سخنگوی دولت اعلام کرد که قاچاق و واردات غیر قانونی دو میلیارد دلار کاهش یافته است.

کاهش دو میلیارد دلاری قاچاق و واردات غیر قانونی

قدس آنلاین: علی ربیعی سخنگوی دولت در پایان جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران به تشریح مصوبات امروز هیات دولت پرداخت و گفت: امروز چند مصوبه داشتیم و چند موضوع مهم نیز در جلسه هیات دولت مورد بحث قرار گرفت. یکی از مصوبات ما، سامانه جامع مدیریت تضامین و شیوه کار آن بود که مورد تصویب قرار گرفت.  

وی ادامه داد: مسئولیت سامانه جامع مدیریت تضامین با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است. این سامانه به نحوی تعریف شده است که تمام شرکت‌های دولتی، دستگاه‌ها و سازمان‌ها در مورد تضامینی که اتخاذ می‌کنند، از چارچوب‌های واحد پیروی کنند که بار مالی مشخص آن در آینده نیز مدنظر گرفته شود. این سامانه تضامین را منطقی می‌کند و هم بار مالی تصمیمات را برای سال‌های آینده پیش‌بینی‌پذیر کرده و از ایجاد بار مالی بیشتر جلوگیری می‌کند.  

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری مصوبه دیگر جلسه امروز هیات دولت را تجارت اموال فرهنگی، تاریخی و هنر اعلام کرد و اظهار داشت: ما قانون حفظ آثار ملی را داریم. در ماده ۱۷ آن قانون، به این امر پرداخته شده است. در این رابطه، بی‌سامانی وجود داشت و قاچاق انجام می‌شد. شیوه‌های شبه قاچاق و نیمه‌قانونی برای دور زدن قانون وجود داشت و موجب می‌شد این آثار به فروش برسند.  

ربیعی با بیان اینکه دستورالعمل لازمه برای پایان دادن به این امر امروز در هیات دولت به تصویب رسید، تصریح کرد: هم شیوه‌های حراج شده و هم فرهنگی، هنری و تاریخی مجاز مشخص شده‌اند. چگونگی اخذ مجوز برگزاری نمایشگاه‌های موقت و دائمی مشخص شده‌اند.

وی افزود:  شرایط شرکت‌ها و افراد متقاضی مطرح شده است. زمان مجوز هم پنج ساله در نظر گرفته شده گه متناسب با عملکرد آنها این امر انجام شود. تجارت در این زمینه‌ها می‌تواند وجود داشته باشد اما قطعا باید از قاچاق و غارت اموال فرهنگی، تاریخی و هنری عظیم مردم پیش‌گیری شود.  

سخنگوی دولت با اشاره به قانون جامع حمایت از معلولان خاطرنشان کرد: این قانون سرفصل‌های مختلفی را دارد که دولت یازدهم به مجلس ارائه کرد و مجلس هم آن را به تصویب رساند. ما معمولا در هر جلسه هیات دولت، یک بخش از این قانون را تصویب می‌کنیم. کمک هزینه ارتقای کارآیی افراد دارای معلولیت به میزان شدت معلولیت و نوع معلولیت مشخص شده است.  

وی با بیان اینکه براساس این آیین‌نامه، کارفرمایانی که افراد معلول را - با طبقه‌بندی‌هایی که در این رابطه وجود دارد - به کار بگیرد، به آنها کمک خواهد شد، ابراز داشت: بخشی از مزد این افراد از سوی دولت به کارفرمایان پرداخت می‌شود. امسال ۱۳۰۰ میلیارد تومان دولت برای اجرای قانون جامع معلولیت اعتبار تخصیص داده است و این مرحله اول کار است. به عبارتی، در کنار پرداخت حق بیمه معلولان، بخشی از مزد معلولان هم با توجه به شرایط‌شان، از سوی دولت داده می‌شود و اقدامی است که می‌تواند به اشتغال معلولان کمک کند.

سخنگوی دولت بیان داشت: آیین نامه قانون جامع حمایت از معلولان در مجلس تصویب و در هر جلسه دولت یک بخش آن تصویب می شود. امسال دولت ۱۳۰۰ میلیارد تومان در مرحله اول برای اجرای قانون جامع حمایت از معلولان تخصیص داده است. آیین‌نامه آموزش عالی رایگان برای افراد دارای معلولیت در جلسه دولت تصویب شد.  

