ایثارگری در روح و جان مردم ما ریشه دوانده است و زیباترین جلوه‌های آن را می‌توان در روزهای مخاطره و در برهه‌های حساس به ویژه پس از انقلاب اسلامی مشاهده کرد.

محمود مصدق/

 ایثارگری در روح و جان مردم ما ریشه دوانده است و زیباترین جلوه‌های آن را می‌توان در روزهای مخاطره و در برهه‌های حساس به ویژه پس از انقلاب اسلامی مشاهده کرد. از همت آن‌ها در کمک به کشاورزان و جمع‌آوری محصولاتشان در روزهای ابتدایی انقلاب و تشکیل جهاد سازندگی گرفته تا امروز که جوانان پرشور، انقلابی و متخصص در قالب گروه‌های جهادی همت خویش را در مناطق محروم به کار می‌بندند.

در روزهایی که صحبت از دریافت دستمزدهای کلان توسط برخی از مدیران و صاحبان مشاغل خاص به میان می‌آید بخش قابل توجهی از فعالان همین گروه‌های خاص بدون چشمداشت مادی خود را وقف کمک به محرومان جامعه کرده‌اند و اکنون زمان آن است که مسئولان نیز آستین همت بالا زده و نیازهای اولیه این گروه‌ها را از میان بردارند.

* دستگاه‌های اجرایی در حد لزوم همکاری نمی‌کنند

گروه جهادی یونس از جمله گروه‌هایی است که تاکنون ده‌ها پروژه عام‌المنفعه مثل آبرسانی و ساخت مدرسه و مسجد در مناطق مختلف ایلام، کردستان، سیستان و بلوچستان و کرمان اجرایی کرده که حفر چاه و آبرسانی به چند روستا در ایلام و همچنین اطفای حریق در یک منطقه مرزی در استان خراسان جنوبی شاخص‌ترین آن‌ها بوده است.

حسن چراغی، مدیر روابط عمومی این گروه می‌گوید: این گونه فعالیت‌ها در جوامع محروم تأثیرهای مثبتی به دنبال دارد چون انگیزه مردم این مناطق را برای مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی افزایش می‌دهد. ضمن اینکه در روحیه جهادگرها نیز تأثیر بسزایی دارد. یعنی آثاری که بُعد معنوی دارند حال جهادگرها را بهتر می‌کند.

وی در خصوص مشکلاتی که گروه‌های جهادی برای ارائه خدمات در مناطق دورافتاده و محروم دارند، می‌گوید: یک گروه جهادی که به منطقه‌ای اعزام می‌شود از تهیه آب نوشیدنی گرفته تا برپایی اردو و اسکان مشکلاتی دارد. در زمینه اجرای پروژه نیز مشکلات بسیار است؛ این در حالی است که دستگاه‌های اجرایی همکاری لازم را ندارند. با این حال گروه‌های جهادی بدون چشمداشت مادی در این مناطق حضور پیدا می‌کنند.

سازماندهی شدن یک هزار تیم پزشکی

دکتر مجید احمدی، جانشین سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور نیز از تشکیل و سازماندهی شدن یک هزار تیم پزشکی از سوی این سازمان برای ارائه خدمات در مناطق محروم و کمتر برخوردار خبر می‌دهد و به قدس می‌گوید: با توجه به اجرای طرح تحول سلامت و تلاش‌های دولت‌ها برای افزایش بهره‌مندی مردم از خدمات بهداشتی و درمانی، رویکرد جدید بسیج جامعه پزشکی که مولود جریان ارزشی و علاقه‌مند به خدمتگزاری به مردم است، این است که تیم‌های جهادی را به مناطق دورافتاده که ایجاد بیمارستان و یا مراکز بهداشتی و درمانی از نظر اقتصاد سلامت منطقی نیست، اعزام کند تا باری از حوزه بهداشت و درمان که بر زمین مانده است بردارد. البته ما برای این منظور علاوه بر برنامه‌های ثابت که اواخر هر سال برای سال بعد تنظیم و عملیاتی می‌شوند، یکسری برنامه‌های اقتضایی هم داریم که متناسب با حوادث و بلایای طبیعی که در کشور رخ می‌دهد اجرایی می‌کنیم. به طوری که در حادثه زلزله اهر و ورزقان در سال ۹۶ و یا در سیلاب‌های فروردین ماه امسال هزاران خدمت از سوی گروه‌های جهادی اعزامی از سوی سازمان بسیج جامعه پزشکی به مردم آسیب‌دیده ارائه شده است.

وی به افزایش کمی و کیفی گروه‌های جهادی از سال ۹۶ در قالب اجرای طرح رهنمون که برگرفته از نام پزشک شهید محمدعلی رهنمون است، اشاره می‌کند و می‌افزاید: اساس طرح یاد شده این است که تیم‌های پزشکی متناسب با نیازهای بهداشتی و درمانی هر بافت یا منطقه‌ای در آنجا حضور می‌یابند.

