۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۷
کد خبر: 676049

از ائمه معصومین (ع) روایات زیادی در باره ثواب زیارت قبر مطهر امام رضا علیه السلام و آثار و برکات آن وارد شده است.

 استجابت دعا در حرم مطهر
 امام رضا (ع)‌ یکی از بهترین بندگان صالح خدا و هشتمین وصی پیامبر اسلام صلی الله علیه و اله هستند. ایشان امام هشتم شیعیان و در زمان خود نقش بسیار مهمی در هدایت مردم داشتند و توسط مامون از روی ظلم و ستم به شهادت رسیدند و بالاخره در طوس آن زمان که در حال حاضر به نام مشهد شناخته می‌شود دفن شدند.

از امام رضا علیه السلام و سایر معصومین روایات زیادی در باره ثواب زیارت قبر مطهر  امام رضا علیه السلام و آثار و برکات آن وارد شده ‌که علمای بزرگوار شیعه آنها را جمع‌آوری ‌و کم و بیش تحلیل کرده‌اند. از جمله جناب شیخ صدوق در کتاب عیون اخبار الرضا (ع) حدود 40 حدیث در ثواب زیارت امام رضا (ع) و آثار و برکات آن بیان کرده که در اینجا به مضمون این روایات اشاره و تحلیل می‌گردد باشد که به اهمیت زیارت امام رضا علیه السلام بیش از پیش آشنا شده و سعادت دنیا و آخرت خود را تضمین کنیم.

یکی از ثواب‌ها و آثار و برکات  زیارت امام رضا علیه السلام آن است که باعث آمرزش گناهان ما می‌شود. در قرآن آیه داریم که :

ان الحسنات یذهبن السیات .

به درستی که کارهای نیکو باعث آمرزش  گناهان می‌شود و سیئات را از بین می‌برد.

یکی از این حسنات و کارهای نیکو زیارت قبور مطهر پیامبر و اهل‌بیت ایشان است.

 از جمله اهل بیت وجود مقدس و مبارک امام رضا علیه السلام هستند .

یکی از ثواب‌ها و آثار و برکات زیارت امام رضا علیه السلام آمرزش گناهان ذکر شده است.

ما موظف هستیم تکالیف واجب خود را شناسایی نموده و حتی المقدور آنها را به طور صحیح  انجام دهیم و  همچنین گناهان و محرمات الهی را شناخته و از آنها دوری نماییم.

گاهی ممکن است انسان در اثر غفلت و نفس اماره بالسوئ  وسوسه شیطان مرتکب گناهانی شود.

این گناهان انسان را از قرب الهی دور نموده و باعث  عوارض و گرفتاری‌هایی در دنیا و آخرت برای ما  می‌شوند.

گناه روی گناه دل انسان را تیره و تاریک می‌کند و پذیرفتن سخن حق را در ما کاهش می‌دهد و حتی  به  تدریج باعث شود  محبت اهل بیت کاهش یابد و در نهایت پذیرش تعالیم و اعتقادات و  دستورات اسلامی در مومن کم می‌شود و در نهایت بی دین و بی ایمان از دنیا برود.

علاوه بر آنکه لذت مناجات را از انسان گرفته و دیگر طعم و لذت معنوی عبادت و  مناجات با خدا را از انسان بگیرد و اگر گناهان آنقدر زیاد نشده باشد که ایمان را از انسان بگیرد حداقل موجب  گرفتاری‌هایی در دنیا موقع مرگ عالم برزخ و قیامت برای انسان شود.

بنابراین اولا باید مواظب باشیم گناه مرتکب نشویم و اگر گناهانی از انسان صادر شد بلافاصله توبه نموده و با انجام کارهای خیر و حسنه از آثار و تبعات منفی آن جلو گیری کنیم.

یکی از آثار و برکات مهم زیارت امام رضا علیه السلام آمرزش گناهان انسان است با رفتن به زیارت امام رضا علیه السلام جلوی آثار منفی گناهان گرفته می‌شود و از خطرات دنیایی و آخرتی گناهان آسوده می شویم.

