رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: با توجه به نیاز ارتقا در سیستم تعلیم و تربیت ،طرح مدارس وابسته به دانشگاه‌ها کلید خواهد خورد.

طرح مدارس وابسته به دانشگاه کلید خواهد خورد

به گزارش قدس آنلاین، سید جواد حسینی در همایش مدیران مدارس استثنایی استان خراسان رضوی که در سالن اجتماعات اردوگاه امام رضا(ع) مشهد برگزار شد، اظهار کرد: شناسایی دانش آموزان استثنایی مهم‌ترین گام در ارائه خدمات بهتر به آنان است، لذا پوشش ۹۸ درصدی دانش‌آموزان در طرح سنجش سال جاری یک گام مهم در این راستا است.

وی افزود: این دانش‌اموزان پنج برابر دانش‌اموزان عادی نیازمند ارائه خدمات هستند لذا با تصویب هیئت دولت در سال جاری بودجه این دانش‌آموزان هفت برابر افزایش یافته است.

حسینی با بیان اینکه باید در این حوزه معلمان توانمندی برای آموزش این دانش‌اموزان در کلاس‌ها باشند، ابراز کرد: مراکز اختلالات در سطح کشور به بیش از ۶۰۰ مرکز افزایش داشته است. تغییر جهت از تفکیک سازی به رویکرد ترکیبی و تلفیقی، از جمله رویکردهای نوین در جهت سند تحول بنیادین است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به اینکه سازمان آموزش‌وپرورش شاستثنائی به اشتباه نام گذاری شده و باید به سازمان آموزش و پرورش با نیازهای ویژه تغییر نام دهد، تصریح کرد: آموزش با کیفیت و شناخت همه طیف ها با نیاز ویژه، یکی از اهداف سازمان آموزش و پرورش استثنایی است.

وی با بیان اینکه باید در زمینه‌های پیشگیری از بروز ناتوانی جسمی و ذهنی کارهای جدی انجام شود، گفت: به روز رسانی شیوه‌های تعلیم و تربیت کار ویژه و مهم دیگری است که باید در دستور کار قرار گیرد.

حسینی با اشاره به راه‌های تحقق اهداف سازمان، ابراز کرد: مهم‌ترین قدم در تحقق این اهداف مسئله اجرایی سازی است. همچنین استاندارد سازی نیروی انسانی نیز از جمله دیگر مواردی است که از اهمیت خاصی برخوردار است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: حدود ۲۴ هزار کادر اداری و آموزشی و ۱۵۳ هزار دانش آموز مشغول به کار و تحصیل در این آموزش‌وپرورش هستند.

وی با بیان اینکه در راستای بهبود شرایط باید چهار اقدام کلی صورت بگیرد، عنوان کرد: در اقدام اول جذب و تامین نیروی انسانی متخصص به ویژه نیروهای مبتنی بر توانبخشی و مشاوره در اولویت است، مرکزتربیت معلم جهت تربیت معلمان متخصص در این حوزه که در تهران که تعطیل شده دوباره راه اندازی شود، معلم باید آموزش‌های ضمن خدمت موثر و مسئله مدار را بگذراند، خانواده‌های این دانش‌آموزان باید بیشتر از یک خانواده معمولی نقش یک معلم را برای فرزندش داشته باشد و در این خصوص آموزش دیده باشند، همه این موارد از جمله اقداماتی است که در راستای بهبود شرایط این دانش آموزان لازم و ضروری است.

حسینی با تأکید بر اینکه رویکرد ما در آموزش و پرورش استثنایی این است که دانش‌آموز در مراکز استثنایی به شکل تلفیقی و فراگیر آموزش ببیند، افزود: معلمانان باید از خدمات تک محوری به سمت خدمات چند بعدی حرکت کند و روش های نظری را به سمت روش‌های عملی پیش ببرند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور تصریح کرد: همان طور که یک دانش‌آموز با نیاز ویژه پنج برابر دانش‌آموز عادی اعتبار می‌طلبد در زمینه فضای آموزشی نیز نیازمند پنج برابر فضای بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه در زمینه مدارس ویژه کمبود داریم، ابراز کرد: هم اکنون ۱۶۰۰ مدرسه ویژه داریم اما هنوز این تعداد با کمبود مواجه است، باید برای تخصیص فضای بیشتر چاره‌ای اندیشیده شود.

حسینی تشریح کرد: باید به سمت فضاهای آرام و کیفیت بخش پیش برویم. تجهیز امکانات و توسعه فضاهای آموزشی با رویکرد بازی درمانی، منزل محوری و بیمارستان محوری باشد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه باید راه اندازی پژوهشکده آموزش و پرورش استثنایی با آخرین مدل‌های بین المللی مبتنی بر شبکه دانش را در دستور کار قرار دهیم، اظهار کرد: این مهم دارای الزاماتی است، اول آن که نظام تعلیم و تربیت و نیاز ویژه، بدون مشارکت تمام ابعاد امکان ارتقا کیفیت ندارد، بنابراین باید با پیوند بین دانشگاه و این حوزه از آموزش‌وپرورش این مشارکت را استارت بزنیم لذا طرح مدارس وابسته به این دانشگاه‌ها را کلید خواهیم زد.

وی مشارکت و همکاری خیرین را یکی دیگر از الزامات دیگر عنوان کرد و گفت: خیرین یکی از محورها مهم در این زمینه هستند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ابراز کرد: باور پذیری جامعه در رابطه با این دانش‌آموزان و اعتماد به توانمندی آن‌ها از جمله مهمترین رویکرد نسبت به این دانش آموزان در سطح جامعه است.

وی در پایان با بیان اینکه مدارس و آموزش و پرورش جعبه سیاه یک جامعه هستند، اظهار کرد: توجه و نگاه ویژه‌ای باید به دانش آموزان شود لذا الزام آخر نیز در خصوص پرهیز از رویکرد جداسازی و اهتمام در شناسایی تمام این کودکان و پوشش تحصیلی آن ها با رویکردهای نوین است.

منبع: مهر 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.