مدیرکل راه‌آهن خراسان گفت: با توجه به اینکه راه‌آهن‌های سی آی اس در حال خصوصی شدن است، در آینده امکان دادن واگن به صورت دولتی وجود نخواهد داشت.

 امکان واگذاری واگن به بخش دولتی وجود ندارد

به گزارش قدس آنلاین، مصطفی نصیری وگ امروز در هفتادمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان در محل اتاق بازرگانی خراسان رضوی، اظهار کرد: در حال حاضر خود راه‌آهن جمهوری اسلامی واگنی ندارد. قبلا واگن از طریق راه‌آهن تامین می‌شد، اما اکنون بر اساس مجوزی که وزیر دستور دادند از طریق بخش خصوصی انجام می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه راه‌آهن‌های سی آی اس در حال خصوصی شدن است، در آینده امکان دادن واگن به صورت دولتی وجود نخواهد داشت. ما بیشتر از قزاقستان واگن تامین می‌کردیم که اکنون قزاقستان خصوصی شده و ترکمنستان نیز در حال خصوصی شدن است.

نصیری وگ بیان کرد: زیرساخت‌ها برای بحث مجوزهای تامین واگن از طریق بخش خصوصی انجام شده است. به ۴۰ شرکت مجوز داده و ۴۶۰۰ واگن وارد شده که باعث رشد صادرات شده است. ایستگاه شهید مطهری را در طرح توسعه در نظر گرفتیم و به عنوان مرکز لجستیک در راه‌آهن جمهوری اسلامی نیز تعریف شده، امکانات برای مرکز تخلیه و بارگیری فراهم است.

در ادامه محمدحسین روشنک، رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی، اظهار کرد: امروز مشکل واگن نداریم. ما در شرق کشور باید جاده ابریشم و مسایل آن و رفع تحریم‌ها را بررسی کنیم. کشور انرژی خود را بد مصرف می‌کند، باید از انرژی درست مصرف نماییم.

وی با بیان اینکه ما در خراسان منطقه آزاد و منطقه ویژه خوبی نداریم، عنوان کرد: ایستگاه شهید مطهری باید منطقه ویژه تخلیه و بارگیری باشد. درخواست من در خصوص جاده ابریشم، اوراسیا و اتاق ایران این است که به شرق کشور توجه ویژه داشته باشیم. از شورای گفت‌وگوی کشور می‌خواهیم به منطقه شرق کشور توجه کنند.

روشنک بیان کرد: باید خط راه‌آهن مشهد-سرخس دو طرفه شود. این درخواست ما است که از ظرفیت وزارت راه استفاده کنیم.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: ما از یک‌سری سوبسیدهای پنهان برای صادرات استفاده می‌کنیم، اگر قرار باشد خصوصی شده و حذف شوند، قادر به رقابت نیستیم.

در ادامه این مراسم نصرالله پژمانفر، رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی اظهار کرد: در ارتباط با حمل و نقل ریلی در مشهد ما مشکل دیرینه‌ای داشتیم که واگن یک مساله اساسی بود.

وی افزود: جلسه مفصلی را با وزیر راه گذاشتیم و این مجوز در آن جلسه گرفته شد که بیان کردند با توجه به اینکه بخش خصوصی می‌تواند این کار را انجام دهد، مجوز داده شد اما مساله یک طرفه حل نمی‌شود. اگر نتوانیم مساله آن طرف را حل کنیم و همکاری آن‌ها را داشته باشیم، عدم صادرات تحقق پیدا می‌کند. این موضوع باید جدی‌تر در جلسات حل شود.

پژمانفر بیان کرد: ایران در این زمینه از بخش خصوصی استفاده کرد. در واگن‌هایی که می‌خواهند اجاره کنند، دلال‌بازی ایجاد می‎شود. راه‌آهن باید به طور جدی در این قضیه باشد. قیمت تمام‌شده صادرات به دلیل دلال‌بازی افزایش می‌یابد.

در ادامه علی رسولیان، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز، اظهار کرد: همیشه در استان درخواست ما این بوده که واگن‌ها امکان سیر به آسیای میانه را داشته باشند که این درخواست فراهم و ایران عضو اتحادیه راه‌آهن‌های آسیای میانه و روسیه شد که امکان سیر واگن‌های ما وجود دارد.

وی ادامه داد: ما در خصوص واگنی که از کشور مقابل می‌آید نمی‌توانیم تعیین تکلیف کنیم که کجا بارگیری کند. در حال حاضر دولت امکان خرید واگن را ندارد و واگن‌های فعلی امکان و شرایط سیر با آسیای میانه را نداشته و متناسب با استانداردهای آن‌ها نیستند.

رسولیان خاطرنشان کرد: برخی شرکت‌های معدنی در استان حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ واگن خریداری کردند. شرکت‌‎های صادراتی و حمل و نقل ریلی باید گروهی تشکیل دهند تا واگن بخریم. ایران خط اعتباری خوبی برای خرید واگن فراهم کرده است، اگر ۲۰۰ ۳۰۰ واگن بخریم، می‌توانیم خودمان تعیین تکلیف کنیم  تا از ایستگاه شهید مطهری به آسیای میانه بروند.

منبع: ایسنا 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.