بندرعباس- اسفندماه سال گذشته قالب مناطق کشور و البته مناطق جنوبی بیش از هرزمانی مورد هجوم آفت ملخ‌های صحرایی قرار گرفتند هرچند که تمهیدات اندیشیده شده توسط مسئولان دست‌اندرکار موجب شد تا خسارت ناشی از این آفت به حداقل ممکن برسد اما این پایان ماجرا نبود زیرا بنا بر اعلام مسئولان ظاهراً موج بازگشت این میهمان‌های ناخوانده درراه است.

میهمان های ناخوانده به هرمزگان باز می گردند/آمادگی برای مبارزه با آفات

قدس آنلاین-گروه استان ها: هشتم بهمن‌ماه سال گذشته نخستین دسته ملخ‌های صحرایی از عربستان سعودی وارد روستای «نخیلوی» شهرستان بندرلنگه شدند که با ورود دسته‌های بزرگ‌تر در دوم اسفندماه سال گذشته از بخش «سندرک» میناب واقع در شرق هرمزگان در فاصله ۴۵۰کیلومتری از کانون اول در بندرلنگه نشان می‌داد که این حشرات عبور از کشور عمان، دریای عمان و سواحل مکران وارد خاک این استان شده‌اند.

به هر ترتیب اواخر سال گذشته و اوایل امسال ۱۴۰ نقطه آلوده به ملخ‌های بالدار صحرایی در هرمزگان با استفاده از تجهیزات دفع از حیث این حشره زیان‌آور پاک‌سازی شد.

طبق آخرین گزارش از حمله ملخ‌های مهاجر صحرایی دریایی (در غرب هرمزگان) به بندرلنگه به سال ۱۳۶۸هجری خورشیدی برمی‌گردد؛ درحالی‌که سال ۹۲ نیز در شرق استان در سطح سه هزار هکتار با آفت خطرناک ملخ صحرایی مبارزه شد.

طبق اعلام مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان از سال ۹۲هجری خورشیدی تا چهارم بهمن‌ماه سال گذشته ریزش ملخ صحرایی مهاجر در این استان گزارش نشده بود.

ملخ صحرایی قدرت پرواز بسیار بالایی دارد و در یک شبانه‌روز می‎تواند تا ۱۵۰ کیلومتر پرواز کند و از کشوری به کشور دیگر و از استانی به استان دیگر مهاجرت کند،این ملخ‌ها سبزی خوارند و در طول مسیر پروازی خود تمام گیاهان زراعی و باغی و حتی علف‌های هرز را درو می‌کنند که با توجه به قدرت تخریبی که دارند باعث قحطی نیز می‌شوند.

این ملخ‌ها به علت نبود بارش و غذای کافی و حتی تغییر جهت وزش باد در سواحل دریای سرخ و عربستان به مناطق مختلف ازجمله یمن، عمان و ایران (از طریق آب‌های خلیج‌فارس) مهاجرت کرده‌اند که سازمان فائو هشدار مهاجرت آن‌ها را از قبل به تعدادی از کشورها داده بود.

میهمان ناخوانده درراه بازگشت

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان بابیان اینکه آمادگی لازم برای مقابله با موج بازگشت ملخ‌ها اتخاذشده است بیان می‌کند: در همین راستا با توجه به نشستی که در همین رابطه با حضور مسئولان در استانداری هرمزگان برگزار شد مقرر شد تا نیازمندی‌های استان مانند ماشین‌آلات، مواد دفع آفات مانند سموم برای مبارزه با این آفت تهیه شود.

علیرضا صفا ایسینی مسئولیت هماهنگی و تشکیل ستاد مبارزه با ملخ صحرایی در شهرستان‌ها را به ریاست فرمانداران دانسته و ابراز می‌کند: این اختیارات موجب می‌شود تا از همه امکانات و ظرفیت‌های موجود در شهرستان به‌منظور مبارزه با ملخ‌های صحرایی استفاده شود.

وی بابیان اینکه مسیر خروج ملخ‌های صحرایی از هرمزگان در ۶ ماه گذشته به سمت استان سیستان و بلوچستان و سپس کشورهای پاکستان وهند بود اظهار می‌کند: حال از همین مسیر احتمال بازگشت ملخ‌ها وجود دارد و درواقع این ملخ‌ها همان‌هایی هستند که اسفند سال گذشته و فروردین سال جاری شاهد ریزش ‌آن‌ها در استان بودیم.

وی با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی و توجیهی آمادگی و مقابله با هجوم ملخ‌های صحرایی یادآور می‌شود: همکاری و همراهی جوامع محلی و کشاورزان در این راست بسیار و مهم است.

وی در خصوص هزینه‌ای که مبارزه با ملخ‌ها در دور گذشته به این استان تحمیل کردند اظهار می‌کند: موج نخست حمله ملخ‌ها به این استان افزون بر ۶۰ میلیارد ریال هزینه در برداشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.