قم-بیابان‌های اطراف قم هرچند صحنه خشک و بی روحی برای گردشگران و زائران دارد اما واقعیت این است که این کویر بستر رشد و نمو حیوانی ازجمله شتراست که از آن در کتاب ها به عنوان کشتی صحرا یاد می شود.

 استان قم قابلیت تبدیل به قطب پرورش شتر را دارد/مخالفت دوستداران منابع طبیعی با پرورش شتر

قدس آنلاین-گروه استان ها: شرایط اقلیمی، موقعیت جغرافیایی و وجود صحرای قم همگی ازجمله ظرفیت‌هایی هستند که شترداری در این استان را مقرون‌به‌صرفه معرفی می‌کنند.

کارشناسان جهاد کشاورزی اعتقاد دارند سرمایه‌گذاری بر روی این حیوان در کویر قم می‌تواند تولید ملی را رونق بدهد و این در حالی است که این صنعت اقتصادی و درآمدزا در استان پیشرفت چندانی نداشته است.

در استان قم حدود هفت هزار نفر شتر پرورش داده می‌شود که حاصل این فعالیت تولید افزون بر ۲۰۰ تن گوشت در طول سال و فعالیت ۲۱۰ خانوار در این زمینه است که بنا بر گفته کارشناسان این استان ظرفیت پرورش افزون بر سه برابر وضعیت فعلی را دارد.

شتر بدون وابستگی به نهاده‌ها قادر به تولید پروتئین بوده و گوشت،‌ شیر،‌ پوست، پشم و کرک ازجمله محصولات قابل‌استفاده این دام است که باقیمت مناسب در بازار عرضه می‌شود و مشتریان زیادی دارد،‌ به همین دلیل توسعه صنعت شتر دارای در قم می‌تواند درآمدزایی خوبی برای استان  در پی داشته باشد.

صنعت پرسود

رئیس اتحادیه شترداران استان قم می‌گوید: در این استان حدود ۷ هزار نفر شتر وجود دارد که  بیشتر آن‌ها از نژاد «کله کوه» هستند.

حسین جعفری نیا بابیان اینکه دغدغه رشد صنعت پرورش شتر و فراورده‌های آن در این استان کم است می‌افزاید: حدود  ۷ هزار نفر شتر در استان وجود دارد درحالی‌که می‌توان این ظرفیت را به ۲۰ هزار نفر رساند و در راستای رونق ملی و اقتصادی از آن بهره جست.

وی با اشاره به این موضوع که یک شتر ۲ سال یک‌بار زایش می‌کند و پرورش‌دهندگان از مزایای فروش گوشت و پشم این حیوان سود قابل‌توجهی به دست می‌آورند اظهار می‌کند: استان قم قابلیت و ظرفیت مناسبی برای پرورش این حیوان دارد اما به‌درستی از آن استفاده و حتی سرمایه‌گذاری نشده است.

 وی با اشاره به این موضوع  که یک شتر یک‌ساله بین ۳۵۰ تا ۵۰۰ کیلو و در سن ۳ سالگی وزنش از ۶۰۰ کیلو تجاوز می‌کند و به یک‌تن هم می‌رسد اظهار می‌کند: بنابراین با یک حساب سرانگشتی و با احتساب فروش هر کیلو گوشت به قیمت ۷۵ هزار تومان هر شتر در یک سال رقمی بین ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومان نصیب شتردار می‌کند و لذا این صنعت را در مناطق کویری پرسود کرده است.

حمایت از پرورش‌دهندگان

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان قم بابیان آنکه بخش مرکزی با داشتن بیابان‌های بسیار و موقعیت گرمسیری، چراگاه اصلی شتر در قم است و بیشتر شترداران استان نیز در دهستان‌های «قم رود» و قنوات این بخش حضور دارند بیان می‌کند: شتر در برابر گرما و تنش‌های محیطی بسیار مقاوم است و قدرت تحمل بالایی در برابر بیماری‌ها دارد و لذا پرورش آن بسیار مقرون‌به‌صرفه و با ریسک کمی همراه است.

علی‌اصغر همت بابیان اینکه پرورش شتر، فعالیتی اقتصادی با بهره‌وری بالا است بیان می‌کند: سالانه در استان قم افزون بر ۲۰۰ تن گوشت شتر تولید می‌شود و این صنعت توانسته برای  ۲۱۰خانوار اشتغال‌زایی ایجاد کند.

وی عنوان می‌کند: شتر بدون وابستگی به نهاده‌ها قادر به تولید پروتئین بوده و گوشت،‌ شیر،‌ پوست، پشم و کرک ازجمله محصولات قابل‌استفاده این دام است که باقیمت مناسب در بازار عرضه می‌شود و مشتریان زیادی دارد،‌ به همین دلیل توسعه صنعت شتر دارای در قم می‌تواند درآمدزایی خوبی برای استان  در پی داشته باشد.
وی با این توضیح که سازمان جهاد کشاورزی برای توسعه صنعت شترداری استان، از بهره‌برداران با ارائه خوراک یارانه‌ای و سایر خدمات موردنیاز حمایت می‌کند می‌افزاید: ارائه سم برای رسیدگی به امور بهداشتی شتر،‌ پیگیری امور مربوط به ارائه تسهیلات بانکی به شترداران،‌ شناسنامه‌دار کردن شترهای پرورشی استان،‌ انجام تبلیغات رسانه‌ای برای معرفی و عرضه بیشتر محصولات وابسته به شتر، معاینه مستمر شترهای استان و تلاش برای جلوگیری از بیمار شدن آن‌ها و همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی با حضور کارشناسان برجسته ازجمله فعالیت‌های سازمان جهاد کشاورزی قم برای حمایت از فعالان این صنعت است

وی بابیان اینکه، اهدافی برای تولید حمایتی شتر پیش‌بینی‌شده است یادآور می‌شود: افرادی که در حال تولید علوفه برای شتر با ۵۰ نفر شتر هستند، می‌توانند با مراجعه به سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی، پروانه پرورش شتر اخذ کرده و از تسهیلات آن بهره‌مند شوند.

دغدغه دوستداران محیط زیست برخی افراد

با وجود پتانسیل های نهفته در صنعت پرورش شتر اما دراین‌بین عده‌ای از دوستداران محیط‌زیست با پرورش این حیوان در استان قم مخالف بوده و معتقدند که این موضوع به تشدید بیابان‌زایی کمک می‌کند.

آن ها اعتقاد دارند چرای بی‌رویه و به‌طور مشخص چرای شتر به‌عنوان عاملی است که در حال تخریب زیستگاه بیابانی است و به‌طور عملی بیابان‌های اطراف قم را از حداقل پوشش گیاهی در حال تهی کردن است.

عده‌ای از دوستداران محیط‌زیست این‌گونه مطرح می‌کنند که پرورش شتر یکی از تهدیدات اساسی در اطراف قم است که به این وسیله حداقل پوشش گیاهی استان در حال از بین رفتن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.