بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد، با شعار «کتاب، پیشران مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی»با حضور تولیت آستان قدس رضوی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، معاون سیاسی استانداری و چند نفر دیگر از مسئولان استان در محل دائمی نمایشگاه بین المللی مشهد افتتاح شد.

کتاب ،پیشران مثلث توسعه اقتصادی وفرهنگی

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین دراین نمایشگاه ۷۳۰ ناشر حضور دارند  که این تعداد شامل ۱۱۷ ناشر دانشگاهی، ۳۹ ناشر کمک آموزشی، ۱۰۵ ناشر کودک و نوجوان، ۴۶۹ ناشر عمومی و ۶ کتاب‌ فروشی سطح شهر مشهد می باشند.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه گفت:مبنا و اساس توسعه اقتصادی ،توسعه فرهنگی است.
جعفر مروارید افزود: ما نیازمند توسعه فرهنگ کتابخوانی هستیم تا کالای فرهنگی هم در سبد هفتگی خانواده قرار بگیرد و آشتی با کتاب  در سطح جامعه نهادینه شود.
وی بیان کرد: این نمایشگاه صرفاً یک فروشگاه کتاب نیست بلکه یک کلان رویداد فرهنگی است. نقش گفتمان سازی مثلث توسعه اقتصادی- فرهنگی و نقش گفت‌وگوها در مورد مفاهیم بنیادین فرهنگی شهر در طی این یک هفته در فضای نمایشگاه فراهم می‌شود.

مروارید ادامه داد: سرای اهل قلم،باب کتاب،جشنواره انتخاب کتاب سال،شب های شعر شهرستان ها ،رونمایی از کتاب ها و حضور رسانه ها در این نمایشگاه  از جمله برنامه های جانبی این نمایشگاه در کنار عرضه کتاب ها از سوی ناشران مختلف می باشد.
وی با بیان اینکه امام رضا (ع)امام گفتگو هستند و شیوه مناظره را به خوبی اموزش دادند،افزود:یکی از ثمراث فرهنگ رضوی توسعه و معرفی این فرهنگ است که این نمایشگاه در تبیین این موضوع قدم برخواهد داشت.

***ترویج کتابخوانی واجب است

معاون سیاسی،اجتماعی  استانداری خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت:  به فرموده مقام معظم رهبری کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی امروزه یک واجب دینی است.
حسن جعفری افزود:کتاب نقش حائز اهمیتی در اسلام دارد و اولین ایاتی که بر پیامبر(ص) نازل شده است با کتاب و قلم بوده است.
وی ادامه داد: در دوران صدر اسلام، مساجد کتابخانه های اصلی بودند و مورد تبادل نظر علمائ قرار می گرفت.
جعفری افزود:اما متاسفانه در وضعیت فعلی کتاب و کتابخوانی مورد بی مهری قرار گرفته است این در حالی است که کتابخوانی ۲۹ فایده برای جسم و روح انسان دارد.
وی تصریح کرد:کتابخوانی باعث افزایش آگاهی انسان ها در برابر شبکه های اجتماعی می شود و همچنین ترویج فرهنگ کتابخوانی باعث افزایش سطح علمی افراد می شود.
جعفری افزود: باید اینکه دلایل عدم استقبال از کتابخوانی مورد بررسی و آسیب شناسی قرار بگیرد و باید فرهنگ کتابخوانی به گونه ای که مورد ترویج قرار بگیرد که علاقه به کتابخوانی به صورت اختیاری و ازادانه باشد .
وی ادامه داد:ترویج لذت مطالعه باید در جامعه نهادینه شود و افراد نقش سازنده کتاب را در زندگی خود درک کنند.
جعفری بیان داشت:  ترویج فرهنگ کتاب و مطالعه وظیفه تک تک احاد مردم است و در سبد هزینه خانوارهای ایرانی جایگاه کتاب بسیار کمرنگ است و خانواده هاباید در این زمینه توجه داشته باشند،از طرفی خیرین نیز باید در موضوع ساخت کتابخانه ورود پیدا کنند و کمبود ها در این زمینه را بر طرف کنند.
وی با بیان اینکه رسانه ها نیز به نقش کتاب و ترویج فرهنگ مطالعه در سطح جامعه توجه داشته باشند، افزود:توسعه صنعت کتاب دیجیتال نیز به عنوان یک ضرورت باید مورد توجه قرار بگیرد و سازمان های مردم نهاد در رشد فرهنگ کتاب و کتابخوانی تلاش کنند و در این رابطه استانداری  مجوز های لازم را بدون نوبت مورد بررسی قرار خواهد داد.

