سید رضا صدرالحسینی گفت: در عراق بسیاری از معترضان به مسائل اقتصادی و فسادهای اداری که متوجه اهمیت مسائل امنیت ملی هستند در روزهای اخیر از صف آشوبگران و تخریب گران جدا شده اند؛ هر چند که نقش فضای مجازی را در انجام برخی از  اقدامات خشونت آمیزنمی توان نادیده گرفت.

آگاهی مردم عراق ولبنان مانع توطئه جریان‌های برانداز می‌شود

سید رضا صدرالحسینی کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با قدس آنلاین درخصوص تحولات اخیر لبنان و عراق گفت: استعفای آقای سعد حریری بیانگر به بن بست رسیدن وی در دوره‌ای بود که  لبنان نیازمند برخورداری رئیس دولتی بود تا  کشوررا از مشکلات عبور دهد. قطعا لبنان نیازمند به میدان آمدن مدیران لایق، صادق و شجاعی است که مسوولیت مردم، اجتماع و اقتصاد را بپذیرند. در پاسخ به این سوال که آیا لبنان به بن بست رسیده باید گفت خیر، بلکه آقای سعد حریری به بن بست رسیده است. در دلایل چرایی عدم به بن بست رسیدن لبنان می توان گفت در قانون اساسی این کشور رئیس جمهور به طور موقت می تواند به عنوان رئیس دولت هم مطرح باشد تا انتخابات پارلمان برای تعیین نخست وزیر انجام شود، در این بین رئیس جمهور عهده دار امورات اجرایی دولت خواهد بود.

وی دراین باره خاطر نشان کرد:   همراهی بخش قابل توجهی از احزاب مسیحی و جریانهای مردمی در کنار مقاومت نیز مساله قابل توجهی است. در حقیقت علی رغم اینکه تصور می شد شرایط لبنان به نفع رژیم صهیونیستی، نظام سلطه و سعودی ها شده و توازن قوا به نفع آنها برقرار می شود، حضور مقاومت در صحنه خلاف این موضوع را به  اثبات رساند چرا که مقاومت براساس تجربیات سیاسی گوناگون لبنان اجازه بازگشت به قبل از سال 2000 را نمی دهد. مقاومت با بیرون ریختن متجاوزان از کشور، ایجاد ثبات نسبی و کمک به برگزاری انتخابات متعدد و کمک به ارتش  در بیرون کردن تروریست ها از مناطق مختلف لبنان توانست به عنوان مهمترین متوازن کننده قدرت در لبنان مطرح شود، براین اساس به نظر می رسد که در روزهای آینده شرایط سیاسی لبنان شرایط عادی بهتری را تجربه کند و وضعیت به شرایط قبل بازگردد.

 کارشناس سیاست خارجی اظهار داشت: باید به این نکته توجه کرد که از سه روز قبل میزان حضور مردم در میادین مختلف بسیار کاهش پیدا کرده و پس از گذشت سه روز از تظاهرات مردم لبنان برای دست‌یابی به حقوق حقه اقتصادی واجتماعی خود آگاهی و بصیرتی یافته‌اند که پرچم رژیم صهیونیستی و آمریکا را در تجمعات خود به آتش کشیدند، این حرکت نشان دهنده دشمن شناسی مردم لبنان است از این رو براساس پیش بینی شرایط می توان نتیجه گرفت شرایط سیاسی و اجتماعی لبنان در هفته های پیش رو به وضعیت تعادلی باز خواهد گشت. از سوی دیگر  نباید همراهی آقای سعد حریری در سال گذشته با کشورهای مرتجع عربی را بخصوص عربستان سعودی فراموش شود، استعفای وی در سال گذشته و عدم پذیرش آن توسط آقای میشل عون با حمایت مقاومت و آقای سید حسن نصرالله منجر به بازگشت ایشان  به سکان داری دولت شد.

