفزا و علی خیاط، «سیره اجتماعی ائمه ابن الرضا(ع)» اثر سیده ستاره هاشمی قادی، «درس‌هایی از امام رئوف»، «ویژگیهای فقه امام رضا (ع)» نوشته‌ جواد مقصودی و «مهارت‌های زندگی در سیره رضوی» نوشته محمدرضا شرفی از جمله آثاری است که مخاطب با آموزه های رضوی آشنا می‌شود.

آثارمرتبط با زیارت حضرت رضا(ع)

مدیرعامل به نشر خاطرنشان کرد: «زیارت نامه امام رضا(ع)»، مجموعه «ادعیه، زیارات، نمازها، صلوات، اذکار، حرزها و نیایش‌های امام رضا(ع)»، «راهنمای زائران حریم رضوی» و «بیایید این‌گونه زیارت کنیم» از جمله آثار منتشر شده در این حوزه است.

طرح‌های در دست اقدام به‌نشر با موضوع رضوی

سعیدی تاکید کرد: مجموعه 40 جلدی «گل نجمه» با موضوع سنت و سیره امام رضا(ع) برای مخاطب کودک، مجموعه «ضامن آهو» برای مخاطب کودک و خردسال، مجموعه رمان‌های رضوی برای مخاطب بزرگسالان با حضور نویسندگان برجسته کشور، آثار پژوهشی با محوریت حضرت رضا (ع) که در دست چاپ قرار دارد، آثاری درباره اهل بیت(ع) که یک جلد از آن به حضرت رضا(ع) اختصاص دارد و ... از جمله طرح‌های در دست اقدام انتشارات به‌نشر با موضوع رضوی است.

«عرض ارادت» نویسندگان مشهدی به ساحت مقدس امام رضا(ع)

مدیرعامل به‌نشر در ادامه با اشاره به ویژه برنامه‌های این انتشارات در قالب سلسله نشست‌های تبلیغی-ترویجی«در پناه کلمات» همزمان با سالروز شهادت حضرت رضا(ع) اظهار کرد: امسال نیز برای سومین سال متوالی، متن خوانی نویسندگان مشهدی برای امام خوبی ها با عنوان ویژه برنامه «عرض ارادت» در مشهد برگزار شد.

سعیدی تصریح کرد: ویژه برنامه «عرض ارادت» در شب شهادت امام رضا(ع) میزبان نویسندگان مطرح مشهدی و اهالی فرهنگ و هنر در فروشگاه مرکزی کتاب و محصولات فرهنگی آستان قدس رضوی در مشهد بود و نویسندگانی همچون حمیدرضا سهیلی، سید محسن مصطفی زاده، سید علیرضا مهرداد، مریم عرفانیان، جواد نعیمی، مریم رمضانی، ثریا صدقی به همراه جمعی از نویسندگان حاضر در نشست عصرانه داستان‌نویسان رضوی در سه‌شنبه‌های به نشر در این برنامه حضور داشتند.

به گفته وی نویسندگان دعوت شده در این نشست در شب شهادت امام رضا(ع) و برای عرض ارادت به ساحت مقدس آن امام معصوم، متن‌ها و دلنوشته‌های خود را برای حاضرین قرائت کردند.

«عصرانه داستان نویسان رضوی» در آستانه هشتادمین نشست

سعیدی همچنین با اشاره به برگزاری سلسله نشست‌های عصرانه داستان نویسان رضوی در مشهد افزود: این جلسات به دبیری سعید تشکری از نویسندگان مطرح کشور و با حضور نویسندگان پیشکسوت و نوقلم به داستان خوانی و نقد و بررسی آثار شرکت کنندگان با موضوع امام رضا(ع) می‌پردازد که سه شنبه‌های هر هفته در فروشگاه مرکزی انتشارات به‌نشر در مشهد برگزار می‌شود که در آستانه ایستگاه هشتادم خود قرار دارد.

مدیرعامل به‌نشر متذکر شد: انتشارات آستان قدس رضوی دارای 19 فروشگاه کتاب و محصولات فرهنگی در مشهد مقدس است که از این میان 10 شعبه در جوار حرم مطهر رضوی آماده خدمت رسانی به زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی ثامن الحجج(ع) است.

وی با بیان اینکه آثار امام رضایی با استقبال خوبی از سوی مخاطبان و دوست داران کتاب همراه است، خاطرنشان کرد: کتاب‌های رضوی در زمره پرفروش ترین آثار در فروشگاه‌های کتاب و محصولات فرهنگی به‌نشر در سراسر کشور قرار دارد.

سعیدی در پایان به شعبه‌های دیگر این انتشارات در سراسر کشور اشاره کرد و یادآور شد: 19 فروشگاه و نمایندگی این انتشارات در شهرهای تهران، خرم آباد، تبریز، اردبیل، شاهرود، تربت حیدریه، شهرکرد، گرگان، بجنورد، چناران، درگز، گلبهار، نیشابور، بیرجند، طبس و زاهدان، رشت، کیش و سرخس دایر است.

برگزاری نمایشگاه تخصصی «کتب امام رضا(ع)»

مدیرعامل به‌نشر همچنین با اشاره به برپایی نمایشگاه تخصصی «کتب امام رضا(ع)» در جوار حرم مطهر رضوی با حضور تولیدات 24 ناشر از سراسر کشور افزود: این نمایشگاه که به صورت 24 ساعته از دو روز گذشته در باغ رضوان حرم مطهر رضوی آغاز به کار کرده تا هفته آینده پذیرای حضور زائران و مجاوران حضرت رضا(ع) است.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه در 65 متر مربع با 896 عنوان کتاب در پنج هزار و 939 اثر از انتشاراتی چون بنیاد فرهنگی امام رضا(ع)، قدیانی، بوستان کتاب قم، جمکران، انتشارات کتابستان، نشر دارالکتب اسلامی و ... تا هفته آینده به روی مخاطبان کتاب باز است.

به گفته سعیدی کتاب‌های این نمایشگاه در دو رده سنی کودک و بزرگسال طبقه بندی شده و انتشارات به‌نشر با آثار چاپ اولی و همچنین پرفروش ترین آثار خود در حوزه کتاب‌های امام رضایی و اهل بیت(ع) به همراه آثار دیگر ناشران کشوری در این نمایشگاه حضور دارد.

برگزاری مراسم خوانش و معرفی 4 اثر با موضوع زیارت در مشهد

مدیرعامل به نشر همچنین گفت: مراسم خوانش و معرفی چهار اثر با موضوع زیارت که توسط انتشارات به‌نشر منتشر شده است با همکاری اداره‌کل کتابخانه‌های خراسان رضوی و با حضور رئیس سازمان حج و زیارت در موکب رضوی در میدان شهدای مشهد برگزار شد.

علیرضا رشیدیان در این مراسم که در آستانه شب شهادت امام رضا(ع) برگزار شد، تصریح کرد: فرهنگ رضوی باید از طریق کتاب و کتابخوانی به جامعه گسترش یابد.

وی افزود: مقوله زیارت در فرهنگ شیعه از جایگاه ویژه ای برخوردار است و برپایی موکب رضوی در چنین روزهایی اقدام درخور توجهی به شمار می آید.

در این مراسم چهار اثر با موضوع زیارت با عناوین «ادعیه، زیارات، نمازها، صلوات‌ها، اذکار، حرزها و نیایش‌های امام رضا(ع)، «امام رضا(ع) و کرامت انسانی»، «عنایات امام رضا(ع) به روایت عالمان» و «بیایید این گونه زیارت کنیم» تولید انتشارات به‌نشر معرفی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.