کارشناس مسائل لبنان می‌گوید: استعفای حریری متاثر از دیکته‌های برخی کشورهای خارجی و فرصت‌طلبی شخصی است.

دلبستگی خارجی و فرصت‌طلبی شخصی، علت استعفای حریری/ اوضاع لبنان پیچیده‌تر می‌شود

سعد حریری نخست‌وزیر لبنان سه‌شنبه گذشته پس از ۱۳ روز از آغاز اعتراضات مردمی به اوضاع اقتصادی و معیشتی، و کش و قوس‌های سیاسی برای حل بحران در لبنان، سرانجام تصمیم گرفت تا به کاخ بعبدا رفته و استعفای خود را تقدیم رئیس‌جمهور کند.

حریری در بیان دلایل استعفای خود مدعی شده است: به بن‌بست رسیدم و باید پاسخگوی معترضان باشم. پست‌ها می‌آیند و می‌روند و آنچه مهم است بقای وطن است. انشالله از این تنگنا عبور خواهیم کرد و من از استعفای خود خرسندم.

استعفای حریری در شرایطی روی می‌دهد که سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان در سخنان اخیر خود در ارتباط با بحران به‌وجود آمده تاکید کرده بود که با استعفای اعضای دولت مخالف است و استعفا را به مفهوم شانه خالی کردن از مسئولیت می‌داند.

اکنون که نخست‌وزیر لبنان استعفای خود را تقدیم میشل عون، رئیس جمهور این کشور کرده، سناریوهای متعددی در مورد آینده سیاسی لبنان مطرح می‌شود.

«وسیم بِزی»، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل لبنان در تحلیل و تشریح استعفای سعد الحریری گفت: استعفای نخست‌وزیر تحولی مهم در مسیر بحران سیاسی اجتماعی لبنان به‌شمار می‌رود؛ به‌ویژه آنکه حریری این گزینه را بدون تفاهم با شرکای خود اعم از جبران باسیل و حزب بزرگ مسیحی او، حزب‌الله، جنبش امل و دیگر قدرت‌های سیاسی که او را به سمت نخست‌وزیری منصوب کردند، انتخاب کرده است.

وسیم بزی در توضیح علت تک‌روی سعد حریری در ارائه استعفای خود می‌گوید: تصمیم نخست‌وزیر به استعفا یک معادله دوسویه بوده و روشن است که او از طرفی متاثر از دیکته‌های آمریکا و عربستان سعودی به این تصمیم مبادرت ورزیده و علت دیگر تمایل به استفاده از شرایط پیش آمده و حضور معترضان در خیابان‌ها به نفع خود است.

این تحلیلگر لبنانی در ادامه افزود: بنابراین دلبستگی به خارج و فرصت طلبی از شرایط داخلی و همچنین فراهم شدن فرصت برای توطئه علیه مقاومت و کشور، لبنان را در روزها و هفته‌های آتی وارد مرحله‌ای از پیچیدگی و ابهام سیاسی خواهد کرد و بسیار دشوار است که احزاب و جریان‌های سیاسی لبنان تمایلی به موافقت با نخست‌وزیری مجدد سعد حریری داشته باشند.

وی در مورد سناریوهای پیش‌رو تصریح کرد: احزاب و جریان‌های سیاسی لبنان از فردی حمایت خواهند کرد که در جلسات مشورتی پارلمان مطرح و به تایید نهایی برسد. احتمالا تا پایان هفته براساس ماده ۶۹ قانون اساسی رئیس‌جمهور میشل عون خواستار برگزاری این جلسات خواهد شد و بر این اساس فردی که در این جلسات انتخاب می‌شود معیار اساسی مرحله کنونی خواهد بود.

وسیم بزی در این‌باره تاکید کرد: باید منتظر باشیم که آیا نمایندگان پارلمان فردی مخالف سعد حریری را انتخاب می کنند یا به سراغ فردی مانند «تمام سلام» نخست‌وزیر سابق که با حریری همسوست خواهند رفت و یا آنکه خود او را دوباره به نخست‌وزیری منصوب می کنند.

این استاد دانشگاه لبنانی با توجه به عدم موفقیت در حل بحران با بعید دانستن انتخاب مجدد سعد حریری برای نخست وزیری توضیح داد: آنگونه که به نظر می‌رسد میشل عون و حزب الله به سعد حریری ابلاغ کرده‌اند که اگر بدون هماهنگی و موافقت آنها تصمیم به استعفا بگیرد از او حمایت نخواهند کرد و اکنون حریری این اقدام را انجام داده است.

وی همچنین تشکیل دولت تکنوکرات متشکل از متخصصین را نیز در سایه سیاسی‌بازی‌های گسترده در لبنان تقریبا امری محال می‌داند.

وسیم بزی در پایان گفت: جدای از همه اختلافات سیاسی داخلی، آمریکا و دنباله‌روهای آن در منطقه با سوءاستفاده از اعتراضات به‌حق مردم درصدد توطئه علیه لبنان به‌ویژه محور مقاومت و رئیس‌جمهور یعنی گزینه راهبردی کشور در سایه نزاع میان محور مقاومت و دشمن آمریکایی-صهیونیستی-سعودی، هستند. بنابراین لبنان امروز در موقعیتی حساس قرار دارد و ایالات متحده آمریکا به دنبال استفاده از تحولات اخیر در عراق و لبنان به عنوان اهرم فشاری علیه محور مقاومت به منظور جبران شکست خود در منطقه غرب آسیاست.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.