ربیعی با اشاره به گزارشی در هیات دولت درباره واردات و صادرات گفت: معمولا در هر جلسه یا یکی در میان بنا به اهمیت گزارشی مطرح می‌شود و مورد بحث قرار می‌گیرد. ما در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶، واردات کالاهای مصرفی‌مان ۳۱.۶ درصد کاهش یافته است. از حدود شش هزار ردیف تعرفه فعال، هزار و ۵۲۴ ردیف تعرفه واردات آنها ممنوع شده است. این مسئله از جهت اشتغال داخلی، ساخت داخلی و کیفیت آن علامت خوبی است.  

وی ادامه داد: امروز گزارش دادند قاچاق و واردات غیر قانونی دو میلیارد دلار کاهش یافته است.

ربیعی درباره توقیف اکران فیلم خانه پدری گفت:  نمی خواهم قضاوت کنم اما رسانه رشته من است. کیانوش عیاری کارگردان برجسته ای است که این مسائل اجتماعی را بیشتر کار می کند. برش زدن به این مسائل و پرداختن به آسیب های اجتماعی برای حل آن است.  

وی ادامه داد: چندی پیش در سینما حقیقت بزرگداشتی برای عیاری برگزار شد که برای وی سخنرانی کردم. فکر می‌کنم بهترین راه این است که قضاوت و تصمیم‌گیری در مورد فیلم‌ها را به نهاد تخصصی خودش یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار کنیم این بهترین تصمیم است بگذاریم خود وزارت ارشاد بگوید که این فیلم قابل اکران است یا خیر.

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: اگر تصمیم گیری را از حوزه های تخصصی به سایر حوزه ها ببریم با نوعی آشفتگی روبرو می شویم. صحنه ای در این فیلم است که بگوییم که مثلاً به اعتبار ما لطمه می زند اما بردن این فیلم‌ها به حوزه‌های تخصصی به اعتبار ما بیشتر لطمه می زند.

ربیعی اظهار داشت: وزیر ارشاد با کارشناسان، مسائل اجتماعی و حوزه هنری را در نظر می‌گیرند حرف من این است که بگذاریم دستگاه تخصصی به موضوع بپردازند و این بهترین کار است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهور با بیان اینکه بحث خوزستان و تنگی تنفسی ایجاد شده هم در جلسه هیات دولت مطرح شد، گفت: گزارشی در این رابطه مطرح شد. در سال‌های گذشته مطالعاتی در این باره انجام شده است. حتی در سال ۹۱ و ۹۲ تا ۳۰ هزار نفر افراد مبتلا به تنگی نفس را داشته‌ایم. تقریبا این مطالعات در سال‌های گذشته انجام شده است.  

ربیعی ادامه داد: ۱۷ عامل احتمالی شناسایی شده‌اند که با بررسی‌های میدانی مشخص شد که یک گیاه خوش‌ترکیب در آن منطقه کاشته می‌شود. سرسبزی خوبی هم دارد. فکر می‌کنم کنوکارپوس نام دارد. با توجه به شرایط اقلیمی، واکنش افراد به این درخت متفاوت است. در خوزستان هم این عامل موجب ایجاد تنگی نفس تعداد زیادی از افراد شده است.  

وی با بیان اینکه دستور هرس این گونه گیاهی داده شده است، اظهار داشت: انجام این هرس به صورت سالانه می‌تواند از تشدید تنگی تنفس جلوگیری کند. وزیر کشور مسئول شد در این رابطه بررسی‌های لازم را انجام دهد و دستور لازم را برای همکاری شهرداری‌ها در این رابطه بدهند تا هرس‌ها به موقع انجام شود. وزارت بهداشت هم موظف شد برای بیماران با توجه به آمارها، یک نوع مراقبت خاصی را در نظر بگیرد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری با اشاره به مصوبه ای در ارتباط با آیین نامه های دانشجویی در جلسه هیات دولت، گفت: در این جلسه تاکید شد دو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تشکل های دانشجویی مروادات داشته باشند، معاونت حقوقی رییس جمهوری نیز در این زمینه همکاری می کند تا حقوق شهروندی و مسائل مورد نظر دانشجویان در این آیین نامه ها ملاحظه شود؛ تصمیم گرفت شد که دیدگاه تشکل ها در این اصلاحیه ها مورد توجه شود.