***لازمه توسعه و پیشرفت مطالعه است
معاون حقوقی و پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم گفت: توسعه و پیشرفت یک کشور منوط به تحقیق و پژوهش در آن کشور است و هیچ جامعه ای بدون تحقیق و پژوهش نمی تواند به توسعه پایدار برسد که لازمه این امر ترویج و رشد فرهنگ مطالعه و بالا بودن سرانه مطالعه باشد.
علی اصغر کاراندیش افزود: در حالی که یک درصد از اعتبارات و بودجه های دستگاه های دولتی باید به امر مطالعه اختصاص پیدا کند اما در انتهای سال این مبلغ به خزانه دولت مسترد می شود.
وی ادامه داد:فرهنگ در کشور ما مظلوم است این در حالی است که فرهنگ زیربنای توسعه همه موضوعات است و مشکلات مختلفی که در کشور در حال حاضر وجود دارد ریشه در همین موضوع مظلومیت فرهنگ دارد.
کاراندیش با بیان اینکه مسئولان در جلسات مربوط به حوزه فرهنگ و سیاست گذاری برای آن حضور کمرنگی دارند اما برای کوچکترین جلسه درباره موضوعات عمرانی و اقتصادی حضور فعال دارند ،افزود:  اقتصادمقاومتی که نیاز جدی کشور است به دلیل اینکه در فرهنگ سازی ان کار نشده است در تحقق با توفیق کمی مواجه شده است.
وی تصریح کرد: در استان خراسان رضوی به تبعیت از سراسر کشور باید یک اسیب شناسی در حوزه فرهنگ و عدم توجه به ان صورت بگیرد.
کاراندیش ادامه داد:هدف اصلی نمایشگاه های کتاب افزایش سرانه مطالعه و تسهیل در اختیار دادن کتاب برای مردم است و هر ساله یک شهر کشور که در امر کتاب و کتابخوانی پیشتاز باشد  به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب می شود.
وی اظهار کرد:  در حمایت از ناشران و نویسندگان نیز اقدامات خوبی در وزارت ارشاد در حال انجام است .از طرفی موضوع کمیت نباید در فرهنگ و انتشار کتاب ها مورد تاکید نهایی قرار بگیرد بلکه باید کیفی سازی محتوا و تولید محتوای غنی و درست مورد هدف قرار بگیرد که نیاز اصلی جامعه ایجاد محتواهای هدفمند و سودمند است.

***به نشر ناشر برتر خراسان رضوی شد

در این مراسم مجموعه به نشر به عنوان ناشر برتر استان انتخاب شد و حجت الاسلام مقامی زاده ، سعید تشکری ،محمد کاظم کاظمی ، مصطفی لعل شاطری  و جانباز ۷۰ درصدی احمد نطنزی به عنوان مولفان برتر استان  انتخاب شدند.
بیش از ۲۵ ناشر بین‌المللی و ۸۰ نمایندگی نشر بین‌المللی از کشورهای مصر، لبنان، سوریه، ایتالیا، هلند، چین، ژاپن، سوئد، عراق، لیبی، افغانستان در این دوره از نمایشگاه کتاب مشهد حضور دارند.
در این نمایشگاه ۲۰ درصد تخفیف بن کتاب در نظر گرفته شده که ۱۰ درصد آن به ناشران اختصاص یافته است و  مبلغ اختصاص داده شده به بن‌های تخفیف، ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تعیین شده که در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت.
آستان قدس رضوی همانند سال‌های گذشته با ارائه کتب گوناگون از سوی مراکز فرهنگی خود مانند دانشگاه علوم اسلام رضوی، بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، دانشگاه امام رضا(ع) و انتشارات به نشر حضوری فعال در این نمایشگاه خواهد داشت.
 این نمایشگاه از تاریخ ۸ لغایت ۱۵ آبان ماه از ساعت ۱۵ تا ۲۱ در محل دائمی نمایشگاه بین‌الملی مشهد آماده حضور دوستداران به عرصه فرهنگ و کتابخوانی می باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.