دیشب با برگزاری مراسم شام غریبان، سوگورایهای دهه پایانی صفر به پایان رسید و جمعیت عظیمی از زائران بارگاه منور رضوی که طی روزهای اخیر برای زیارت مرقد منور رضوی و سوگواری رهسپار مشهد مقدس شده بودند، آماده شدند تا به شهرو دیار خود بازگردند.

پایانه مسافربری مشهد در آزمون میلیونی زائران رضوی/احضار ۶هزاراتوبوس با وعده افزایش۲۰ درصدی بلیت/ استفاده از قطار ومینی بوس برای مسیرهای درون استانی

به گزارش قدس آنلاین دراین ایام مشهدیها برای پذیرایی از زائران امام مهربانیها سنگ تمام گذاشتندو هرکس به هراندازه که درتوان داشت، تحت یک شعار" همه خادم الرضاییم ..." به میدان آمد تا رسم میهمان نوازی را بجای آورد و همین هم سبب شد تا امسال باوجود افزایش میهمانان خطه خورشید، خدمات مناسبتری برای زائران فراهم شود.

اما اکنون باید دغدغه مسوولان زمینه سازی برای بازگشت بیش از ۴ میلیون زائری که   با وسایل نقلیه مختلف و ۵۰۰هزار زائری که با پای پیاده جاده عشق به ولایت را طی کردند و رهسپار مشهد شدند، قرار گیرد. هرچند که این مساله باید از چندین هفته قبل برنامه ریزی میشد تا امکانات لازم مهیا شود.

درهمین حال استاندار خراسان رضوی فراهم کردن بستر بازگشت بی‌دغدغه و آسایش زائران امام رضا (ع) از سوی مسئولان ذیربط استان را مورد تاکید قرار داد. علیرضا رزم حسینی گفت: تمام تمهیدات لازم برای بازگشت زائران فراهم شده و مسئولان سعی دارند زائران بدون دغدغه و با طیب خاطر به خانه خود بازگردند.

***اتفاقات تلخ سالهای گذشته

هنوز بسیاری از مشهدیها و زائرانی که هرساله در این ایام راهی مشهد میشوند درخاطر دارند روزهای تلخی که درپایانه مسافربری مشهد، ایستگاه راه آهن وحتی دفاتر فروش بلیت هواپیما رقم میخورد. روزهایی که به دلیل عدم برنامه ریزی مناسب وسیله نقلیه کافی در پایانه مسافربری وجود نداشت و زائران گاه تا چند شبانه روز درصف دریافت بلیت معطل میشدند. بازار سیاه بلیت داغ میشد و با چند برابر قیمت به زائران فروخته میشد. برغم همه اینها هم وسیله نقلیه کافی نبود که زائران را به شهرشان بازگرداند.

خیلی دور نشویم همین چند روز قبل هم اتفاق مشابهی در پایانه مسافربری مشهد رخ داد به گونه ای که حتی کار به تعطیلی دوروز ترمینال کشید، چرا که اتوبوسی نبود تا مسافران را به مقصد مرزهای کشور برای زیارت اربعین ببرد. مسافران دیگر شهرهای کشور هم معطل شده بودندو سرگردان. شاید این تلنگری بود برای این روزها که مسوولان به فکر باشندو برنامه ریزی کنند.

اتفاقی که به نظر رخ نداده و دراولین قدم اخباری از افزایش قیمت بدون اطلاع بلیت اتوبوس مخابره شده است. یک خبرگزاری گزارش داده که  در پی تماس زائران امام هشتم با این رسانه و گلایه از افزایش کرایه اتوبوس بدون اعلام قبلی اقدام به بررسی موضوع از راهداری خراسان رضوی کردیم.

گویا این مسافر حدود یک هفته قبل به صورت اینترنتی بلیتی را از مشهد به مقصد شیراز به قیمت ۱۳۷ هزار تومان تهیه و امروز که برای بازگشت به شیراز به ترمینال مراجعه کرده بود به او گفته بودند باید مابه التفاوت بلیت که ۲۵ هزار تومان است را بپردازید در غیر این صورت اجازه سوار شدن به اتوبوس را ندارید.

***گرانی بی سرو صدای بلیت

جواد وحدتی فرد، در خصوص افزایش کرایه اتوبوس در چند روز اخیر، گفت: با توجه به اینکه از هفتم تا یازدهم آبان ماه قرار است اتوبوس‌ها یک سر خالی به مشهد بازگردند ۲۰ درصد کرایه اتوبوس‌ها افزایش یافته و صنف مربوطه به لحاظ جایگاه قانونی که دارد این افزایش رقم را اعمال کرده است.

معاون اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی ادامه داد: بنابراین هر فردی که در این مدت به مشهد سفر کند تنها در همین مدت ۲۰ درصد اضافه‌تر باید بپردازد.

وی افزود: در طول ۱۰ روز گذشته مسافران آرام آرام وارد مشهد شده‌اند و امروز باید همه زائران به مکان زندگی خود بازگردند و با توجه به اینکه تعداد مسافران زیاد است و اتوبوس کم، می‌بایست اقدامی انجام شود تا ناوگان خصوصی تشویق شود و برای خالی کردن مشهد از زائران به اینجا بیایند.