ربیعی درباره  نقش آمریکا در ایجاد تروریسم در منطقه و مرگ سرکرده داعش و ادامه یا پایان حضور این کشور در منطقه گفت: با مرگ بن لادن در دولت قبلی آمریکا، آیا القاعده تمام شد؟  قطعا با کشته شدن رهبر داعش، داعشیسم تمام نمی شود؛ داعشیسم یک جریان است که بر پایه سیاست غلط مداخله گرانه در منطقه شکل گرفته است، از یک سو با حمایت برخی دولت های استبدادی در منطقه داعشیسم در منطقه و از طرفی در نتیجه غارت چپاول ثروت کشورهای منطقه رشد کرده است.

وی ادامه داد: کماکان که این سیاست ها وجود دارد، این اتفاقات هم رخ می دهد؛ در آستانه انتخابات ها چنین اقدامات نمایشی صورت می گیرد، هر چند مبارزه با  تروریسم و قاتلان انسان های بی گناه را نیکو می دانیم، اما اگر بخواهیم مبنایی نگاه کنیم باید باتلاق رشد داعش را خشک کنیم که بخشی از این باتلاق در سیاست های دولت آمریکا قرار دارد.

سخنگوی دولت در خصوص توسعه احزاب و حمایت رییس جمهوری از این موضوع گفت: اطلاعات دقیق ندارم از وزیر کشور سوال می کنم و نتایج را اعلام خواهم کرد.

ربیعی در باره نشست آستانه و موضع ایران در این زمینه اظهار کرد: مواضع ما در این باره مواضع چهار ماده ای است که برای سوریه ارائه دادیم و مشکل باید سوری –سوری حل شود و نیروهای نظامی سوریه در مرزها مستقر شوند، به نگرانی ترکیه نیز در مورد فعالیت تروریسم پاسخ داده شود، در نهایت موضع و راه حل ما همان پیشنهاد چهار ماده ای است و به سهمان سمت هم حرکت خواهد شد.

وی ادامه داد: خوشحالیم که مبارزه با داعشیسم با اقدامات دولت سوریه در ادلب به طور جدی دنبال می شود و بخشی از ناآرامی های خاورمیانه و شمال آفریقا از ادلب است و بسیار مهم تر از مرگ رهبر داعش است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره جدایی شهرری از تهران گفت: در این باره بحثی در دولت صورت نگرفته است.

ربیعی درباره حذف یارانه ها نیز گفت:  حذف یارانه ها قانون مجلس است و  اجرای این قانون به اندازه وسع دولت است وسع به معنای تشخیص دولت نسبت به ثروتمند بودن افراد است؛ بارها اعلام کردیم که گستردگی قانون با شرایط فعلی کشور و با شرایط شناسایی یارانه بگیران امکانپذیر نیست که یارانه ۳۰ میلیون نفر را حذف کنیم، اما به تدریج یارانه ثروتمندانی که شناسایی می شوند، حذف می شود.

وی تصریح کرد:  برخی حذف ها ناشی از اتفاقات شناسنامه ای بود که در برخی مناطق نگرانی هایی ایجاد کرد، قبل از تعطیلات جلسه ای مشترک با سازمان هدفمندی یارانه ها و معاونت رفاه وزارت تعاون برگزار شد که به شکل منظم و هماهنگ تر پیش برود و این اطمینان را می دهم که این حذف حتی به سمت طبقه متوسط هم نخواهد رفت.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره برکناری یکی از مدیران کل وزارت بهداشت در ارتباط با پرونده شبنم نعمت زاده گفت: اطلاعی ندارم.

ربیعی در مورد بازداشت رییس سازمان جنگل ها اظهار کرد: وی فعلا متهم است و تا وقتی که دادگاه ثابت نشود، قضاوت نمی کنم و هر گونه اظهار نظر در این باره منوط به دادگاه است.  تا آنجا که شنیدم مربوط به مسئولیت فعلی وی نیست، اتهامی مربوط به گذشته است؛ اجازه دهیم دادگاه کار خود را انجام دهد و هر تصمیم که دادگاه در این زمینه بگیرد، به آن احترام می گذاریم.

وی درباره استعفای وزیر جهاد کشاورزی نیز گفت: با آقای حجتی نیز در این خصوص صحبت کردم، وی استعفا ندادند؛ همه ما دچار گرفتاری هایی می شویم؛ کار کردن در وزارتخانه با این همه مشکلات  و پاسخگویی به مردم سخت است؛ وی نسبت به مسائل کشاورزان حساس است و دلسوزانه عمل می‌کند و تصمیماتی که اتخاذ می کند به نفع جامعه کشاورزان است؛ سیاست های آقای حجتی در حوزه کشاورزی، جزو سیاست های موفق کشور است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.