وی با اشاره به اینکه خاستگاه و هویت بسیج جامعه پزشکی برگرفته از دفاع مقدس است، می‌گوید: این خاستگاه و همچنین تفاوت مدیریت در آن که برگرفته از مدیریت جهادی است بسیاری از گفتمان‌های مادی و چارچوب‌های معمول امروزی را که در حوزه سلامت است می‌شکند.

وی با اشاره به اینکه تیم‌های اعزامی پزشکی کاملاً رایگان خدمات ارائه می‌دهند، اظهار می‌دارد: حتی بعضی از پزشکان برای تأمین داروی خدمت گیرندگان از جیب خود هم هزینه می‌کنند. با وجود این اگر مسئولان نظام سلامت با سازمان بسیج جامعه پزشکی بیشتر همکاری کنند خروجی و نتایج اقدامات این جامعه به مراتب پررنگ‌تر خواهد بود.

*اجرای ۱۵۰ هزار پروژه عام‌المنفعه از سوی گروه‌های جهادی

سرهنگ محمد زهرایی، رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور نیز می‌گوید: بسیج سازندگی یک دستگاه اجرایی محسوب می‌شود و سه مأموریت اساسی دارد که یکی از آن‌ها ساماندهی و سازماندهی، توانمندسازی و هدایت گروه‌های جهادی است که بحمدالله در حال حاضر ۱۲ هزار و ۱۰۴ گروه جهادی در کشور وجود دارند که همه آن‌ها جغرافیامحور هستند و می‌توانند از محل زندگی‌شان به مناطق محروم مهاجرت کرده و برای مدت مشخص سه تا پنج سال در این گونه مناطق اسکان یابند و بر اساس برنامه کار کنند.

وی با اشاره به صدور پیام ۹ بندی از سوی رهبر معظم انقلاب در دیدار با جوانان جهادگر می‌افزاید: این پیام وظایف سازمان بسیج سازندگی را برای گام دوم انقلاب دو صدچندان می‌کند. در ابتدای این پیام آمده است که «گفتمان جهادی را به گفتمان عمومی تبدیل کنید». بنابراین روی این موضوع که چگونه گفتمان و تفکر جهادی را به سطح عمومی بیاوریم، داریم کار می‌کنیم تا آن را به برنامه تبدیل کنیم. یعنی در گام دوم انقلاب با اعتمادی که رهبر معظم انقلاب به جوانان دارند نه تنها جوانان بلکه همه مسئولان باید تفکر جهادی داشته باشند و مسئولیت‌های اجرایی به کسانی سپرده شود که از جنس جهادی هستند و دلشان برای انقلاب و محرومان می‌تپد.

وی حمایت از دولت را در زمینه محرومیت‌زدایی مأموریت دیگر گروه‌های جهادی می‌خواند و اظهار می‌دارد: تاکنون ۱۵۰ هزار پروژه زودبازده و عام‌المنفعه را با کمک دولت، نهادهای انقلابی و خیران اجرایی کرده‌ایم با این تفاوت که پروژه‌هایی که عملیاتی کردیم کاملاً غیرانتفاعی هستند. البته این مأموریت را برای گام دوم انقلاب مسئله‌محور کرده‌ایم و برای این منظور نیز طرحی در سپاه به نام «از آبخیز تا جالیز» تهیه شده است که به مسائل مختلف روستا می‌پردازد.

وی کمک به دولت برای مردمی کردن اقتصاد را آخرین مأموریت سازمان متبوعش می‌خواند و بیان می‌کند: برای این منظور هم تاکنون ۱۷۰ هزار کارگاه تولیدی راه‌اندازی شده است.

وی ساخت مسکن برای محرومان را شاخص‌ترین کار گروه‌های جهادی عنوان می‌داند و می‌گوید: البته در این حوزه کار برای فعالیت خیلی زیاد است چون بر اساس آمارهای سازمان بهزیستی ۲۳۰ هزار نفر در فهرست اولویت برای خانه‌دار شدن قرار دارند. علاوه بر این ساخت خانه عالم، مسجد، مدرسه و خانه بهداشت از دیگر کارهای شاخصی است که انجام شده و همچنان می‌شود.   

وی در پایان در خصوص همکاری دستگاه‌های اجرایی با گروه‌های جهادی می‌گوید: گرچه رهبر معظم انقلاب در سال ۷۹ فرمودند که عرصه‌یابی و پشتیبانی از گروه‌های جهادی با دولت است اما در قانون بسیج سازندگی آمده که دستگاه‌های اجرایی و وزارتخانه‌ها می‌توانند و مجازند با گروه‌های جهادی همکاری کنند و این موضوع سبب شده کسانی که تفکر جهادی دارند با جهادی‌ها بیشتر همکاری کنند و برعکس. به هر حال بعضی از مسئولان و بدنه اجرایی دولت همکاری کمتری دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.