۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۴
کد خبر: 676476

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر گفت: از دهه وقف سال گذشته تا امسال ۲۰ مورد وقف جدید در سامانه جامع موقوفات این شهرستان به ارزش ۲۵ میلیارد ریال به ثبت رسیده است.

ثبت ۲۵میلیارد وقف در کاشمر

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام حسین نیساری،  در همایش «یاوران وقف»  کاشمر که در محل سالن ‎همایش‌های امامزاده سید حمزه(ع) برگزار شد، اظهار کرد: از دهه وقف سال گذشته تا امسال ۲۰ مورد وقف جدید در سامانه جامع موقوفات به ارزش ۲,۵ میلیارد تومان به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: طی یکسال گذشته در بقاع متبرکه شهرستان کاشمر حدود ۱۲۴۰ برنامه فرهنگی در سطح سه بقعه متبرکه سیدحمزه(ع)، سیدمرتضی(ع) و سیدمحمد(ع) برگزار شده و با این اقدام به نوعی فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی به مرحله عمل رسیده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر یکی از اولویت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه برای حفظ موقوفات را سنددار کردن موقوفات دانست و تصریح کرد: شهرستان کاشمر ۱۲ هزار رقبه دارد که حدود ۸۰۰۰ تا از آن‌ها سند مالکیت دارد و در یک سال گذشته توانستیم برای ۳۵۰ رقبه دیگر سند مالکیت بگیریم.

نیساری افزود: طی یک سال گذشته حدود ۲۵ پرونده حقوقی تعیین تکلیف شد که برخی از نظر مالی بسیار ارزشمند بودند، حدود ۷۰ پرونده دیگر در دادگاه نیز در دست پیگیری است، از دهه وقف سال گذشته تا امسال ۱۸۶۷ سند اجاره‎ای موقوفات به‌روز رسانی شده است، تا پایان امسال نیز باید حدود ۳۰۰۰ سند اجاره به‌روز رسانی شود.

وی خاطرنشان کرد: طی یک سال توانستیم در حوزه عمرانی بقاع متبرکه و موقوفات ۱۶۷۵ متر فعالیت عمرانی با اعتبار یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان که تامین هزینه‎ها از محل موقوفات و بخشی از محل وامی که اداره‌کل اوقاف و امور خیریه در اختیار موقوفات یا بقاع متبرکه قرار داده را انجام دهیم.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر همچنین احداث یک استخر ذخیره چاه کشاورزی را از دیگر اقدامات دانست و افزود: موقوفه حاج ملاهادی العلما یکی از مهمترین موقوفات کاشمر است که حدود ۶۰ هکتار زمین و حدود ۵ شبانه روز آب موتور دارد.

نیساری بیان کرد: با توجه به اینکه طی سال‌های گذشته این امکانات در اختیار برخی افراد خاص قرار می‎گرفت و به درستی مورد استفاده‌ قرار نمی‎گرفت و از سویی همان اجاره ناچیز را هم پرداخت نمی‌کردند، به همین جهت پیرو دستور مدیرکل اوقاف و امور خیریه امسال از اجاره دادن خودداری گردید و با همکاری جهاد کشاورزی استخر ۱۲ هزار متر مکعبی با اعتبار ۱۷۰ میلیون تومان احداث شد.

وی تصریح کرد: تلاش می‎کنیم ۱۰ هکتار از زمین‌های خود موقوفه را با همین آب کشاورزی تبدیل به باغ کنیم و با واگذاری به کشاورزان براساس عملکردی که خواهند داشت از درآمد آن بهره‎مند شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر در ادامه امامزادگان سید حمزه(ع) و سید مرتضی(ع) را جز بقاع شاخص کشوری دانست و گفت: به دلیل اینکه طرح جامع این دو بقعه در سال ۷۰ به تصویب رسید اما چون ۲۵ سال از آن زمان می‎گذرد و طرح قدیمی شده بود و از سویی قابلیت اجرا نداشت، طرح جدیدی آغاز گردید.

