سومین دوره جایزه مصطفی(ص) به پنج دانشمند برجسته از جهان اسلام اعطا خواهد شد که در دو بخش زیستی و پزشکی به دو نفر به صورت مشترک و در بخش عمومی به سه نفر به صورت مشترک اعطا می شود.

جایزه مصطفی(ص) به ۵ دانشمند برجسته جهان اسلام اعطا می‌شود/  ۳۹۰میلیارد ریال، کل موجودی صندوق سرمایه گذاری جایزه

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، نشست خبری سومین دوره اعطای جایزه مصطفی(ص) با حضور مهدی صفاری نیا دبیر شورای سیاستگذاری و حسن ظهور رئیس کارگروه علمی جایزه صبح امروز ۱۱ آبان در تالار همایش های پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی برگزار شد.

در ابتدای این نشسست، صفاری نیا اظهار کرد: تلاش های زیادی طی دو ماه گذشته در دبیرخانه جایزه مصطفی(ص) صورت گرفت تا خروجی که هفته آینده شاهد آن خواهیم بود به دست بیاید. این جشنواره با هدف هم افزایی و مشارکت گروه های دانش بنیان و علم و فناوری درصدد است تا ظرفیت های حوزه علم و دانش را توسعه دهد. علیرغم این که برپایی جایزه مصطفی(ص) به صورت دوسالانه است اما طی این دو سال برنامه های مختلفی در حوزه دانش آموزان نور، مسابقات کنز ویژه دانشمندان جوان، نشست تبادل تجربیات دانشمندان کشورهای اسلامی و ... برگزار شده و ده ها نفر در کشورهای مختلف به عنوان سفیران جایزه مصطفی(ص) و جامعه خادمین مصطفی(ص) به عنوان تامین کنندگان منابع مالی در ارتباط هستند و به این حرکت و رویداد علمی کمک می کنند.

هفته جایزه مصطفی(ص) به صورت رسمی از شنبه ۱۸ آبان ماه آغاز می شود

وی در ادامه با اشاره به برگزاری سومین دوره جایزه مصطفی(ص)  افزود: ما امسال از برگزیدگان مصطفی و مقیم کشورهای اسلامی که فصل جدیدی در روند برپایی این جایزه خواهد بود، تجلیل می کنیم و این مراسم ۲۰ آبان ماه در تالار وحدت برگزار خواهد شد. همچنین هفته جایزه مصطفی(ص) به صورت رسمی و ویژه از شنبه ۱۸ آبان ماه آغاز می شود و میهمانانی از ۳۰ کشور در این دوره حضور خواهند داشت که به مرور وارد تهران می شوند و بیش از ۱۰۰ مدعو علمی از کشورهای اسلامی نیز در این دوره حاضر می شوند.

صفاری نیا تاکید کرد: همانطور که اشاره کردم افتتاحیه برنامه ها از ۱۸ آبان در دانشگاه الزهرا خواهد بود و همزمان با آن ششمین دوره نشست های تجربیات علم و فناوری(استپ) در روزهای ۱۸ و ۱۹ آبان در دانشگاه های کشور برگزار می شود. علاوه بر این نشست های تبادل تجربیات علم و فناوری فضایی را برای گفتمان سازی جامعه علمی جهان اسلام فراهم می کند و این نشست ها در دانشگاه های الزهرا، صنعتی شریف، علوم پزشکی تهران، دانشگاه امام صادق(ع) و صدا و سیما برگزار می شود و ۹ دانشگاه دیگر نیز در تهران و سایر شهرستان ها همکاری موثری در برگزاری این نشست ها دارند که شامل دانشگاه های ارومیه، اصفهان، صنعتی امیر کبیر، تهران، پژوهشگاه مواد و انرژی، پژوهشگاه ژنتیک و زیست فناوری، پژوهشگاه صنعت نفت و پژوهشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات است. حوزه سلامت، هم بست آب و انرژی، همکاری های علمی ـ فناوری به صورت عام و ارتباطات علم، نقش بانوان در توسعه علم و فناوری و تامین منابع مالی علم و فناوری از موضوعاتی است که در این نشست ها به بحث و بررسی گذاشته خواهد شد. همچنین دانشمندان برجسته ای از ۲۷ کشور در این نشست ها حضور دارند.

برپایی جلسات آشنایی سرمایه گذاران و دانشمندان جهان اسلام

 دبیر شورای سیاستگذاری سومین دوره جایزه مصطفی(ص) در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: همچنین نشست آشنایی صنایع با دستاوردهای دانشمندان جهان اسلام از دیگر برنامه های ماست که عملاً بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) این فرصت و امکان را برای دانشمندان جهان اسلام فراهم کرده که بتوانند دستاوردهای علمی خود را در معرض سرمایه گذاران از کشورهای مختلف قرار بدهند. این نشست در کارخانه نوآوری آزادی برگزار می شود و چهل شرکت کننده از ۱۲ کشور در آن حضور دارند و شرکت کنندگان نیز دانشمندانی هستند که دستاوردهای خودشان را عرضه می کنند و سرمایه گذارانی که از کشورهای مختلف و مجموعه های دانش بنیان در این جلسات حضور خواهند داشت. این نشست چهارمین دوره از نشست های آشنایی سرمایه گذاران با دستاوردهای دانشمندان جهان اسلام است و سه دوره قبل نیز در ایران، عمان و پاکستان برگزار شده بود که دستاوردهای خوبی به همراه داشت.

