نخست‌وزیر و فرماندهان امنیتی عراق طی نشستی مشترک، عملکرد سازمان‌های امنیتی برای حفظ امنیت و ثبات کشور و انجام وظایف نیروهای امنیتی طبق دستورات لازم در زمینه حمایت از جان تظاهرکنندگان مسالمت‌جو را بررسی کردند.

 نشست عبدالمهدی با فرماندهان امنیتی/ ردپای امارات در ناآرامی‌های عراق

قدس آنلاین؛ به نقل از السومریه‌نیوز، دفتر «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد، نخست‌وزیر و فرمانده‌کل نیروهای مسلح عراق، شامگاه شنبه نشستی را با فرماندهان امنیتی در حضور وزیر کشور برگزار کردند.

طبق این بیانیه، در این نشست عملکرد سازمان‌های امنیتی برای حفظ امنیت و ثبات کشور و انجام وظایف نیروهای امنیتی طبق دستورات لازم در زمینه حمایت از جان تظاهرکنندگان مسالمت‌جو و اموال و دارایی‌های دولتی و خصوصی و نیز زیرساخت‌ها در سراسر کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در تحولی دیگر، فرماندهی عملیات بغداد در بیانیه‌ای از کاهش ساعات منع آمدوشد در پایتخت خبر داد تا فرصت برای بازگشت تظاهرات کنندگان به منازلشان فراهم شود.

در این بیانیه آمده است تصمیم گرفته شد تا ساعات منع آمدوشد شبانه از ساعت دو بامداد تا شش صبح به‌جای زمان قبلی که از ساعت ۱۲ شب آغاز می‌شد، تا اطلاع ثانوی اعمال شود.

نقش سازمان اطلاعات امارات در ناآرامی‌های عراق

شبکه رادیویی «صوت العراق»، عصر دیروز گزارش داد، دستگاه اطلاعات عراق اعضای یک شبکه اطلاعاتی اماراتی را که لبنانی و عراقی هستند، بازداشت کرد که از برخی از تظاهرات‌کنندگان در میدان التحریر بغداد و برخی دیگر از شهرهای عراق حمایت مالی می‌کرد و صحنه‌گردان ناآرامی‌ها و فعالیت‌ها علیه دولت عراق بود.

«صوت العراق» تصریح کرد، این شبکه اطلاعاتی مستقیماً با «طحنون بن زاید» مشاور امنیت ملی امارات و مسئول اطلاعات خارجی این کشور در ارتباط است. طحنون بن زاید در حال برقراری تماس‌ها و انجام میانجیگری‌هایی از طریق طرف‌های غربی برای حل‌وفصل این پرونده با مقام‌های عراق است.

این شبکه رادیویی در ادامه افزود، بعد از بازداشت عناصر خطرناکی میان تظاهرکنندگان در میدان التحریر، این شبکه اماراتی شناسایی شد، همچنین بر اساس تحقیقات، دو لبنانی مسئول عملیات حمایت مالی و اداره فعالیت‌های شبکه گسترده‌ای در عراق بودند که نقش فعالی را در به‌راه انداختن تظاهرات کنونی در این کشور دارند. این شبکه مستقیماً با طحنون بن زاید برادر «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی در ارتباط است.

هشدار وزیر بازرگانی درباره تداوم تظاهرات

از سوی دیگر، «محمد هاشم العانی» وزیر بازرگانی عراق، امروز طی اظهاراتی اعلام کرد که تداوم تظاهرات اعتراضی باعث ایجاد تاخیر در تخلیه محموله‌ای مختلف برنج و مواد غذایی در بندر «ام قصر» شده است.

سخنگوی رسمی العانی تاکید کرد، بستن بنادر جنوب از سوی تظاهرکنندگان تاثیری منفی بر ورود مواد غذایی می‌گذارد که بایستی در قالب فهرست کوپن‌ها باید به انبارهای وزارتخانه منتقل شوند. به این ترتیب روند تحویل این کالاهای کوپنی به شهروندان با تاخیر روبه‌رو خواهد شد.

وی تصریح کرد، تخلیه بار چندین کشتی حامل بار برنج و دیگر اقلام غذایی متعلق به وزارت بازرگانی به دلیل بسته بودن بنادر، با تاخیر روبه‌رو شده، که ادامه این وضعیت هزینه‌های سنگینی روی دست عراق می‌گذارد و وزارتخانه قراردادهایی با شرکت‌ها و کشتی‌ها منعقد کرده و باید در وقت مقرر تخلیه و بارگیری شوند.

وزیر بازرگانی عراق در عین حال تأکید کرد که وزارتخانه متبوعش از خواسته‌های قانونی تظاهرکنندگان حمایت می‌کند و با همکاری کمیته وزارتی برای پاسخگویی به خواسته‌های معترضان همکاری کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.