مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: بارندگی شدید و برودت هوا، باعث کاهش کیفیت زعفران و در برخی موارد حتی منجر به کاهش کمیت آن می شود.

هیچ راهی برای حفاظت مزارع زعفران درمقابل بارندگی وجود ندارد/خسارتهای وارده به زعفران درخراسان رضوی بیش ازپیش بینی هاست/ کشاورزان هرچه سریعتر گلهای زعفران رابرداشت کنند

سید هاشم نقیبی در خصوص پیش بینی خسارت های ناشی از سیل اخیر به خبرنگار قدس آنلاین عنوان کرد: از طریق مدیریت بحران استانداری هشدارهایی در خصوص بارندگی شدید اعلام شده بود که این هشدارها به تمام فرمانداری ها و بخشداری ها و مدیریت های جهاد کشاورزی استان ارسال شد. با توجه به پیش بینی های انجام شده تلاش کردیم که میزان خسارت را به حداقل برسانیم.

وی افزود: در خصوص مزارع زعفران هیچ راهکاری برای جلوگیری از خسارت بارندگی شدید  وجود ندارد. به ویژه زمانیکه گل زعفران روییده و آماده برداشت شده باشد. دراین هنگام تنها اقدام مثبت چیدن گل زعفران قبل از شروع بارندگی هاست.

وی تصریح کرد: متاسفانه به دلیل تعطیلی هایی که هفته گذشته وجود داشت و اینکه بیشتر کشاورزان و کارگران به شهرهای دیگر مسافرت کرده بودند، بسیاری از گل ها بر زمین مانده و برداشت نشده بود. لذا در پی بارش های اخیر، خسارت به زعفران کاران استان بیشتر از حد معمول شد.

وی اظهار کرد:  تاکنون آمار دقیقی از خسارت های وارده به زعفران کاران خراسان رضوی به دست ما نرسیده است.

نقیبی متذکر شد: پیش بینی های هواشناسی حاکی از آن است که روزهای یک شنبه و دوشنبه این  هفته بارندگی های زیاد به همراه کاهش محسوس دمای هوا در بسیاری از شهرستان های استان صورت خواهد گرفت.  برای جلوگیری از خسارت به محصولات باغی و درختان می توان اقداماتی متفاوتی انجام داد اما برای زعفران تنها راه جمع آوری آن است. لذا به کشاورزان استان توصیه می کنم که هر چه سریعتر گل های زعفران را چیده و برداشت کنند.

وی ادامه داد: حتی اگر لازم است به کارگران دستمزد بیشتری پرداخت کنند تا آنها سریعتر زعفران ها را جمع آوری نمایند تا شاید بتوان تا حدی از بروز خسارت به زمین های زعفران جلوگیری کرد.

وی ابراز داشت: بارندگی شدید و برودت هوا، باعث کاهش کیفیت زعفران و در برخی موارد حتی منجر به کاهش کمیت آن می شود. یعنی در برخی مواقع کاهش شدید دمای هوا گل زعفران را خشک کرده و این گل قابل استفاده نخواهد بود. متاسفانه در سال ۹۵ کشاورزان با چنین شرایطی روبرو شدند و بسیاری از گل های زعفران از بین رفت.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی یادآور شد: اکنون کشت زعفران در استان بی رویه توسعه پیدا کرده است. زعفران محصولی است که کارگر پذیر است و به ازای هر هکتار تقریبا ۲۰۰ نفر کارگر لازم است.

وی بیان داشت: وقتی سطح زیر کشت زیاد می شود به طور طبیعی تعداد کارگر بیشتری نیز نیاز است. وقتی نیاز به کارگر افزایش پیدا کند مزد آن هم بیشتر میشود و به طور مستقیم قیمت زعفران نیز بیشتر خواهد شد. لذا کشاورزان باید با توجه به امکانات خود اقدام به زیر کشت بردن زمین ها برای زعفران کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.