همدان- رئیس و اعضای شورای اسلامی استان، رؤسای شوراهای اسلامی شهرستان‌ها و رؤسای شوراهای اسلامی شهرهای مراکز شهرستان‌ها به‌منظور نشست هم‌اندیشی با نمایندگان همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی در راستای بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده گردهم آمدند.

درخواست شورایی‌ها برای اصلاح لایحه مالیات بر ارزش افزوده

به گزارش قدس آنلاین به نقل ازروابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان؛ شورایی‌ها از دغدغه‎هایشان نسبت به لایحه مالیات بر ارزش افزوده و حفظ جایگاه شوراها با نمایندگان مجلس سخن گفتند تا به واسطه بهره‌گیری از ظرفیت آنان، مانع تصویب برخی از مواد این لایحه شوند که موجب حذف شوراها و کاهش درآمد مدیریت‌شهری به معنای واقعی خود خواهد شد.

همدان برای مطرح شدن نیاز به طرحهای بزرگ دارد

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه بودجه کشور ناکارآمد است که به عدم شفافیت در دریافت‌ها و پرداخت‌ها بازمی‌گردد، اظهار کرد: اگر برنامه ششم اجرا می‌شد، بسیاری از مشکلات برطرف می‎شد؛ اما دولت در حال تعریف ساختار جدید است.

حمیدرضا حاجی‌بابایی با اشاره به اینکه ۲۴۰ هزار میلیارد تومان معافیت مالیاتی واقعی داریم؛ اظهار کرد: البته برخی از معافیت‌ها را نمی‌توان برداشت و ۵۰ هزار میلیارد تومان نیز فرار مالیاتی داریم که از وضعیت مالی بسیار خوبی برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه لایحه مالیات بر ارزش افزوده، هارمونی ندارد؛ افزود: بسیاری از موارد باید تغییر کند که در کمیسیون مورد بررسی قرار می‌گیرد و در راستای اصلاح ایرادات مدنظر شوراها در این لایحه، حمایت خواهم کرد.

حاجی‌بابایی با توجه به اینکه امروز برای اداره شهرداری‌ها در کشور مشکل داریم، ادامه داد: قانون‌گذاری یکباره نمی‌توان انجام داد و ریزه‌کاری‌ها بسیاری را باید در نظر گرفت.

نماینده مردم همدان و فامنین در خانه ملت با بیان اینکه شورا هر چقدر تقویت شود به نفع کشور است، معتقد است: استان همدان در شرایطی قرار دارد که در هر گوشه‌، اتفاقی رخ دهد بر شهرهای دیگر اثر می‌گذارد.

اعلام حمایت از شوراها در راستای عدم تصویب لایحه ارزش افزوده

دیگر نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه مشکلات شوراها به حال حاضر برنمی‌گردد، گفت: در حال حاضر شوراها، شورای شهرداری هستند که اگر مدیریت یکپارچه شهری تحقق یابد، تمامی بخش‌های خدماتی، زیر نظر شورای شهر خواهد بود.

امیر خجسته معتقد است: مدیریت یکپارجه شهری با مدیریت محلی ایجاد می‌شود که تمام مسئولیت شهر به شوراها داده می‌شود.

وی با بیان اینکه ما خواهان شورای قدرتمند و اثرگذار مدیریت محلی هستیم که بتواند تصمیم‌گیری‌ها مناسبی داشته باشد، افزود: مطالبه شهروندان حضور شهرداری قدرتمند است که دولتی کردن شهرداری، نمی‌تواند رسیدن به اهداف را ممکن سازد.

تعریف ردیف بودجه‌ای برای شوراهای شهرستان

نماینده استان همدان در شورای عالی استان‌ها نیز گفت: کشور با مشکل تأمین بودجه شوراهای اسلامی شهرستان مواجه است که حدود ۸۰ درصد این شوراها تعطیل‌ هستند.

نایب رئیس شورای شهر همدان با بیان اینکه منابع مالی شورای عالی استان‌ها و شوراهای اسلامی استان از کشور تأمین می‌شود، افزود: شورای شهرستان مصوبه‌ای دارد که قانونی هم نیست؛ اما به صورت بخشنامه ابلاغ شده است که نیم تا ۲ درصد منابع اعتباری شورای شهرها به شوراهای شهرستان پرداخت شود.

حمید بادامی‌نجات با بیان اینکه شورای همدان همواره سهم خود را پرداخت کرده است، اما این مبلغ به ۲۰ میلیون تومان می‎رسد که عدد قابل توجهی نیست؛ عنوان کرد: باید ردیف بودجه‌ای برای شوراهای شهرستان تعریف شود که شورای عالی استان‌ها این طرح را ارائه داده است و امیدواریم در مجلس به تصویب برسد.

پیش‌نویس لایحه ارزش افزوده، آسیبی جدی بر پیکر مدیریت‌شهری

نایب رئیس شورای شهر همدان در ادامه با تأکید بر اینکه حدود ۷۰ درصد جمعیت کشور، شهرنشین هستند، معتقد است: لایحه مالیات بر ارزش افزوده هر دو جامعه شهری و روستایی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به گفته بادامی‌نجات؛ قانون اساسی برای شوراها، ظرفیت مناسبی را ایجاد کرد تا مدیریت محلی و امور منطقه را از کوچک‌ترین روستاها تا کلان‌شهرها به مردم واگذار کند.

وی با بیان اینکه ارتباط با نمایندگان مجلس باید برقرار شود تا از این ظرفیت برای تبیین جایگاه شوراهای شهرستان‌ها بهره‌مند شویم، گفت: لایحه مالیات بر ارزش افزوده برای مدیریت‌شهری بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا یک منبع درآمد پایدار برای شهرداری‌ها به‌ویژه برای شهرهای کوچک از سال‌های پیش، تاکنون بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.