وحدتی فرد چاره کار را این افزایش قیمت دانست و خاطرنشان کرد: زائر هم می بایست این را بپذیرد، چراکه ناچار می‌شود به اینکه شب بیشتری بمانند و هزینه بیشتری متقبل شوند.

معاون اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی تصریح کرد: پیش از این قرار بر این بود که کرایه افزایش یابد، اما باتوجه به اینکه رقم قطعی نبود، هنگامی که برخی زائران به صورت اینترنتی بلیت تهیه کردند افزایش اعمال نشد و زمانی که این رقم قطعی شد، افزایش کرایه صورت گرفت.

وی در پاسخ به این پرسش که به چه علت در بلیت مربوطه اعلام نشده که مبلغ علی‌الحساب است، گفت: می‌پذیرم که نوعی بی‌سلیقگی رخ داده و این یک آسیب است، اما باید برای ناوگان خصوصی هم باید به گونه‌ای ایجاد انگیزه کنیم.

معاون اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه در این مدت به ۱۳ استان فراخوان زدیم و از آنان برای حمل‌ونقل عمومی کمک خواستیم، خاطرنشان کرد: امروز که نخستین روز موج برگشت مسافران است احتمالا تا شب حدود ۶ هزار سرویس از مشهد خارج می‌شوند که ۳۵۰۰ سرویس مشهدی هستند و حدود ۲۵۰۰ سرویس هم از دیگر استان‌ها خواهند بود.

***پلیس راه علیه بازار سیاه بلیت

درهمین حال رئیس پلیس راه راهور ناجا از حضور بیش از ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار زائر رضوی تا ساعت ۲۴ شب سه شنبه  در مشهد مقدس خبر داد و گفت: پیش‌بینی‌های لازم برای مدیریت ترافیک و تسهیل در تردد و جلوگیری از ایجاد بازار سیاه در پایانه مسافربری امام رضا(ع) را اندیشیده‌ایم.

سردار سیدتیمور حسینی رئیس پلیس راه راهور ناجا، در خصوص آخرین وضعیت جوی و ترافیکی محورهای مواصلاتی کشور، به خصوص محورهای منتهی به خراسان رضوی اظهار داشت: از امروز با بار بازگشت زائران بارگاه علی‌بن موسی‌الرضا(ع) مواجهیم و از ساعت ۱۰ صبح بار نسبتاً پرحجمی در طول محور امام رضا(ع) از مشهد به سمنان و درنهایت به تهران به چشم می‌خورد.

وی به بارندگی‌های پراکنده در طول مسیر فوق اشاره و بیان داشت: بارندگی پراکنده نسبت به بارش مداوم می‌تواند خطرسازتر باشد، بنابراین به رانندگان توصیه می‌کنیم که با سرعت مطمئنه و پرهیز از عجله و شتاب و رعایت فاصله طولی مناسب به رانندگی بپردازند.

رئیس پلیس راه راهور ناجا به پیش‌بینی‌های پلیس راه مبنی بر افزایش بار بازگشت زوار امام رضا(ع) در ساعات پیش‌رو اشاره و بیان داشت: به همین منظور بازدیدی از پایانه مسافربری امام رضا(ع) در مشهد انجام شد تا از آمادگی و توان این پایانه نسبت به جابجایی زوار مطلع شویم. سردار حسینی اعلام کرد: در این بازدید علاوه بر نظارت و کنترل به مدیران این پایانه مسافربری تأکید و توصیه کردیم که بر فروش بازار و چگونگی تردد زوار نظارت دقیق داشته و از ایجاد بازار سیاه جلوگیری کنند.

وی گفت: معمولاً در چنین مواقعی که تعداد مسافران زیاد است، تعداد افراد سودجو شرایط را طوری ایجاد می‌کنند که مردم ناچار می‌شوند مبالغ بیشتری برای تهیه بلیت اتوبوس بپردازند؛ این بازدید در جهت نظارت و کنترل و تأکید و تذکر بر برخورد با چنین مواردی انجام شده است.

***تلاش برای بازگشت زائران

درهمین حال مقام مسوول یعنی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی میگوید: در حال حاضر هماهنگی های لازم برای تامین ناوگان حمل و نقل عمومی جاده ای مورد نیاز برای بازگشت ۴۵۰ هزار زائر پیاده دهه آخر صفر از مشهد به شهرهای مبدا فراهم شده و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

ابراهیم نصری افزود: در این راستا پنج هزار دستگاه ناوگان حمل و نقل عمومی جاده ای در قالب ۱۳۶ شرکت مسافربری در سطح استان و بیش از هشت هزار راننده حرفه ای برای جا به جایی و بازگشت زائران دهه آخر صفر تدارک دیده شده است و بازگشت زائران پیاده به شهرهای خود در این برنامه در اولویت راهداری قرار دارد.

