بوشهر-بندر تاریخی سیراف هرچند که در زمره کاندیدای ثبت جهانی است اما برخی از جفاهای روا رفته بر آن نه‌تنها دل بسیاری از دوستداران میراث فرهنگی را به درد آورده است بلکه راه این بندر را برای رسیدن به جایگاه جهانی سد می‌کند.

جایگاه جهانی بندرباستانی«سیراف» تهدید می‌شود

قدس آنلاین-گروه استان ها: «دره لیر» یکی از مناطق تاریخی است که در سال‌های ۸۵ «دکتر اسماعیل اسماعیلی جلودار»کاوش‌هایی ر در آن انجام داده است اما در حال حاضر و در اقدامی غیرقابل‌باور شهرداری با عبور لوله‌های آب بر روی گورهای تاریخی دوره ساسانی نسبت به نهال‌کاری در این منطقه اقدام می‌کند!

از این موضوع قابل‌بحث که بگذریم حال این روزها با صدور موافقت اصولی به‌منظور احداث سایت بازیافت زباله‌های شهری و صنعتی در بندر تاریخی و گردشگری سیراف یک‌بار دیگر دوستداران میراث فرهنگی را بر آن داشته تا به طرق مختلف مخالفت خود را به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی اعلام کنند.

بسیاری از دوستداران میراث فرهنگی در این زمینه معتقدند که احداث کارخانه بازیافت زباله‌های صنعتی و شهری در دو کیلومتری سیراف اقدامی غیرمنطقی است.

بسیاری از کارشناسان بر این ادعا هستند احداث سایت بازیافت پسماندهای شهری و صنعتی آن‌هم در دو کیلومتری سیراف، ‌جایی که هنوز می‌تواند بخش‌هایی از تاریخ زیرخاک آن زنده باشد کاری عبث و بیهوده است.

مخالفت با احداث سایت زباله در دو کیلومتری این بندر حال صدای امام‌جمعه این بندر را نیز بلند کرده است تا آنجا که حجت‌الاسلام صادق عاشوری  انجام این کار را غیرمنطقی می داند.

امام‌جمعه سیراف عنوان می‌کند: «سیراف کاندیدای ثبت جهانی است، باید زمینه را فراهم کرد تا به یونسکو معرفی شود. بنابراین باید زیرساخت‌های گردشگری را در سیراف تقویت کرد نه این‌که اراضی پیرامونی سیراف و محل مراتع اطراف که محل درآمد وزندگی  زمستانه عشایر منطقه است را به مرکز زباله‌سوزی تبدیل کرد. نگرانی ما این است که با آمدن این کارخانه، سیراف جایگاه جهانی خودش را از دست بدهد.»

راه‌اندازی کمپین «نه» به بازیافت

در همین حال بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی و دوستداران میراث فرهنگی با ایجاد کمپین اعتراضی و با عنوان «نه به کارخانه بازیافت زباله» خواستار توقف اجرای این طرح در سیراف هستند.

به گفته آن‌ها شاید اگر تا امروز سیراف جهانی شده بود، هیچ‌کدام از این شرکت‌ها با برنامه‌ریزی‌های بدون در نظر گرفتن تاریخ و فرهنگ این منطقه از جنوب کشور، به این حد سیراف را کوچک و بی‌ارزش نمی‌شمردند!

احداث کارخانه بدون استعلام

در همین حال سرپرست پایگاه ملی میراث فرهنگی ، صنایع‌دستی و گردشگری بندر سیراف با انتقاد نسبت به احداث سایت پسماند زباله در دو کیلومتری این شهر اظهار کرد: برای ایجاد این تأسیسات از اداره کل میراث فرهنگی هیچ‌گونه استعلامی گرفته نشده است درحالی‌که برای اجرا و راه‌اندازی چنین تأسیساتی باید ابتدا از این اداره کل استعلام شود تا تاثیرآن برای مضر یا غیر مضر بودن از سوی کارشناسان موردبررسی قرار گیرد .

سید مهدی آذریان افزود: بیشتر آثار تاریخی فرهنگی شاخص موجود در بندر باستانی سیراف که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌اند از سنگ هستند و برخی آلاینده‌های تأسیسات صنعتی می‌تواند تأثیر مخرب و جبران‌ناپذیری را بر روی این آثار برجای گذارد .

وی گفت: آلاینده‌های صنعتی در مدتی کوتاه آثار تاریخی بندر سیراف را تخریب خواهد کرد  ازاین‌رو باید طرح این نوع کارخانه‌های صنعتی بررسی و نظر کارشناسان این اداره کل را نیز در طرح گنجاند تا با حدس و گمان‌های خود دستخوش

تغییراتی در زیست‌بوم مردم منطقه و آثار تاریخی این شهر نشویم.

سیراف نیازمند حمایت جهانی

مدیر موسسه سیراف بابیان اینکه ازآنجاکه بی‌توجهی‌ها به شهر سیراف در جامعه جهانی و حتی در سطح ملی‌ کم است اظهار کرد: راه‌آبی ابریشم یکی از راه‌های پررونق تجاری است که در دوران مختلف محل ارتباط ایران با کشورهای مختلف، ازجمله هند، چین ، تانزانیا، کشورهای عربی و آفریقا بوده است .

محمد کنگانی افزود: مبدأ راه‌آبی ابریشم از سیراف است و تا چین ادامه دارد و صراحتاً می‌توان گفت این طرح کاملاً فراملی است ازاین‌رو ثبت ملی این اثر می‌تواند توجه جوامع زیادی را به این شهر و تاریخ آن جلب کند.

وی با اشاره به اینکه آثار این شهر به دلیل ساخت‌وسازها و وجود آلاینده‌های فراوان در حال تخریب هستند، اظهار داشت: آلودگی هوا به دلیل تأسیسات پتروشیمی و گرمای بالای هوا و همچنین نزدیکی به بندر باعث تسریع در تخریب این بناها می‌شود.

وی افزود: برای مثال می‌توان به مسجد جامع این شهر اشاره کرد که در نزدیکی بندر قرار دارد و هنوز موج‌شکنی برای جلوگیری از ضربات موج‌ها در این محوطه ساخته نشده است.

کنگانی ابراز داشت: افزایش جمعیت و درنتیجه ساخت‌وسازها، ضربات بی‌رحمانه بر بافت تاریخی این شهر وارد می‌کند و مسئولان باید هر چه زودتر با تعیین حرائم و جلوگیری از ساخت‌وسازها و ایجاد محافظ برای بناها و آثار موجود از تخریب بیش‌ازپیش این اثر گران‌بها جلوگیری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.