وی تاکید کرد: اما مهمترین برنامه روز دوشنبه ۲۰ آبان در تالار وحدت خواهد بود که مراسم اعطای نشان عالی جهان اسلام جایزه مصطفی(ص) به برگزیدگان است که با حضور صدها تن از دانشمندان و شخصیت های برجسته ایران و سایر کشورهای اسلامی برگزار می شود و ما در این ایام برای میهمانی که از کشورهای مختلف در این رویداد حضور دارند برنامه های متنوعی پیش بینی کرده ایم.

حضور بیش از ۳۷۰ نفر در تامین منابع مالی جایزه مصطفی(ص)

صفاری نیا با اشاره به منابع مالی این رویداد علمی تصریح کرد: بیش از ۳۷۰ نفر از اعم از شخصیت های حقیقی و حقوقی در تامین منابع مالی جایزه مصطفی(ص) مشارکت داشتند و دولت هیچ نقشی در برپایی این رویداد نداشته است. در دو سال گذشته بیش از ۱۱۰ میلیارد ریال تامین مالی جدید در صندوق سرمایه گذاری جایزه مصطفی(ص) داشتیم که مجموع تامین مالی که تا الان صورت گرفته نزدیک به ۳۹۰ میلیارد ریال رسیده است. البته همه این مبلغ به صورت هبه و اهدایی نبوده بلکه بخشی از به قرض الحسنه بوده است و از همین جا از تمام خیرانی که علاقمند به مشارکت در فعالیت های علمی هستم برای حضور و مشارکت در این رویداد دعوت می کنم.

در ادامه ظهور رئیس کارگروه علمی جایزه اظهار کرد: جایزه مصطفی(ص) امسال در ۵ حوزه برگزار می شود که سه حوزه تخصصی آن علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات، حوزه زیستی و پزشکی و حوزه فناوری نانو است. برندگان باید واجد شرایطی باشند که این شرایط شامل این موارد است: دانشمند برجسته باشند، یک اثر مهم تولید کرده باشند و تاثیر آن اثر به تایید رسیده باشد و در سه حوزه ای که ابتدا عنوان کردم فرد باید تابعیت یکی از کشورهای اسلامی را داشته باشد اما محدودیتی از نظر سن، جنسیت و دین مطرح نیست. اما در دو حوزه دیگر که شامل کلیه زمینه های علم و فناوری است علاوه بر سه شرط اصلی، بحث تابعیت مطرح نیست. 

وی در ادامه افزود: ما فراخوان را برای ۲۰۲ نهاد معتبر، ۵۱۲ دانشمند برجسته در ۵۲ کشور فراخوان ارسال کردیم. کل آثار ارسال شده به دبیرخانه جایزه مصطفی (ص) ۱۶۴۹ اثر بوده که از این تعداد ۱۹۹ اثر مربوط به فناوری اطلاعات، ۶۱۴ اثر مربوط به زیستی و پزشکی، ۱۷۲ اثر مربوط به نانو و ۶۱۴ اثر مربوط به کلیه زمینه ها بوده است.

دانشمندانی از ایران و ترکیه دریافت کننده اغلب جوایز هستند

ظهور ادامه داد: همچنین ۵۰۰ داور و مشاور برجسته علمی از ۲۰۰ دانشگاه طرح های دریافتی را مورد ارزیابی قرار داده اند و برگزیدگان را انتخاب کرده اند. در حوزه فناوری اطلاعات ۴ اثر، در حوزه زیستی و پزشکی ۴ اثر، در کلیه زمینه ها ۲ اثر به مرحله داوری نهایی رسیدند.  طی بررسی های نهایی بنا شده که در حوزه علم و فناروی زیستی و پزشکی یک جایزه به دو اثر اعطا شود؛ افراد برگزیده در این بخش مقیم کشورهای اسلامی نیستند.

وی تاکید کرد: همچنین در بخش عمومی که دانشمندان مقیم کشورهای اسلامی هستند سه نفر به صورت مشترک جایزه را دریافت خواهند کرد. همچنین مجموع ۵ نفری که انتخاب شدند از کشورهای ایران و ترکیه هستند و در بخش زیستی و پزشکی برندگان مقیم کشورهای اسلامی نیستند و در بخش نانو نیز کسی انتخاب نشده است. 

جایزه مصطفی (ص)، نشان عالی علم و فناوری جهان اسلام است که هر دو سال یک‌بار به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا می‌شود. این جایزه با شناسایی، معرفی و تجلیل شایسته از برترین‌های علم و فناوری در جهان اسلام، علم‌آموزی و پژوهش را در جوامع اسلامی ترویج و تشویق می‌کند.

سومین آیین اعطای جایزه مصطفی (ص) به منظور معرفی دانشمندان برتر علمی و فناوری‌ جهان اسلام ۲۰ آبانماه ۹۸ برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.