پنجشنبه ۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۷

اقتصادِ خانه

چند روش برای تمرین پس‌انداز

پس انداز

گاهی اوقات سخت‌ترین کار در پس‌انداز کردن، شروع آن است! چون پس‌انداز کردن یعنی داشتن «صبر» و «برنامه‌ریزی» و خیلی از ما در زندگی اقتصادی نمی‌توانیم از این دو مؤلفه استفاده کنیم.

امیر خانی/

گاهی اوقات سخت‌ترین کار در پس‌انداز کردن، شروع آن است! چون پس‌انداز کردن یعنی داشتن «صبر» و «برنامه‌ریزی» و خیلی از ما در زندگی اقتصادی نمی‌توانیم از این دو مؤلفه استفاده کنیم. متأسفانه تبلیغات تلویزیونی و اطرافیانی که در هر میهمانی و دورهمی، صحبت از خریدهایشان کار همیشگی آن‌هاست، نمی‌گذارند بتوانیم چند ماه بدون وسوسه برای داشتن پس‌انداز مناسب صبر کنیم. نداشتن برنامه‌ریزی هم موجب می‌شود خیلی وقت‌ها ندانیم برای چه قرار است پس‌انداز کنیم! در نتیجه بدون هدف فقط می‌خواهیم پولی را کنار بگذاریم! دراین صورت با دیدن اولین حراجی یا پیشنهاد خرید، سراغ پس‌اندازهای بیچاره می‌رویم. پس اول هدف خودتان از پس‌انداز را مشخص کنید و سپس بنا به روحیات و میزان ولخرجی یا تسلط بر جیبتان، یکی از سه روش زیر را امتحان کنید:

1. همان روش سنتی بدون درد و زجر!

نخستین قدم در این روش، تعیین هزینه‌های ضروری یا ثابت از قبیل موادغذایی، اجاره، قسط ماشین، قبوض آب، برق، گاز و... است. در سه ماه، این هزینه را با هم جمع کنید و از درآمد ماهانه خود کم کنید. چرا سه ماه؟ چون ممکن است در یک ماه خیلی  اتفاقی بعضی هزینه‌های زندگی افزایش یا کاهش پیدا کنند. مثلاً هزینه خورد و خوراک در ماه رمضان یا ایام عید متفاوت از مقدار واقعی هزینه‌های شماست.

حالا مقدار باقیمانده، پولی است که برای هزینه‌های اختیاری مانند تفریح، خرید، مسافرت، رستوران و یا غیره قابل خرج کردن است. پس سعی کنید 10درصد از همین مخارج اختیاری را پس از هر ماه از دسترستان خارج کنید. مبلغی که تأثیری روی ضروریات زندگی شما ندارد و فشار آن کمتر احساس می‌شود.

2. هفته‌شماری!

برای 52 هفته یعنی یک سال، به میزان شماره آن هفته پول پس‌انداز کنید و آن را در یک حساب روزشمار بگذارید؛ مثلاً هفته اول هزار تومان، هفته سی‌ام، سی‌ هزار تومان و هفته آخر 52 هزار تومان. این پول در یک‌سال به 1.5 میلیون تومان می‌رسد. در این روش کم‌کم و قدم‌قدم می‌توانید پس‌انداز کردن را شروع کنید. دست‌کم برای تمرین ارزشش را دارد؛ درست نیست؟ اگر درآمد بیشتری دارید می‌توانید مبالغ هر هفته را از رقم بیشتری شروع کنید.

3. استفاده هوشمندانه از عادت‌های بد زندگی

شما می‌توانید از عادت‌های بد خود مثل دیر رسیدن به محل کار، عصبانی شدن در رانندگی، ولخرجی در میهمانی و... برای پس‌انداز مالی بهره بگیرید. نکته اینجاست که همیشه باید مقدار معینی پول را به‌عنوان جریمه برای هر کدام از عادت‌های بد خود تعریف کنید و در گرفتن آن از خودتان شوخی نداشته باشید. خوبی این روش آن است که هم پول پس‌انداز می‌کنید و هم یاد می‌گیرید عادت‌های اشتباه خود را ترک کنید؛ اگر در برخورد قاطع با خودتان ضعف دارید، از همسر یا دوستان نزدیکتان کمک بگیرید تا او زحمت جریمه کردن را بکشد!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.