۱۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۶
کد خبر: 676327

عقب‌نشینی‌های عربستان در منطقه ادامه خواهد داشت

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل بین‌الملل

چندی پیش فیصل بن فرحان به‌عنوان وزیر امور خارجه عربستان انتخاب شد که به داشتن مواضع ضد ایرانی معروف است.

به نظر می‌رسد تغییر وزیر امور خارجه عربستان نتیجه یک سلسله کاستی‌ها و یک سری مشکلات گسترده‌ای است که برای عربستان در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ایجادشده است. البته مقامات عربستان سعی کرده‌اند از این تغییر کابینه به‌عنوان یک تحول جدید یاد نکنند و بر این کاستی‌ها و نگرانی‌ها در عرصه بین‌الملل سرپوش بگذارند.

بااین‌حال آنچه به‌صراحت قابل‌مشاهده است، اینکه در هیچ‌یک از دوره‌های دو وزیر امور خارجه قبلی عربستان نه آقای عادل الجبیر و نه آقای ابراهیم العساف، اهداف مورد نظر عربستان در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تحقق پیدا نکرده است.

آنچه مشخص است تغییر وزیر قبلی امور خارجه عربستان که تنها به مدت کمی یعنی حدود ۱۰ ماه وزیر بوده، نتوانسته از پس اهداف عربستان در عرصه‌های جهانی بربیاید و عادل الجبیر هم که از این پست کنار زده شد، وزارت امور خارجه عربستان به دلیل مشکلات پیش‌آمده مانند مسائل مربوط به خاشقچی و درگیری در کشورهای منطقه دچار تنش‌های بسیاری بود.

بنابراین انتصاب وزیر امور خارجه جدید و تحولات در کابینه می‌تواند به معنای تصمیمات جدید باشد مبنی بر اینکه عربستان از یک سلسله سیاست‌های گذشته چشم بپوشد و یک سلسله سیاست‌های جدیدی را در دستور کار برنامه‌های سیاست خارجی خود قرار دهد.

حال با توجه به این مسائل همچنین بنا بر نظر کارشناسان می‌توان گفت که یک سلسله عقب‌نشینی‌های تازه‌ای در عرصه‌های مختلف منطقه‌ای از عربستان در پی ماه‌های آینده شاهد خواهیم بود، به‌خصوص که سالگرد قتل خاشقچی هم دارد فرامی‌رسد و عربستان از این لحاظ هم در فشار بسیاری قرار دارد و از طرفی جنگ یمن نیز به بن‌بست رسیده است.

هرچند از فیصل بن فرحان به‌عنوان فردی با مواضع ضد ایرانی یاد می‌شود، اما مأموریتی که به او سپرده‌شده، مأموریت تحول در سیاست‌های خارجی عربستان برای تغییر چهره این کشور است؛ بنابراین می‌توان انتظار داشت که عربستان در برابر ایران از بسیاری از خصومت‌های عملی، سیاسی و تبلیغاتی‌اش دست بکشد؛ با وجود اینکه فیصل بن فرحان با عنوان یک ضد ایرانی شناسانده می‌شود، اما عربستان اکنون نیازمند این راهبرد است.

پیش از اینکه آقای فرحان هم به این سمت منصوب شود، ما شاهد یک سلسله پیام‌هایی از عربستان به ایران بودیم؛ چه از طریق نامه از بن سلمان به آقای روحانی و چه از طریق فرستاده‌های مختلف مانند نخست‌وزیر پاکستان و یک سری سیگنال‌های خاصی از طرف عربستان که نشان می‌داد آن‌ها به موقعیت دشواری رسیدند که ناگزیر به تجدیدنظر در خصوص سیاست‌هایشان با ایران هستند. درواقع وزیر امور خارجه جدید در شرایطی منصوب‌شده که مقامات سعودی پیش‌ازاین نشانه‌های روشنی مبنی بر تغییر مواضع و سیاست‌های خصمانه خود علیه ایران بروز دادند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.