شهرکرد- استان چهارمحال و بختیاری به بام ایران شهرت دارد و سرچشمه گرفتن زاینده‌رود از این استان چنین به ذهن متبادر می‌کند که در این استان چیزی به نام کم‌آبی وجود ندارد اما واقعیت این است که علاوه بر کمبود آب در بسیاری از شهرها و روستاها بحران کم‌آبی صنایع این استان را نیز تحت‌الشعاع خود قرار داده است تا آنجا که حتی صنعت نیز با تانکر آب‌رسانی می‌شود.

رونق صنایع چهارمحال و بختیاری درگرو تأمین آب پایدار

قدس آنلاین-گروه استان ها: باوجوداینکه تمام تلاش دولت با تشکیل ستادهای رفع موانع سرمایه‌گذاری درراستای رفع بروکراسی اداری و کاهش زمان برای تولید و بهره‌برداری است اما در این استان کمبود آب به یکی از چالش‌های اساسی و پیش روی صنایع تبدیل‌شده است.

در استان چهارمحال و بختیاری بنا بر گفته مسئولان شهرک‌های صنعتی از مجموع ۴۷۴ واحد صنعتی فعال  تعداد ۲۸۵ واحد صنعتی با بحران کم‌آبی مواجه است.

گفتنی است به دنبال تشدید پدیده خشک‌سالی و کاهش منابع آبی از سال گذشته  نیاز شهرک‌های صنعتی سفیددشت و فرادنبه شهرستان بروجن به‌صورت سیار و با ارسال روزانه بیش از ۵۰۰ مترمکعب برای مصارف صنعتی، انجام می‌شود.

ازآنجاکه آب بخش صنعتی و شرب شهرک‌های صنعتی استان از طریق ۲۷ حلقه عمیق تأمین می‌شود اما چاه‌های شهرک صنعتی سفیددشت و فرادنبه به‌طور کامل خشک و دبی آب مابقی نیز با کاهش محسوس همراه شده است.

کارشناسان اتصال شبکه آب‌رسانی بن –بروجن را تنها راه برون‌رفت از بحران کم‌آبی شهرک‌های صنعتی استان عنوان می‌کنند

هم‌اکنون ۲۱ شهرک و ناحیه صنعتی در چهارمحال و بختیاری فعال است که حدود ۱۴ هزار خانوار معادل ۴۵ هزار نفر از جمعیت استان در این شهرک‌های صنعتی مشغول کار هستند.

صنعت سهمیه آب می‌خواهد

سرپرست شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری در همین رابطه بابیان اینکه باید برای صنعت استان سهمیه آب پایدار و مشخص تعریف شود اظهار کرد: بخش زیادی از شهرک‌ها و نواحی صنعتی این استان ازجمله شهرک صنعتی مرکز استان با بحران آب مواجه که با تانکر آب‌رسانی می‌شود درحالی‌که این استان سرچشمه دو رودخانه 

بزرگ است.

حمیدرضا فلاح روز افزود: کمبود آب پایدار، عمده مشکل واحدهای صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان است که باعث کمبود آب در این بخش شده است.

به گفته وی، تعیین سهم آب بخش صنایع استان از اولویت‌ها و دغدغه مسئولان است که در صورت نبود برنامه‌ریزی و چاره‌اندیشی، بخشی زیادی از واحدهای صنعتی کوچک و متوسط استان دچار جدی کمبود آب خواهند شد. 

سرپرست شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری از اختصاص موقت بخشی از آب تخصیصی طرح باغات عمان سامانی به واحدهای صنعتی شهرستان سامان خبر داد و تصریح کرد: نبود سهمیه آب در بخش صنعت در این منطقه، از عمده دغدغه‌های بهره‌برداران واحدهای صنعتی شهرک صنعتی سامان است.

فلاح، همچنین از اختصاص ۱۰۰ لیتر آب در ثانیه از آب طرح ملی انتقال آب بن به بروجن برای شهرک‌های صنعتی سفیددشت و شهرستان بروجن خبر داد و گفت: هم‌اکنون اتصال این شبکه آب‌رسانی رفع مشکلات آب صنایع مسیر طرح یادشده یک ضرورت انکارناپذیر است.

چشم‌انتظار پروژه بن-بروجن

چهارمحال و بختیاری که تا چند سال گذشته در فهرست پرآب‌ترین استان‌های کشور قرار داشت و گفته می‌شد که  ۱۰ درصد منابع آب کشور را در اختیار دارد اما در حال حاضر بسیاری از ساکنان آن در انتظار خط انتقال آب هستند و بنا بر نظر  کارشناسان و مسئولان این استان با کمبود آب روبرو است.

پروژه انتقال آب بن-بروجن که عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۹۱ آغازشده است در زمره طرح‌هایی است که دولتمردان با اجرای آن سعی دارند تا سالانه ۲۹ و نیم میلیون مترمکعب آب شرب سالم و پایدار برای ۱۱ شهر و ۱۳ روستا با جمعیتی بالغ‌بر ۴۶۰ هزار نفر و هم‌چنین ۱۱ و نیم میلیون مترمکعب آب موردنیاز ۱۰ شهرک و ناحیه صنعتی استان را از طریق این خط انتقال تأمین کنند.

متأسفانه باوجوداینکه قرار بود این پروژه حداکثر تا سال ۹۶ به بهره‌برداری برسد اما به دلیل عدم تخصیص اعتبار به‌موقع؛ این پروژه نیز دچار عقب‌ماندگی‌هایی شده است که اتمام آن نیاز به عزمی جدی دارد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری در خصوص بهره‌برداری این طرح عنوان می‌کند: این طرح تا پایان سال دیگر انشا الله به پایان می‌رسد.

احمدرضا سامانی سدهی اظهار می‌کند: این طرح به طول ۱۱۷ کیلومتر خط انتقال از سال ۹۱ ردیف اجرایی گرفت که در ابتدا سرعت اجرای آن با کندی انجام می‌گرفت اما پس از سفر رئیس‌جمهوری به استان در سال ۹۳ از جهش اعتباری خوبی برخوردار شد که اگر طبق برنامه زمان‌بندی‌شده کار پیش برود پایان سال آینده شاهد بهره‌برداری این طرح خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه این طرح در طی سه مرحله در حال اجرا است ادامه می‌دهد: دو قطعه اول و دوم این طرح به به‌صورت ۱۰۰ درصد اجراشده و قطعه سوم در حال اجراست که با تکمیل آن ۹۰ کیلومتر از لوله‌گذاری این طرح اجرا می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.