سید رضا صدرالحسینی گفت: در حالی که انتظار می رفت دربازگشت آقای سعد حریری در سال گذشته به قدرت مردم در صدر توجه دولت قرار بگیرند و دولت اقدامات جدی در مساله فساد به خرج دهد؛ متاسفانه این مهم محقق نشد و آقای سعد حریری با حضور مدیران سابق و با بستن چشم بر روی بسیاری از فسادها بالاخص در حوزه بانکی و افزایش اختیارات رئیس کل بانک مرکزی لبنان کشور را به ورطه سقوط کشاند.  یقینا کسانی که درآن مقطع می خواستند لبنان را به آشوب بکشند وایشان را به استعفا وادارند در حال حاضر نیز در حال اجرای توطئه های خود در لبنان هستند و به دنبال استفاده حداکثری به نفع خود ازشرایط به نفع خود هستند.

 وی بیان داشت: فشار فراوانی که از جانب جریان های متصل به غرب و بالاخص آمریکا و سعودی به دولتمردان عراقی می آید در کنار این مساله که بخشی از مردم عراق با سردمداری اندکی از رهبران گروه ها وجریانات سیاسی مایل به ایجاد فرصت برای انجام تغییرات مثبت به دولتمردان کنونی بالاخص به اقای عادل المهدی نیستند از چند زاویه قابل بررسی و بیانگر دست های پشت پرده است.

 صدرالحسینی تاکید کرد: در بیانات مرجعیت وگفته های آقای عادل المهدی و برهم صالح به عنوان رئیس جمهور عراق این موضوع مطرح شده که مساله تغییرات مثبت، واصلاحات اداری و مقابله با فساد جزو دستورات اصلی دولتمردان است اما سوال این است ایا انجام اصلاحات و تغییرات به نفع مردم نیازمند زمان و فرصت است یا خیر؟ در عراق بسیاری از معترضان به مسائل اقتصادی و فسادهای اداری که متوجه اهمیت مسائل امنیت ملی هستند در روزهای اخیر از صف آشوبگران و تخریب گران جدا شده اند؛ هر چند که نقش فضای مجازی را در انجام برخی از  اقدامات خشونت آمیزنمی توان نادیده گرفت.

 صدرالحسینی تصریح نمود: بخش قابل توجهی از اقدامات خشنی که در فضای مجازی به پلیس عراق نسبت داده می شود سخنان دروغ و تحریک برانگیز به نفع جریانهای برانداز است؛ توطئه گران به دنبال برهم زدن امنیت عراق هستند از این رو با خونریزی و کشته سازی به دنبال تحقق خواسته های خود در کشاندن هر چه بیشتر معترضان به خیابان ها هستند. بخش قابل توجهی از توئیت ها و فضای مجازی کنونی عراق در اختیار عربستان است؛ برنامه ریزی عملیات روانی آمریکایی، سعوی و انگلیس ها با توجه به میزان نفوذ خود در عراق به دنبال تحریک احساسات مردم هستند. گزارشات بیانگر بازگشت آرامش از سه روز قبل به عراق است؛ تعدادی از تخریب گران دستگیر شده اند و برخی از کسانی که در تیراندازیهای کور هفته های گذشته مردم و پلیس را به شهادت رساندند نیز دستگیر شدند.

این کارشناس سیاست بین الملل در پایان گفت: به نظر می رسد با اقدامات کنونی هفته گذشته آرامش بیشتری حکمفرما خواهد بود. باید توجه کنیم شرایط داخلی عراق به دلیل سیاست گذاری های ضد آمریکایی و سعودی این کشور منجر به نارضایتی غرب شده از این رو با تحریک دشمنان مردم عراق از جمله حزب بعث و هستههای خفته داعش به دنبال شعلهور کردن آتشی است که امنیت عراق را بسوزاند. به نظر میرسد دولتمردان هر دو کشور باید با تمام توان در دو حوزه امنیت و رفع مشکلات اقتصادی مردم تلاش مضاعفی داشته باشند تا لبنان و عراق از توطئه چینیهای دشمنان و غرب در امان بماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.