تبریز- مسکن مهر ازجمله های پروژه‌های ماندگار دولتمردان است که باهدف خانه‌دار کردن افراد کم‌بضاعت کلید خورد اما پروژه عظیم پس از سال‌ها هنوز با برخی کم و کاستی‌هایی روبروست که مردم انتظار دارند دولتمردان در این راستا آستین همت را بالا بزنند و جدیت بیشتری برای رفع نواقص نشان دهند.

پرونده مسکن مهر آذربایجان شرقی سال ۹۹ بسته می‌شود

قدس آنلاین-گروه استان ها: مسکن مهر در آذربایجان شرقی نیز مانند سایر ساکنان مهر در سراسر کشور با مشکلات متعددی ازجمله تأمین منابع مالی  و یا کمبودهایی ازجمله اجرای طرح فاضلاب، کمبود واحدهای آموزشی و تفریحی،  فضاسازی شهری، آسفالت خیابان‌ها و تأمین فضاهای عمومی مانند پارک و راه‌های دسترسی به واحدها و جدول‌کشی خیابان‌ها روبروست.

نواقص موجود در مسکن مهر سال‌هاست که با جلسات مختلف و ضرب‌الاجل‌های متفاوت از طرف استانداران و مسئولان همراه بوده است اما ظاهراً روند رفع این نواقص سرعت نمی‌گیرد و راه خود را می‌رود و این ضرب‌الاجل‌های استانداران نیز تأثیری بر آن ندارد.

شهر جدید سهند که افزون بر ۳۵ هزار واحد مسکونی پروژه مسکن مهر را در خود جای‌داده است ازجمله شهرهایی است که به دلایل مختلف ازجمله آماده‌سازی نشدن تمامی تعهدات در قبال ایجاد و ساخت مدارس لازم و هم‌چنین اجرای طرح‌هایی مانند آب و فاضلاب همواره پای ثابت جلسات استانداری بوده است به‌گونه‌ای که استاندار آذربایجان شرقی چندی پیش در جلسه شورای مسکن استان تذکر داد تا نواقص پروژه‌های مسکن مهر تکمیل شود تا دیگر شاهد طرح مشکلات مسکن مهر در جلسات شورای مسکن نباشیم.

محمدرضا پورمحمدی تأکید کرد تا برخی مشکلات جزئی باقی‌مانده حل شوند  و نواقص به حداقل برسد تا پرونده مسکن مهر در کمترین زمان بسته شود.

وی با اشاره به وظایف شورای مسکن استان، گفت: این شورا، ابزار سیاست‌گذاری در حوزه مسکن است و با اتمام بحث مسکن مهر باید شاهد سیاست‌گذاری در این حوزه به نفع اقشار آسیب‌پذیر باشیم.
استاندار آذربایجان شرقی هم‌چنین اداره کل راه و شهرسازی را به‌عنوان متولی اصلی مسکن مهر، مسئول تأمین زیرساخت‌های پروژه‌های مسکن مهر عنوان کرد و خواستار بستن پرونده نیمه‌تمام مسکن مهر شد.

گفتنی است احداث مدرسه در شهر جدید سهند و تصفیه‌خانه فاضلاب فاز ۴ این شهر ازجمله مشکلاتی است که هنوز به اتمام نرسیده است.

پرونده مسکن مهر سال ۹۹ بسته می‌شود

در همین راستا مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان  بابیان اینکه ۹۶ هزار واحد مسکن مهر در آذربایجان شرقی احداث‌شده است اظهار می‌کند:  تعداد  پنج هزار و ۴۰۰ واحد مسکن مهر استان نیمه‌تمام باقی‌مانده است که ۴۴۰۰ واحد تا پایان اسفند و یک هزار واحد نیز تا پایان نیمه اول سال ۹۹ به اتمام خواهد رسید.

مدیرکل بنیاد مسکن استان آذربایجان می گوید: مشکل مسکن مهر با واگذاری به شهرداری‌ها حل‌شده و کمبود فضاهای فرهنگی و زیباسازی محیط برطرف خواهد شدابوالقاسم سلطانی در توضیح دلایل ناتمام ماندن پروژه فاضلاب شهر جدید سهند و هم‌چنین رفع نیازهای آموزشی نیز ابراز می‌کند: شرکت عمران شهر جدید سهند احداث تصفیه‌خانه فاضلاب مرحله ۴ شهر جدید سهند را تا سیزدهم مرداد ۹۸ با تأمین سهم آورده اولیه خود (نقدی یا غیر نقدی)می‌بایست انجام می‌داد و شرکت آب و فاضلاب نیز برای ادامه عملیات اجرایی و تأمین اعتبارات مربوطه تمهیدات لازم را اتخاذ می‌کرد.

وی بیان می کند: اما طبق اعلام شرکت آب و فاضلاب مراحل تملک زمین تصفیه‌خانه انجام شد ولی به علت تخصیص نیافتن اعتبارات از سوی شرکت عمران شهر جدید سهند امکان آغاز فعالیت‌های اجرایی مقدور نشد و به تعویق افتاد.

سلطانی در مورد احداث سه باب مدرسه در شهر جدید سهند که از اعتبارات بودجه سال ۹۸ در نظر گرفته‌شده بود هم گفت: یک مدرسه با ۷۵ درصد پیشرفت و ۲ مدرسه دیگر نیز با ۲۵ درصد پیشرفت در حال اجرا هستند .

حل مشکلات با واگذاری مسکن مهر به شهرداری‌

البته در این میان مدیرکل بنیاد مسکن استان آذربایجان بابیان اینکه مشکل مسکن مهر با واگذاری به شهرداری‌ها حل‌شده و کمبود فضاهای فرهنگی و زیباسازی محیط برطرف خواهد شد بیان می‌کند: ازاین‌پس متولی امور مسکن مهر شهرداری‌ها خواهند بود.
حافظ بابا پور عنوان می‌کند: اخیراً با تصویب شورای مسکن استان آذربایجان شرقی مقررشده شهرداری‌ها هم عهده‌دار رفع بخشی از مشکلات شوند.

وی اظهار می‌کند: این مشکلات در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر و بالای ۲۵ هزار نفر وجود دارد و با تفاهم‌نامه‌ای که میان اداره کل راه و شهرسازی استان، شهرداری‌ها و بنیاد مسکن امضا می‌شود این مشکل برطرف خواهد شد.

وی بیان می‌کند: مقررشده در قبال میزان هزینه‌ای که شهرداری‌ها برای فضاسازی و آماده‌سازی مسکن‌های مهر انجام می‌دهند، زمین‌ها یا واحدهای مسکونی و تجاری در اختیار شهرداری قرار ‌گیرد و به‌نوعی تهاتر انجام خواهد شد.

بابا پور یادآور می‌شود: این زمین‌ها با توجه به شرایط موجود در داخل شهر یا شهرهای هم‌جوار به شهرداری‌های طرف قرارداد واگذار می‌شود و لذا  این اقدام هم برای شهرداری‌ها درآمدزایی خواهد داشت و هم اقدامی برای رساندن خدمات شهری به مهرنشینان استان است.  

وی یادآور می‌شود: در حال حاضر در مسکن مهر ۱۸ شهر مشکل محوطه‌سازی، دیواره، دفع فاضلاب و آماده‌سازی زیرساخت‌ها وجود دارد که با واگذاری به شهرداری‌ها این مشکلات برطرف خواهند شد.

-

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.