معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان خراسان رضوی گفت: در حال حاضر حدود 4 هزار و 975 کیلومتر از راه‌های بین شهری و روستایی نیازمند اجرای روکش آسفالت است.

 5 هزار کیلومتر از جاده‌های خراسان رضوی نیازمند روکش آسفالت

به گزارش قدس آنلاین ، علیرضا خجسته  در خصوص وضعیت قیر در استان، اظهار کرد: قیر اختصاص یافته به این اداره کل صرفا جهت انجام روکش آسفالت راه‌ها بوده که به پیمانکاران یا در قالب قراردادهای منعقده تحویل داده شده و یا به صورت امانی جهت اجرای لکه‌گیری و روکش‌های موضعی تحویل ادارات راهداری شهرستان‌ها می‌شود.

وی بیان کرد: با توجه به قدمت و خرابی رویه آسفالت اکثر راه‌ها، کاهش سهمیه استان باعث تاخیر در اجرای راه‌ها شده و موجب گلایه و شکایت رانندگان و استفاده‌کنندگان از راه را ایجاد کرده که خرابی رویه راه باعث افزایش مخاطرات می‌شود.

خجسته با بیان اینکه با توجه به کاهش و محدود شدن اعتبارات، تخصیص قیر می‌تواند جهت تقویت بنیه مالی پیمانکاران در قالب قراردادهای جاری موجب پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها شود، عنوان کرد: در حال حاضر حدود 4 هزار و 975 کیلومتر از راه‌های بین شهری و روستایی نیازمند اجرای روکش آسفالت است که با توجه به اولویت‌بندی و به تناسب اعتبارات اختصاص یافته، روکش آسفالت راه‌ها در برنامه کاری قرار می‌گیرد، پروژه‌های راهسازی مربوط به اداره کل راه و شهرسازی بوده و علیرغم کاهش اعتبارات و تخصیص قیر، عملیات روکش آسفالت و ترمیم راه‌ها تعطیل نشده و ادامه دارد.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان خراسان رضوی گفت: با توجه به نیاز حدود 30 هزار تنی استان، تاکنون پیگیری‌های زیادی انجام شده و از ابتدای سال 98 میزان 2 هزار و 330 تن قیر معادل 70 میلیارد ریال به اداره کل استان جهت پروژه‌های روکش آسفالت تخصیص یافته و تا پایان سال مالی قطعا بیشتر خواهد شد، در قانون بودجه سال جاری نیز قیر رایگان حذف شده است.

وی با اشاره به اینکه اگر قیر به پروژه‌ها بر اساس پیشرفت فیزیکی تخصیص داده شود و نظارت لازم نیز به عمل آید، مشکلی ایجاد نمی‌شود، تصریح کرد: با توجه به محدودیت منابع مالی، قیر رایگان می‌تواند به عنوان تامین بخشی از هزینه‌های اجرای پروژه‌ها پرداخت شود و این موضوع تسریع در اجرای پروژه‌ها را به همراه خواهد داشت.

خجسته افزود: توزیع قیر به تناسب وجود میزان راه‌های هر استان در مرکز سازمان راهداری توزیع و سهم استان تعیین و ابلاغ می‌شود. در استان توزیع قیر به تناسب پیشرفت پروژه‌ها و فعال بودن آن و با در نظر گرفتن میزان مورد نیاز قیر هر پروژه تعیین و توزیع می‌گردد، بنابراین در صورت افزایش سهمیه استان و با وجود این روال، قطعا روکش راه‌ها بهبود خواهد یافت.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در گذشته در برنامه نگهداری راه‌ها که منابع مالی بهتر بود، از روش‌های مختلفی برای ترمیم رویه راه استفاده می‌شد که بستگی به نوع راه، میزان تردد، درصد تخریب و ... داشته است، در راه‌های روستایی و فرعی از آسفالت‌های حفاظتی کم‌هزینه با همان بازدهی آسفالت گرم استفاده و در اجرای پروژه‌ها مباحث فنی دقیقا رعایت می‌شود، بنابراین تاثیر منفی در تصادفات ندارد.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه سازمان راهداری با شرکت نفت پاسارگاد در سال جدید، عنوان کرد: طی این قرارداد شرکت نفت پاسارگاد متعهد شد 200 هزار تن انواع قیرهای تولیدی را طی 4 مرحله در اختیار پیمانکاران طرف قرارداد ادارات کل راهداری استان‌ها قرار دهد که سهمیه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان از مرحله اول، 2 هزار و 330 تن است.

خجسته ادامه داد: در قانون بودجه سال جاری مبلغ 6 هزار میلیارد تومان بابت خرید قیر برای وزارتخانه‌های راه و شهرسازی کشور، آموزش و پرورش و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در نظر گرفته شده که در صورت تحقق و تخصیص کامل، قطعا راهگشا خواهد بود.

ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.