زاهدان-جان باختن ۷ تن از هم‌وطنان در یک تصادف در محورهای جنوبی سیستان و بلوچستان و در آخرین روز هفته گذشته خبر شوکه کننده‌ای بود اما متأسفانه باید اظهار کرد که این برخوردهای سخت و با این آمار بالای تلفات جاده‌ای در سیستان و بلوچستان به‌کرات اتفاق می‌افتد.

سیستان و بلوچستان رکورددار سرعت غیرمجاز

قدس آنلاین-گروه استان ها: برخورد یک دستگاه پژو ۴۰۵ با یک دستگاه تانکر حامل سوخت در مسیر نیک شهر - ایرانشهر پنج‌شنبه هفته گذشته هفت کشته و سه مجروح برجا گذاشت؛ هرچند بنا بر گفته فرمانده پلیس‌راه جنوب سیستان و بلوچستان علت بروز این حادثه انحراف به چپ راننده پژو بود اما بنا بر اظهارات وی تکثر حوادث و برخوردهای سخت و هم‌چنین آمار بالای تلفات جاده‌ای در این استان بسیار نگران‌کننده است.

سرهنگ یدالله ستوده می‌گوید: سهم اندک بزرگراه در این استان و همچنین وجود راه‌های دوطرفه، قوس و پیچ‌های فراوان در کنار سرعت زیاد، قاچاق سوخت، انسان و کالا و رعایت نکردن قانون از مهم‌ترین دلایل افزایش تصادفات در این استان است.

ستوده نصب سامانه‌های هوشمند کنترل سرعت، ایجاد توقف گاه و ایمنی آن‌ها، احداث گذرگاه‌های ویژه عابران پیاده، ایمن‌سازی راه‌های فرعی و روستایی، توجه به راهه‌ای ارتباطی ترانزیتی با توجه به حجم تردد خودروهای سنگین در محورهای سیستان و بلوچستان و موارد بسیار دیگر را در کاهش سوانح رانندگی تأثیرگذار می‌داند.

وی فرهنگ‌سازی را عامل در کاهش سوانح رانندگی دانسته و اظهار می‌کند: توجه ائمه جمعه و جماعت و بیان نکات مهم این حوزه در تریبون‌های نماز جمعه، ورود بزرگان و ریش‌سفیدان طوایف، تشکیل شوراهای فرهنگی در مناطق مختلف به‌ویژه مناطقی که بیشتر درگیر این تصادفات هستند و فعالیت‌های بیشتر رسانه‌ای از عوامل مهم در کاهش سوانح رانندگی در سیستان و بلوچستان است.

سیستان و بلوچستان رکورددار سرعت

در همین رابطه علی خانقایی یکی از مدیران سابق راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان بابیان اینکه بیش از ۳۰ درصد ترددهای انجام‌شده در سطح این استان با سرعت غیرمجاز انجام می‌شود اظهار می‌کند: متأسفانه در این رابطه بالاترین سرعت غیرمجاز کشور به این استان اختصاص دارد.

وی بابیان اینکه سیستان و بلوچستان سه سال پیاپی روند افزایش حوادث رانندگی را طی کرده می‌افزاید: سوانح دردناک زنگ خطر رانندگی در جاده‌های این استان را به صدا درآورده است.

خانقایی  تردد خودروهای قاچاق را یکی از معضلات و عوامل افزایش سوانح رانندگی در سیستان و بلوچستان می‌داند ومی‌افزاید: بررسی حوادث نشان می‌دهد که نیمی از فوتی‌های حوادث جاده‌ای استان با قاچاق سوخت و انسان ارتباط دارد.

۲۲۱۸ فقره تصادف ۴۹۸ نفر تلفات جانی

سرپرست اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان سیستان و بلوچستان وقوع دو هزار و ۲۱۸ فقره تصادف در محورهای این استان  و در نیمه نخست امسال را نگران‌کننده می‌داند و می‌گوید: در شش‌ماهه ابتدای امسال و بر اساس اطلاعات دریافتی از پلیس‌راه‌های شمال و جنوب استان تعداد ۲ هزار و ۲۱۸ فقره تصادف به وقوع پیوسته است که این تعداد تصادف منجر به فوت ۴۹۸ نفر و مجروح شدن ۴ هزار و ۳۸ نفر از هم‌وطنان ما شده است.

ایوب کرد بابیان اینکه متأسفانه در این مدت تعداد ۴۹۸ نفر از هم‌وطنان ما و در جریان تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست دادند می‌افزاید: علت نهایی فوت در ۴۹ درصد از این سوانح، مربوط به ضربه به سر است که بر اساس تحلیل انجام‌شده،  ۶۷ درصد افراد به دلیل شدت جراحات وارده، در محل حادثه جان خود را از دست دادند.

سرپرست اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان سیستان و بلوچستان مجتمع‌های خدمات رفاهی را گامی مهم در کاهش سوانح رانندگی در این استان ذکر کرد و افزود: با توجه به فاصله زیاد مراکز جمعیتی در استان، تاکنون ۳۱ مجتمع خدمات رفاهی به بهره‌برداری رسیده و ۷۱ مجتمع در حال احداث می‌باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.