چند تذکر در مورد گناهان :

  اگر نماز و روزه ....را انجام ندادیم باید آنها را قضا کنیم و جبران نماییم. اگر بدهی به کسی  داریم باید آن را ادا نماییم. اگر حق الناس داریم باید حق الناس را ادا نماییم و...

و اینکه  زیارت امام رضا علیه السلام باعث آمرزش گناهان می‌شود؛ معنایش این نیست که   تکلیف انسان را در مورد این کارهای واجب ترک نماییم و کوتاهی نماییم.

از دیگر آثار و برکات زیارت امام رضا علیه السلام استجابت دعا در حرم مطهر رضوی است زایر باید  در جوار ضریح مطهر امام رضا علیه السلام قدر دانسته و دعاهای خود را بیشتر در آنجا مطرح نماید که امید اجابت دعاها به برکت مجاورت  امام  رضا علیه السلام افزایش می‌یابد چه بسا امام رضا علیه السلام به دعاهای ما امین می‌گویند .

از دیگر اثار و برکات زیارت امام رضا علیه السلام که در روایات به آن اشاره شده است
 می توان به موارد ذیل اشاره نمود :

کسی که به زیارت امام رضا علیه السلام برود ثواب زیارت امام حسین علیه السلام دارد که آن بهشت است.

ثواب زیارت پیامبر اسلام صلی الله علیه و اله دارد.

زائر امام رضا علیه السلام گویا به زیارت خدا در عرش رفته است.

ثواب حج و عمره دارد.

ثواب حج و عمره قبول شده دارد.

ثواب هزار حج قبول شده دارد.

ثواب 70 هزار حج دارد.

ثواب یک ملیون حج دارد.

توضیح مختصری پیرامون این ثواب‌های حج :

اگر انسان برای رفتن به حج مستطیع شد بر او واجب است که به حج برود و ترک حج از گناهان کبیره است و   هیچ کار دیگر جای او را  جبران  نمی کند.

اما بعد از رفتن حج واجب می تواند در سال‌های بعد حج مستحبی انجام دهد یا عمره مستحب انجام دهد که اثار و برکات زیادی در زندگی دنیایی و آخرتی ما دارد و به آن نیز توصیه شده است .

علاوه بر ان برخی اعمال مستحبی نیز وجود دارد که در اسلام به ان توصیه شده است و  خداوند متعال از روی لطف و تفضل و کرم خود ثواب‌های بسیاری برای آن‌ها قرار داده است مانند آمرزش گناهان و  ثواب حج و عمره فراوان .

از جمله این اعمال مستحبی زیارت قبور مطهر اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام است که هرگاه ایشان را امام و وصی پیامبر و حجت خدا دانسته و اطاعت از ایشان را به فرمان خدا و رسول واجب بدانیم و بدانیم که ایشان به شهادت رسیدند و طبق روایات عارف به حق آنها باشیم و بدانیم که امام مفترض الطاعه و شهید هستند مانند امام رضا علیه السلام .

از دیگر آثار و برکات زیارت امام رضا علیه السلام موارد ذیل است :

امام رضا علیه السلام  در آخرت او را شفاعت می‌فرمایند

اهل‌بیت علیهم السلام او را شفاعت می‌کنند

امام رضا علیه السلام در هنگام دادن نامه اعمال به او کمک می کنند که نامه اعمال او را به دست راستش دهند کفه حسناتش در میزان اعمال سنگین شده و از صراط عبور نموده و وارد بهشت شود .

در قیامت در گروه دوستان

اهل بیت محشور می‌شود .

در قیامت با اهل‌بیت محشود می‌شود.

امام صادق علیه السلام دست او را گرفته و وارد بهشت می‌نمایند.

هم‌نشین امام رضا علیه السلام در بهشت می‌شود.

در دنیا و آخرت از لطف و عنایت خاص امام رضا علیه السلام بهره مند می‌شود.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.