اردبیل- نئور یکی از مناطق تحت حفاظت محیط‌زیست و یکی از مناطق نمونه گردشگری استان اردبیل است که البته این روزها حال‌وروز خوبی ندارد زیرا به هم خوردن حیات گونه‌ها ازجمله ماهی قزل‌آلا خل دار و رشد جلبک در سطح دریاچه از مشکلاتی است که حیات نئور را تحت تأثیر قرار داده است.

دریاچه «نئور»اردبیل تیمار می‌شود

قدس آنلاین-گروه استان ها: این دریاچه به اعتقاد کارشناس محیط‌زیست یکی از زیستگاه‌های حیاتی طبیعت اردبیل است و گونه‌های کم‌نظیری در آن حیات دارند ازجمله قزل‌آلای خال قرمز بومی که پیش‌ازاین یکی از مهم‌ترین میهمانان این زیستگاه آبی بود که با پیدا شدن سروکله یک‌گونه مهاجم بانام « کاراس» در این تالاب روند زیست این ماهی مورد تهدید قرار گرفت.

متأسفانه کاراس غذای ماهی قزل‌آلا  و هم‌چنین در فصل تخم‌ریزی نیز تخم‌های قزل‌آلای خال قرمز را می‌خورد رو لذا این تهدید جدی سال‌ها پیش مسئولان را بر آن داشت تا با برنامه‌ریزی برای نجات این تالاب فکری بردارند که حال از اجرای این طرح افزون بر ۵ سال می‌گذرد و به نظر می‌رسد اقدامی برای حل مشکلات این دریاچه نشده است.

از سال ۸۴ و با مشاهده ماهی کاراس در تالاب نئور روند رشد ماهی بومی قزل‌آلا با اختلال روبرو شد و درنهایت در سال ۸۹ عملاً امکان رشد آن متوقف گردید.

مدیران محیط‌زیست در سال ۹۶ برای اطمینان بخشی به دوستداران محیط‌زیست اعلام کردند: احیاء تالاب نئور در قالب قرارداد پژوهشی تحت عنوان «مطالعات مدیریت جامع دریاچه نئور به‌منظور احیاء و حفاظت پایدار تالاب» مابین اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اردبیل با پژوهشکده آبزی‌پروری آب‌های داخلی کشور در سال ۹۳ آغاز و در سال ۹۴ مورد تائید و تصویب قرار گرفت و بر اساس نتایج این مطالعه حذف گونه مهاجم کاراس و احیاء گونه میگوی گاماروس در تالاب انجام شد اما باوجود انتشار چنین وعده‌هایی به نظر می‌رسد هنوز اقدام جدی برای این دریاچه نشده است.

قول احیای دریاچه

در این راستا مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اردبیل بابیان اینکه  احیای دریاچه نئور نیازمند مطالعه و تحقیق است و از سال ۹۳ به‌طورجدی اقدامات اجرایی برای برگرداندن آن به حالت اولیه آغازشده بیان می‌کند: امید است با توجه به تکمیل مطالعات و تأکید رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست بر این موضوع و کمک کارشناسان سازمان حفاظت محیط‌زیست این تالاب منحصربه‌فرد به سمت احیا پیش برود.

از سال ۸۴ و با مشاهده ماهی کاراس در تالاب نئور روند رشد ماهی بومی قزل‌آلا با اختلال روبرو شد و درنهایت در سال ۸۹ عملاً امکان رشد آن متوقف گردیدسعید شهند ابراز می‌کند: بر اساس برنامه‌ای که برای احیای تالاب نئور داریم از سال گذشته کارگاه‌های مدیریتی  شروع‌شده و با توجه به فصل سرمای پیش رو  و یخبندان تالاب نئور بحث کنترل بیولوژیک گونه کاراس را اوایل اردیبهشت‌ماه بلافاصله بعد از اتمام یخبندان شروع خواهیم کرد.

وی می‌افزاید: پیش‌بینی می‌شود این امر ۳ماه طول بکشد و بعد آن سیستم زیست‌محیطی و اکولوژیکی را پیاده خواهیم کرد و ما این قول را به مردم استان اردبیل می‌دهیم که تالاب نئور را به حالت اولیه برگردانده و احیا کنیم.

وی بابیان اینکه مدیریت زیست بومی تالاب حفاظت‌شده نئور با همکاری ارگان‌های اجرایی ذی‌ربط و جوامع محلی پس از تدوین و طرح در شورای برنامه‌ریزی استان عملیاتی خواهد شد می‌افزاید: تالاب نئور به‌عنوان یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های طبیعی و منطقه نمونه گردشگری استان نقش مهمی در حفظ تنوع زیستی، تأمین آب شیرین و حفظ تعادل زیستی منطقه دارد.

وی اظهار می‌کند: گونه ماهی کاراس تهدیدی جدی دریاچه نئور است که برای  پاک‌سازی آن و ایجاد زمینه برای پرورش مجدد قزل‌آلا تلاش می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.