سفیر سابق ایران در بیروت گفت: سران رژیم صهیونیستی علاقه‌مند به گسترش تظاهرات، درگیری، ناامنی و شلوغی در لبنان به عنوان یک عنصر وپارامتر تعیین کننده در تحقق مطالبات خود هستند.

رژیم صهیونیستی می‌خواهد لبنان ناامن باشد تا از منافعش در منابع تازه کشف شدۀ نفت و گاز دست بکشد

نصرالله تاجیک سفیر اسبق ایران در لبنان و کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت و گو با قدس آنلاین درخصوص تحولات لبنان و عراق گفت:  تحولات دو کشور لبنان و عراق را می‌توان از چند منظر داخلی و منطقه‌ای و یا حتی بین‌المللی مورد نقد و بررسی قرار داد. ناکارآمدی دولتها در اداره کشور و رواج  فساد سیستماتیک عوامل ایجاد کننده بحران های اجتماعی به شمارمی‌روند. بازیگران عرصه بین‌الملل نیز با سوء استفاده از ناکارآمدیهای داخلی کشورها با موج سواری به دنبال منحرف کردن مطالبات واقعی مردم هستند تا با ایجاد اهرم فشاری بر سیاست خارجی کشورها آنها را به سمت تامین منافع خود هدایت کنند. علاوه برناکارآمدی دولت و فساد سیستماتیک که به صورت ریشه‌ای به ساختار سیاست حکومت کشورها برمی‌گردد. یکی از مسائل مهم در مشکلات کنونی دو کشور عراق و لبنان اداره عشایری و طائفه‌ای کشور است.

وی دراین باره افزود: بعد از جنگ جهانی اول و برپایی کنفرانس طائف، نظام طائفه‌ای به شکلی قانونی در لبنان ایجاد شد، بنحوی که هر طائفه‌ای در این کشور سهمی در قدرت دارد. دولت تشکیل شده در چنین ساختاری نه براساس دموکراسی واقعی دولت ملت و شایسته سالاری بلکه براساس سهمیه بندی بنا می‌شود. در عراق نیز بعد از اشغال در سال ۲۰۰۳توسط آمریکا شاهد برپایی سیستم عشایری بودیم، سیستمی که منجر به تحمیل ناکارآمدیها و گسترش فساد در این کشور شده است. قدرت گرفتن برخی گروه‌ها در لبنان مشکلی بر مشکلات یاد شده افزوده است. این قدرت گیری منجر به برهم زدن توان نیروهای داخلی می‌شود. این رفتار به معنای آن است که گروه‌های دیگری درصدد ایجاد توازن قبلی برآیند.

تاجیک خاطر نشان کرد: واقعیت این است که تحولات سیاسی- اجتماعی مکانیکی نیست بلکه زایش نیروهای تأثیرگذار است که در یک پروسه سیاسی اجتماعی شکل می‌گیرند و منجر به تقویت قدرت می شود. از این جهت گروه‌ها وجریان های سیاسی تلاش می‌کنند تا به قدرت و منافع بیشتری برسند. برخی از مسائل لبنان اعم از  داخلی و منطقه‌ای در کنار اهداف قدرتهای منطقه‌ای از جمله رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی بر بسیاری از مناسبات تأثیرگذار است. بی تردید اگر تظاهرات و مطالبات به صورت مردمی و مطلوب هدایت شود در کوتاه مدت قابل مدیریت و ثمر بخش خواهد بود چرا که دولت را ملزم به اجرای خواست مردمی می‌کند، درغیر این صورت اگر مطالبات منطقه‌ای سایر کشورها در آن دنبال شود، مطالباتی که به دنبال دست یافتن به اهرمی برای رویارویی با الگوهای مقاومتی چون ایران مورد نظر باشد پر رنگ تر می‌شود بنحوی که بعد از آن شاهد وقوع درگیری های بیشتری در لبنان خواهیم بود.

کارشناس سیاست بین الملل بیان داشت: لبنان به دلیل همسایگی با رژیم صهیونیستی و مشکلاتی که بر سر مسائل سرزمینی و آب وجود دارد، در شرایط حساس و خطیری به سر می‌برد چرا که سران رژیم صهیونیستی علاقه‌مند به گسترش تظاهرات، درگیری، ناامنی و شلوغی در لبنان به عنوان یک عنصر وپارامتر تعیین کننده در تحقق مطالبات خود هستند تا لبنانی‌ها آنقدر درگیر مسائل داخلی خود باشند که از مطالبات منطقه‌ای و مسائلی که به تازگی به عنوان اکتشاف نفت و گاز در حوزه آبهای سرزمینی مورد اختلاف بین لبنان ورژیم صهیونیستی مطرح است دست بکشند یا نیروهای لبنانی به قدری مستهلک شوند که توان پیگیری مطالبات به حق  خود را نداشته باشند. قطعاً هر گونه تنش داخلی که منجر به مطرح شدن نام حزب الله به مسائل داخلی لبنان شود به این معنا که درصدد باشد تا مقاومت را رودروی بخشی از مردم یا سیاستمداران قرار دهد، خواست اصلی رژیم صهیونیستی است.

 نصرالله تاجیک بیان داشت: عراق با مشکلات عدیده دیگری رو به رو است. ساختارعشایری دراین کشور باعث شده پوسته دموکراسی که آمریکایی‌ها گمان می‌کردند با توسل به آن بتوانند عراق را سامان دهند نهادینه نشده است لذا تقسیم قدرت بین طوائف و مذاهب گوناگون نتوانسته منجر به تقسیم ثروت یا گردش ثروت در میان اقشار مختلف مردم شود. لبنان نقطه مقابل عراق است. این کشور فاقد منابع طبیعی است و بدهی ۹۰میلیارد دلاری این کشور به مؤسسات مالی بین‌المللی مشکلات اقتصادی لبنان را افزایش داده است درحالی که عراق از درآمد نفتی قابل توجهی برخوردار است.

وی در پایان تصریح نمود: متأسفانه فساد وساختار معیوب سیاسی عراق مانع از تقسیم طبیعی ثروت بین همه اقشا مردم تقسیم شده است، بعد از جریان داعش و تخریب زیرساختهای عراق نیز درآمدهای کشور در جهت ساخت و ساز و تکمیل زیر ساختها نشده لذا بسیاری از مشکلات این دو کشور در صورتی قابل حل است که فضا به سمت مطالبات عمومی و اقتصادی مردم کشیده شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.