وی با بیان اینکه به زودی طرح جامع ۲۶ هکتار با اعتبار ۲۰۰ میلیون تومان به تصویب می‌رسد، از دستور کار قرار داشتن احداث نیروگاه خورشیدی ۷۰ کیلوواتی خبر داد و عنوان کرد: به زودی نیروگاه خورشیدی به برق شهری متصل می‎شود.

نیساری در ادامه با اشاره به اینکه تاکنون در حوزه ایجاد وقف‎های جدید در شهرستان کاشمر چند کارگروه تشکیل شده و اکنون سه کارگروه فعال داریم، گفت: طی دو سال گذشته حدود ۸ وقف قرآنی به ثبت رسیده است، در بخش وقف علم و فن آوری هم کارگروه مربوطه تشکیل شده و برای اولین بار امسال وقف علم و فن‌آوری در شهرستان کاشمر به ثبت رسیده است. سازمان‌های اوقاف و امور خیریه در ایجاد موقوفات جدید نیازهای روز جامعه را ملاک قرار داده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر با بیان اینکه هرچند کارگروه وقف ایثار و شهادت هم تشکیل شده اما تشکیل کارگروه‎هایی نیز در حوزه وقف سلامت و محیط‌زیست ضروری است، وقف در حوزه تبلیغ دین به روش‌های نوین را از دیگر کارگروه‎های ضروری دانست و عنوان کرد: باید در ترویج وقف تلاش بیشتری کنیم برای ماندگار شدن به جای هزینه کردن پول وقف ایجاد کنند.

وقف قرآنی مظلوم است

در این مراسم همچنین حجت‌الاسلام محمود رضایی، امام جمعه کوهسرخ گفت: شاید خیلی‌ها به ظاهر زندگی کنند، اما از نگاه قرآن به هرکس کار نیکو و عمل صالح کند در حالی که ایمان دارد یک زندگی سرزنده پاک نیز می‌دهند.

وی افزود: وقف باقیات و صالحات است، باید در حوزه‌های مختلف کارهایی را انجام داد که ماندگار باشد، در حال حاضر بسیاری از افت‎های زیرپوست شهر برای جوانان، آسیب‎های خانواده و ناهنجاری‎ها است.
رضایی با بیان اینکه رفع مشکلات نیازمند مهندسی فرهنگی دارد، عنوان کرد: وقف قرآنی همانند خود عترت، قرآن و امیرالمومنین علی(ع) مظلوم است، برای امور مربوط به ترویج ادعیه ناب حضرت سیدالساجدین و دیگر اهل‌بیت وقف نداریم.
امام جمعه کوهسرخ بیان کرد: برخی مواقع حسینه ساخته می‎شود اما کسی که از آن استفاده کند نیست، وقف سرمایه گذاری برای آینده و مشارکت در امور اجتماعی و نگاهی به آینده است.
وی بیان کرد: همایشی که امروز برگزار می‎شود تکریم وقف است، احترام به خیرین نیز جزء وظایف همگان است و نظارت بر اموال وقفی در حوزه همیاران و یاوران وقف، رشد و توسعه موقوفات ضروری است، همچنین شناسایی موقوفاتی که مغفول مانده و حق‌شان ادا نمی‎شود، لازم است و باید در ترویج وقف‌های جدید و نیازهای جامعه همه تلاش کنند.
رضایی افزود: اگرچه در بخش عزای سیدالشهداء وقف بسیار شده اما همه به این خلاصه نمی‎شود، نیاز به فرهنگ و شعور حسینی هم داریم و لازمه آن وقف قرآنی، عترت، فرهنگی و علمی است که باید تبیین شود.
در این همایش از خیرین شهرستان‌های کاشمر، بردسکن و خلیل‎آباد تجلیل شد.

منبع : ایکنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.