مدیر آب و فاضلاب شهری خلیل‌آباد گفت: در حال حاضر ۱۳ روستای شهرستان خلیل‌آباد از منابع آب شرب شهری استفاده می‌کنند که موجب بروز مشکلاتی شده است.

آب شرب ۱۳ روستای خلیل‌آباد از منابع شهری تامین می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، محسن اولیایی با اشاره به تاثیرات خشکسالی بر منطقه عنوان کرد: هاشم‌آباد یکی از روستاهای خلیل‌آباد بوده که در سال‌های گذشته به دلیل خشکسالی از بین رفته و اثری از آن باقی نمانده است.

وی عنوان کرد: براساس بررسی‌های صورت گرفته کمتر آثری از این آبادی که در جنوب منطقه بیابانی بین کاشمر و خلیل‌آباد قرار داشته مانده و دیگر روستایی در این منطقه نیست و نام آن فقط به‌صورت پسوند بر نام خانوادگی برخی اهالی به یادگار مانده است.

اولیایی اظهار کرد: امروز روستاهای بسیار دیگری در کشور هستند که به‌واسطه بی‌آبی و خشکسالی‌های چند دهه گذشته متروکه و خالی از سکنه شده و به مرور از روی کره زمین محو شده‌اند، در خود منطقه هم روستاهایی وجود دارند که خشکسالی و کم آبی به شدت آن‌ها را تهدید می‌کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۳ روستای شهرستان خلیل‌آباد از منابع آب شرب شهری استفاده می‌کنند که در بخش مقابله با چالش کم‌آبی و رفع افت فشار شهر و روستاهای تابعه پروژه جداسازی شبکه آب روستاهای کلاته شادی، نقاب، میرآباد و کلاته‌شور از شبکه شهری با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دستور کار قرار دارد.

این پروژه را اثربخش‌تر از پروژه آب‌رسانی به خلیل‌آباد دانست و افزود: اکنون در اراضی محمدیه چاه و مخزن حفر شده که با اجرای آن شبکه روستای کلاته شادی و شش روستای دیگر جدا می‌شوند.

مدیر آب و فاضلاب شهری خلیل‌آباد بیان کرد: اکنون فقط تجهیز چاه آن مانده که با خط انتقال ۸ کیلومتر اجرا می‌شود، البته تاکنون حدود ۵ کیلومتر از لوله‌های مورد نیاز خریداری شده و سعی می‌شود تا قبل از تابستان سال آینده افت فشار آب رفع گردد، هرچند با کمبود منابع اعتباری مواجه هستیم.

وی افزود: در حال حاضر مهم‌ترین مشکل ما در فرسوده بودن شبکه روستایی بوده، به طوری که ۶۰ درصد شبکه‌های روستاها که از قدیم هستند فرسوده و از سویی توسعه معابر و جابه‌جایی‌ها و عقب نشینی‌ها مشکلاتی ایجاد کرده است.

اولیایی همچنین عنوان کرد: بالغ بر ۳۰ تا ۴۰ سال از عمر شبکه‌های روستایی می‌گذرد، از سویی چون باید بیشتر به دنبال تامین آب می‌بودیم در روند اصلاح شبکه کمی با مشکل مواجه هستیم و عقب ماندگی بیشتر است.

وی با بیان اینکه اگر تامین آب به پایداری برسد اعتبارات بیشتر به سمت اصلاح شبکه‌های فرسوده سوق پیدا خواهد کرد، افزود: حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد شبکه انتقال آب شرب داخل شهر نیز فرسوده است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.