وی ادامه داد:از قبل به زائران دهه آخر صفر توصیه شده است که پیش از سفر به مشهد نسبت به خرید بلیت بازگشت با اتوبوس و قطار از مبدا خود اقدام کنند تا در هنگام بازگشت با مشکل تهیه بلیت مواجه نشده و امکان هماهنگی برای تامین ناوگان مورد نیاز توسط متولیان حمل ونقل نیز به راحتی فراهم شود.

 نصری افزود: در صورت نیاز با معاونت حمل و نقل شهرداری مشهد جهت اختصاص ناوگان مسافربری عمومی درون شهری (اتوبوس، مینی بوس و ون) جهت جا به جایی مسافران نیشابور، سبزوار و قوچان هماهنگی های لازم صورت می گیرد.

همچنین، مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری مشهد گفت: در صورت کمبود ناوگان برون‌شهری ۱۵۰ اتوبوس و مینی‌بوس گردشگری شهر مشهد به کمک ناوگان می‌آیند. محسن شریعتی اظهار کرد: امسال تمهیدات بسیار خوبی برای خروج زائران پیش‌بینی‌شده است و خوشبختانه تعطیلات این هفته نیز کمک زیادی به ما کرده تا زائران به تدریج از شهر مشهد خارج نشود

وی افزود: بنا بر اعلام مدیران وزارت راه و شهرسازی امسال ۶ هزار دستگاه اتوبوس برای شهر مشهد ویژه زائران در نظر گرفته‌شده است و امیدواریم کمبودی در این عرصه نداشته باشیم. شریعتی بیان کرد: اما با تدبیر آقای کاظمی معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد و هماهنگی با اداره کل حمل‌ونقل و راهداری، اتوبوس‌های بخش خصوصی گردشگری درون شهری در صورت نیاز به کمک ناوگان برون‌شهری خواهند آمد.

مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری مشهد ادامه داد: در این راستا ۱۰۰ دستگاه اتوبوس و ۵۰ دستگاه مینی‌بوس به ارائه خدمت خواهند پرداخت و زائران را به مقاصد نزدیک درون استانی خواهد رساند.

بنا بر خبر دیگری ۲۸ رام قطار فوق‌العاده هم برای بازگشت زائران پیاده دهه آخر صفر از مشهد به مسیرهای درون استانی خراسان رضوی اختصاص یافته است.

مدیر کل راه آهن خراسان گفت: این قطارها با ظرفیت جابجایی حدود ۲۰ هزار مسافر از امروز برای بازگشت زائران پیاده از مشهد به شهرهای نیشابور، فیروزه، خوشاب، جوین و جغتای در نظر گرفته شده است. مصطفی نصیری ورگ افزود: پیش از این نیز حدود ۶۰۰ مسافر از شهرهای جوین و جغتای به مشهد منتقل شده‌اند.

وی اظهار داشت: به جز قطارهای مسافربری فوق‌العاده یاد شده ۸۸ رام قطار هر روز بیش از ۴۰ هزار مسافر را در مسیر مشهد به ۲۹ شهر کشور جابجا می‌کند.

***یک کار خوب

بعضی اوقات تمام تلاشها با پایان ایام سوگواری به پایان میرسد و زائران در مسیر بازگشت با برخی مشکلات روبرو میشوند. اما امسال یک اتفاق جالب رخ داد و یک ایستگاه صلواتی کار خودرا بعد ازسوگواریها شروع کرد تا زائران را درمسیر بازگشت هم تنها نگذارد.

بنا برگزارشهای رسیده ایستگاه بزرگ صلواتی با امکان پذیرایی روزانه پنج هزار زائر در مسیر بازگشت زائران رضوی در روستای مهر شهرستان داورزن برپا شد. مسئول این ایستگاه صلواتی گفت: این ایستگاه با نام "حضرت علی بن موسی الرضا (ع) " برای پانزدهمین سال پیاپی با هدف ارائه خدمات رفاهی و فرهنگی در مسیر بازگشت زائران دهه آخر صفر فعال شده است.

علی مهری افزود: این ایستگاه صلواتی با همکاری خیران و نیروهای بسیجی در زمینی به مساحت ۵۰ هزار مترمربع  در روستای مهر قرار دارد. وی اظهار داشت: در این ایستگاه صلواتی علاوه بر توزیع روزانه پنج هزار وعده غذای گرم در ۲ نوبت، انواع دمنوش بین زائران بارگاه حضرت علی بن موسی الرضا (ع) توزیع می‌شود.

وی گفت: در این ایستگاه علاوه بر برپایی نمایشگاه بصیرت افزایی، تیم پزشکی نیز مستقر شده و ۲ غرفه کودک و کفاشی هم برای ارائه خدمت به زائران دایر شده است.   ایستگاه صلواتی حضرت علی بن موسی الرضا (ع) روستای مهر داورزن تا پایان روز پنجشنبه هفته جاری دایر است و از زائران و کاروان‌های زیارتی در مسیر بازگشت از حرم مطهر ثامن الحجج (ع) پذیرایی می‌کند.  

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.